Uzņēmums, kas acīmredzami katru gadu attīstās, paplašinās, ir “Cēsu alus”. Nupat ilgtspējas indeksa ekspertu vērtējumā alus darītava pirmo reizi saņēmusi godpilno Dimanta kategorijas novērtējumu, deviņus gadus pēc kārtas atzīta par labāko darba devēju Vidzemē. Uzņēmums allaž novērtēts par inovācijām, nepārtrauktu attīstību. Ne tikai par “Cēsu alu” saruna ar valdes priekšsēdētāju Evu Sietiņsoni.
– Jaunu produktu izstrāde un inovācijas ir mūsu veiksmes faktori. Pēdējos piecos gados tirgū esam laiduši ap 200 jaunu produktu. Patērētāji to novērtē. Ir gan jaunas alus šķirnes, gan bezalkoholiskie dzērieni – alus, sidrs. Patērētāji aizvien vairāk izvēlas bezalkoholiskos dzērienus, to piedāvājums palielinās, tiesa, ne tik strauji kā vidēji Eiropā. Aizvien paplašinām dzeramā ūdens klāstu. Pērn Konkurences padome atļāva iegādāties zīmolu “Everest”, ūdeni ražojam Cēsīs. Palielinājies mineralizēto uz ūdens bāzes vitamīniem bagātināto dzērienu klāsts. Arī ar dabīgu kofeīnu.Latvijas tirgū piedāvājam vairāk nekā 200 dažādu dzērienu – alu, sidrus, ūdeni, enerģijas dzērienus, limonādi, kvasu, kokteiļus.
– Inovācijas ir ilgtspējai, bet tās ir ieguldījumi.
Dažkārt tie ir materiāli ieguldījumi, citkārt – komandas intelektuāls darbs. Vispirms ir vīzija, kādu produktu gribam ražot, kādam tam jābūt. Ja patērētājs novērtē, esam gandarīti. Esam pirmais pārtikas ražošanas uzņēmums, kas Ilgtspējas indeksā saņēmis Dimanta vērtējumu. Uz to ir mērķtiecīgi iets. Tas nav tikai stāsts par ražošanas apjomiem un biznesa rezultātiem, vienmēr esam domājuši par iespēju darboties ilgtspējīgi. Tas nozīmē arī rūpes par darbiniekiem un darba vidi, vietējo kopienu, pircējiem un vajadzību nepārtraukti samazināt ietekmi uz vidi.
– Ko uzņēmums var darīt, lai samazinātu energoresursu un ietekmi uz vidi?
– Lielākais ietekmes uz vidi samazinājums ir depozīta sistēmas ieviešana. Pagāja ilgs laiks, lai to iedzīvinātu. “Cēsu alus” ir SIA “Depozīta Iepakojuma Operators” dalībnieks. Pērn nepilna gada laikā jau tika savākts līdz 70 procenti iepakojuma. Stikla pudeļu ražošanā ir ļoti liels energoresursu patēriņš, tās vairākkārt izmantojot, tiek taupīti resursi.
Uzņēmumā rūpīgi kontrolējam siltuma, ūdens patēriņu, tiek meklēts, vai kur nelīst garām, kā vēl varētu samazināt patērēto ūdeni. Pērn ieviesām dažādus automatizācijas procesus un risinājumu, lai nodrošinātu siltuma atgūšanu no aukstuma kompresoriem un notekūdeņiem, panākot lielu siltumenerģijas ekonomiju.
“Olvi grupas”, kuras uzņēmums esam, mērķi ir izveidot ražotni, kas neatstāj CO2 pēdas nospiedumu. Ilgākā laikā arī CO2 neitrālu piegādes ķēdi. Top reāli plāni, kā to sasniegt. Lai veidotu izpratni par vides jautājumiem, darbiniekiem rīkojam meistarklases par atkritumu šķirošanu, depozīta sistēmu, arī veselīgu uzturu.
– Vai Cēsīs pietiek teritorijas, lai attīstītos?
