Mašīnu pulēšana un vaskošana nav tikai auto fanātiķu izklaide. Tā ir nepieciešamība, kas pasargā auto virsbūvi no rūsēšanas, ilgāk saglabā skatam tīkamu krāsojumu, līdz ar to auto virsbūve ir vieglāk kopjama.
“Druva” devās uz Kārļiem pie auto krāsotāja Daiļa Reķa, lai uzzinātu, kā pareizi paša spēkiem nopulēt auto. Jāsaprot, ka auto pulēšana un vaskošana nav viens un tas pats. Galvenā vaskošanas un pulēšanas atšķirība ir tā, ka pulējot tiek atjaunots automašīnas krāsojums, bet vaskojot tas tiek aizsargāts. “Pulēšana prasa vairāk darba un ir laikietilpīgāka, bet tā aizsargā auto krāsoto segumu no saules stariem, mehāniskas un ķīmiskas iedarbības, ko rada dažādi faktori, arī putekļi, smilts un sāls, ko lieto ceļu kaisīšanai. Turpretim automašīnas vaskošana ir vienkāršāka – virsbūvi pārklāj ar speciālu vasku, ko nereti dara pēc katras auto mazgāšanas reizes. Pieejami arī autošampūni, kuriem vasks jau pievienots,” skaidro pieredzējušais auto krāsotājs D. Reķis. Meistars norāda, ka profilaktiskā auto pulēšana nepieciešama divas reizes gadā – pirms un pēc ziemas. Turkāt, ja virsbūve nokrāsota pareizi, tad nav jāuztraucas par krāsojuma nolietošanos, to pulējot.
Pirms pulēšanas svarīgi auto rūpīgi nomazgāt un ar papīra lenti aplīmēt plastmasas un gumijas detaļas, uz kurām nav pieļaujama pulējamās pastas nokļūšana. Mašīnu pulē ēnainā vietā, ne tiešā saulē. Meistars smejot norāda, ka vidēja lieluma auto pulēšana mājas apstākļos var aizņemt visu dienu un talkā var aicināt ģimeni. “Pulēšanai var izmantot speciālu aparātu, bet tikpat labi to darīt ar drāniņu. Jāņem vērā, ka ar aparātu var nopulēt tikai virsbūves lielākās plaknes, piemēram, jumtu un bagāžnieka pārsegu. Pārējām detaļām tāpat būs nepieciešamas pulēšanai paredzētas lupatiņas, bet tikpat labi var izmantot mīkstu drēbi,” norāda D. Reķis, piebilstot, ka, pulējot auto ar rokām, labāk var izjust tā formas. “Nopērkamas trīs veidu pulējamās pastas, kas atšķiras pēc raupjuma. Var vienai pulēšanas reizei izmantot visas trīs, sākot ar raupjāko un beidzot ar smalkāku, bet var izmantot tikai vidēja raupjuma pastu. Pastu ieteicams iegādāties specializētā autokrāsu veikalā. Tur tā būs dārgāka, bet nebūs zemas kvalitātes, kā tas varētu gadīties ar lielveikalos un degvielas uzpildes stacijās nopērkamajām pastām,” stāsta D. Reķis. “Pulē šādi: uzklāj nedaudz pastas uz virsmas un ar lupatu veic apļveida kustības, pastu izstrādā, līdz virsma kļūst spīdīga, gluda un nedaudz slidena. Pēc tam virsmu uzspodrina ar tīru lupatu,” stāsta meistars un norāda, ka, pulējot auto, tas jādara, secīgi apstrādājot vienu detaļu pēc otras. Ja automašīnai ir plastmasas lukturi, arī tos droši var pulēt. Tie pēc apstrādes būs ne tikai pievilcīgāki, bet arī labāk izgaismos ceļu. Kad auto pulēšana pabeigta, vēlams virsbūvi novaskot ar speciālu auto vasku, kuru arī ieteicams iegādāties specializētajos veikalos.
Jāpiebilst, ka autoservisā virsbūves pulēšana maksā no 50 līdz 70 latiem, atkarībā no auto gabarītiem. Sandis Čemme
Komentāri