Ja cilvēks ir iegādājies preci, kas ir nedroša vai tai atklājas citi trūkumi, tad preci var nest atpakaļ uz veiklu un realizēt savas patērētāja tiesības – manīt pret līdzvērtīgu preci bez maksas, novērst preces trūkumus vai saņemt atpakaļ naudu.
Tāpēc jāatceras, ka čeki par pirkumu ir jāsaglabā. Kampaņas „Runā droši! Tās ir Tavas patērētāja tiesības Eiropas Savienībā” pasūtītās aptaujas rezultāti liecina, ka visbiežāk pirkuma čeki tiek saglabāti, pērkot lielo sadzīves tehniku (92%), TV, video, audio tehniku, datorus (88%) un mobilos telefonus (84%). Pārsteidzoši, ka tikai 6% aptaujāto glabā čekus par bērnu rotaļlietām un bērnu precēm.
„Pircēju paradumi attiecībā uz čekiem ir kopumā vērtējami atzinīgi – ja viņiem ir čeks, viņi pēc tam var realizēt savas tiesības. Tanī pat laikā daudzi uzskata, ka nepieciešams arī tā saucamais „garantijas talons”. Ir vērts atcerēties, ka ar čeku ir pilnīgi pietiekami, lai divu gadu laikā vērstos ar pretenziju pie tirgotāja. Īpašā preces garantija var noderēt, ja ražotājs vai tirgotājs sola ilgāku garantijas laiku par likumā paredzētajiem 2 gadiem, ” skaidro kampaņas „Runā Droši!” pārstāve Sanita Gertmane.
Ļoti pozitīvi vērtējams, ka vairāk kā puse aptaujāto (65%) ir izmantojuši savas patērētāju tiesības un centušies iegādāto preci atdot atpakaļ vai samainīt, ja konstatējuši tai kādu defektu. Aptauja arī runā par labu tirgotājiem: vairumā gadījumu (82%) patērētāju tiesības tiek ievērotas – atdotās preces tiek vai nu apmainītas pret līdzvērtīgām (45% gadījumu), vai arī tirgotāji piedāvā novērst to trūkumus (26%).
„Ir vērts atcerēties, ka, iegādājoties Ziemassvētku dāvanas ar atlaidi vai izpārdošanā, patērētājam saglabājas tās pašas tiesības, piemēram, pieteikt pretenziju divu gadu laikā.”
Sagatavojusi: Liene Lote Grizāne
Komentāri