- Atrodamies pilsētas industriālajā teritorijā, esam iegādājušies zemi, un vietas pietiek. Katru gadu attīstībā ieguldām ap diviem miljoniem eiro, daudz investējam mūsdienīgākās iekārtās. Šogad sāksim apmeklētāju, var teikt, alus pieredzes centra būvniecību. Vēlamies, lai Cēsīs tūristiem un cēsniekiem būtu vieta, kur piedāvājam iespēju vairāk uzzināt par alu, tā ražošanu. Taps arī jauna biroja ēka.
– Jautājums cēsniecei, vai pilsēta attīstās?
- Noteikti. Katrai pilsētai ir savs šarms un Cēsīm ir savs. Pilsētā daudz kas notiek, kas piesaista. Cēsīs daudzi vēlas dzīvot, arī mūsu darbinieki, bet nav mājokļu. Pilsētai ir iespēja piesaistīt kvalificētus speciālistus, ja vien būtu, kur dzīvot. Noteikti interese par pilsētu palielināsies, kad darbu sāks “Kosmosa centrs”.
– Pirms diviem gadiem “Cēsu alus” apvienojās ar “Piebalgas alu”.
– Ražotne ļoti veiksmīgi strādā. Tas ir jaunpiebaldzēnu nopelns. Alu tur brūvē gadiem izkoptās tradīcijās, “Piebalgas alus var lepoties ar unikālu atvērtās raudzēšanas tehnoloģiju. Pārdošanas apjomi, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, palielinājušies par 30%. “Piebalgas alus” zīmols kļuvis atpazīstamāks. Tiek ieguldīts ražošanas attīstībā, atjaunotas iekārtas, uzlabota darba vide. Ir būtiski saglabāt to auru, kāda ir Piebalgas ražotnē.
– Vasara alus darītājiem ir ražas laiks. Varat priecāties par karsto vasaru.
– Nozarē vasara ir karstākais darba laiks. Šogad strauji kāpuši ražošanas un pārdošanas rādītāji, jūnijā vien būsim pārdevuši 11 miljonus litru dzērienu. No “Olvi grupas” saņēmām atzinību. Paši esam priecīgi par rezultātiem, bet īpašs gandarījums, ka tiekam novērtēti. Eksportā līdz gada beigām atgūsim pērnā gada rādītājus.
Pērn vasarā saskārāmies ar darbaspēka krīzi, tagad situācija labāka. Jārēķinās, ka situācijas nozarēs mainās, vasarās cilvēkiem ir daudz darba iespēju. Pērn uzņēmumā bija daudz pārmaiņu, iespējams, ar darbinieku piesaisti netikām līdzi attīstībai. Šogad laikus gatavojāmies, lai vasarā nodrošinātu darbaspēku. Beidzoties sezonai, piedāvājam arī pastāvīgu darbu. Pie mums strādā arī 15 ukraiņi. Viņi ir apzinīgi, atbildīgi darbinieki, kaut ir valodas barjera, ir iejutušies kolektīvā.
– 20 gadus esat “Cēsu alus” valdes priekšsēdētāja.
– Jūlija beigās paliks 20 gadi, bet uzņēmumā strādāju jau 22.
– Kā šajos gados attīstījusies Latvijas ekonomika?
– Esmu cilvēks, kurš skatās nākotnē, grūti raudzīties atpakaļ. Bijuši sarežģīti un grūti periodi, bet redzam, ka Latvija attīstās, iedzīvotāju labklājības līmenis palielinās. Tas īpaši redzams pēdējos piecos gados. Bezdarbs ir samazinājies, īpaši Vidzemē, vidējais atalgojums palielinājies. Pērn ietekmēja situācija Ukrainā, biznesu un arī cilvēkus emocionāli. Ietekme aizvien jūtama, bet ekonomika attīstās.
– Pēdējos gados daudz un dažādos līmeņos tiek runāts, kā ir- būt sievietei vadītājai, būt biznesā? Latvijas izdevuma “Forbes” vērtējumā bijāt Biznesa vadītāju top 10, Latvijas Investīciju aģentūra atzinusi par veiksmīgāko uzņēmuma vadītāju – sievieti. Gandrīz katru gadu kāds augsts novērtējums.
– Kad sāku vadīt uzņēmumu, biju ļoti jauna un nereti saskāros ar izbrīna pilnu attieksmi no citiem vadības līmeņa kolēģiem. Dažs solīds kungs bija šokēts – alus darītavas vadītāja! Neapgalvošu, ka sieviete un vīrietis ir līdzvērtīgi. Pastāv barjeras, bet sievietei ar to jārēķinās, jātiek galā. Bija jāpacīnās, sevi jāpierāda, jāaizstāv savs viedoklis, jāsasniedz mērķis. Tagad attieksmē vairs to neizjūtu. Arī Eiropas Savienībā tiek uzsvērta sieviešu un vīriešu vienlīdzība, un daudzos uzņēmumos jau vērtē, lai, piemēram, valdē ir balanss.
Mums kolektīvā ir daudz sieviešu, arī valdē, vadības komandā. Iespējams, tāpēc, ka esmu sieviete, kolektīvā nevienam nav šķēršļu karjeras veidošanā, izaugsmē. Rezultātus vienlīdz labi sasniedz gan sievietes, gan vīrieši. Man patīk strādāt ar gudriem, mērķtiecīgiem cilvēkiem, nav būtiski – vīrietis vai sieviete. Man patīk darbus deleģēt, uzticēt kolēģiem, netraucēt strādāt, bet prasīt rezultātu. Uzņēmums daudz iegulda mācībās. Pērn mācījāmies līderību. Šogad noslēdzās līderības akadēmija, tajā kopā ar kolēģiem izstrādājām uzņēmuma līderības vērtības, saskaņā ar kurām strādājam. Tās ir – cilvēcīgums, atbildība, drosme attīstīt inovācijas, godavārds.
– Vai par vadītāju var izmācīties?
– Ir dažāda līmeņa vadītāji. Man vienmēr patikusi stratēģiju izstrāde, nereāli mērķi, pat mazliet traki. Atceros, kad sāku vadīt “Cēsu alu”, teicu, ka vadīšu izcilu uzņēmumu, bet nevarēju noformulēt, kāds tas būs. Joprojām tā domāju. Iespējams, jau vadu izcilu uzņēmumu, bet nepārtraukti gribas ko uzlabot, attīstīt. Man svarīga ir mērķtiecība. Neticu, ka kaut ko nevar sasniegt. Tās ir īpašības, kuras nevar iemācīties, tās vai nu ir, vai nav. Dažas lietas prasa vairāk laika, jaunas zināšanas, jaunus kolēģus, bet attīstība ir sasniedzama.
– Svarīga ir arī “Olvi grupas” uzticēšanās.
– Mums ir kopīgas stratēģijas un mērķi, bet esam diezgan neatkarīgi. Mūs uzklausa, ar mums rēķinās. Paši radām jaunus produktus. Varam piedāvāt to, kas Latvijas tirgum visvairāk nepieciešams. Ir patīkami, ka atbalsta ambiciozus mērķus un novērtē paveikto.
– Katru dienu neizbēgami ir stress, kā ar to tikt galā?
– Tā kā darbus deleģēju, cenšos nenokrauties ar ikdienas it kā sīkumiem. Katru dienu nemēģinu izskriet cauri visiem ražošanas procesiem, uzticos kolēģiem. Kad jūtu signālus, ka kaut kur kas ķeras, iesaistos. Atkāpe no operatīvajām lietām palīdz saglabāt stratēģisku skatu, kad nepieciešams, varu kolēģiem palīdzēt risināt problēmsituācijas. Kad jāpieņem stratēģiski lēmumi, varu ātri reaģēt.
Mans vaļasprieks ir golfs. Kad vairākas stundas izstaigājos pa golfa laukumu, nākamajā dienā ir prieks un spēks būt darbā.
– Uz kādu koncertu pēdējo bijāt?
– Itāļu rokgrupas “Måneskin”. Koncertā mūsējie tirgoja alu. Tā bija un ir traka avantūra, un pašiem arī patīk – nodrošinām alus tirdzniecību dažādos pasākumos. To ar aizrautību tirgo paši uzņēmuma darbinieki. Arī pati esmu tirgojusies, ir gandarījums un azarts satikt pircējus aci pret aci. Būsim arī Dziesmusvētkos Mežaparkā.
Komentāri