Ja pavērojam automobiļus ielās, redzam, ka to vidū netrūkst automašīnu, ko tautā sauc par džipiem. Skaidrības labad gan jāteic, ka laikam nav pareizi runāt par džipiem kā par visu šo segmentu, jo nosaukums “džips” attiecas tikai uz “Jeep” mašīnām. Taču tas mums iegājies tāpat kā – pamperi, kseroksi un citas lietas, kur viena zīmola nosaukums apzīmē visus produktus, tāpēc paturēsim arī turpmāk šo apzīmējumu.
Ja runā par džipiem, precīzāks būtu starptautiski pazīstamais nosaukums SUV (sport utility vehicle vai suburban utility vehicle). Var tos dēvēt par apvidus automašīnām. Šajā segmentā ietilpst arī krosoveri, ko tautā mēdz arī saukt par parketa džipiem, jo bezceļu apstākļiem tie, atšķirībā no kārtīga džipa, nav domāti. Kā teikts kādā skaidrojumā: krosovers – pārsvarā pilnpiedziņas universāls, kas atgādina džipu, taču nav paredzēts braukšanai ārpus ceļiem. Paredzēts pilsētniekiem drošai braukšanai pa slideniem un stāviem ceļiem un diezgan bezbailīgai kupenu pārvarēšanai.
Uzņēmuma “Autogars” valdes priekšsēdētājs Aigars Logins gan norāda, ka īsts pilnasiņu džips ir tāds, kam abi ir pilnie tilti un ir arī sadales kārba, lai ir paaugstinātie un pazeminātie ātrumi: “Tikai tad īstos bezceļa apstākļos būsi cīnītājs!”
Te būtu jārunā par braucējiem, kuri piedalās bezceļu braukšanas sacensībās vai ikdienā pārvietojas pa mežiem, tīrumiem, taču lielais vairums no tiem, kuri ikdienā brauc ar apvidniekiem, tos izmanto, lai pārvietotos pilsētā, pa ārpilsētas ceļiem, neizmantojot tās iespējas, ko dod apvidus mašīnas. Tiesa, dzirdēts viedoklis, ka ar normālām mašīnām Latvijas ceļi un pat Rīgas ielas nav braucamas, tāpēc vajag kārtīgu džipu ar pilnpiedziņu. Tad būs sirdsmiers un pārliecība, ka izdosies nokļūt līdz mērķim bez problēmām. Taču radies arī stereotips, ka braucēji ar bieziem džipiem ignorē ceļu satiksmi, jo, kā saka, kurš mazais gan negriezīs ceļu.
A. Logins, jautāts, vai pilsētā vajadzīgs džips, saka, ka uz šo jautājumu nav pareizas vai nepareizas atbildes: “Nokļūt no punkta A uz punktu B var ar jebkādu mašīnu, tam džips nav nepieciešams. Taču saprotu, ka lielā džipa laiks ir jāizdzīvo, īpaši, ja tāds sapnis kādreiz bijis.”
Viņam pašam ir liela apvidnieku pieredze, savulaik braucis ar “Toyota Land Cruiser”, ko gan pirms kāda laika pārdevis, jo sapratis, ka ir pārāk neekonomiski braukt ar to vienam vai divatā. Tagad ir krietni ekonomiskākas mašīnas, taču viens apvidnieks saglabāts – “Toyota Hilux”, ar ko braukt makšķerēt, sēnēs, kas lieti noder saimniecības vajadzībām, lai kravas nodalījumā kaut ko pārvestu.
“Protams, ir jau arī stāsts par drošību, kas apvidniekos ir lielāka, tāpēc nevar pateikt balts vai melns. Mūsdienās uzmanība jāpievērš daudziem aspektiem. Ja dzīvo nost no lielajiem ceļiem, kas tiek regulāri tīrīti, ja jābrauc pa ceļiem, kur parasts auto cauri neiet, ja kaut kas jāvelk, jāstumj, varbūt pat auto jāizmanto sniega šķūrēšanai, īsts džips būs ļoti noderīgs. Taču ļoti bieži tā ir mērīšanās… Daudzi joprojām uzskata, ka mašīna nosaka viņa stāvokli sabiedrībā. Ja cilvēks nav izaudzis no šī līmeņa, lai mērās, ja var to atļauties,” saka A. Logins.
Tomēr apvidnieks ar pilnpiedziņu var noderēt arī pilsētā, un tā ir ziema. Te gan jārunā par ziemu, kas ir šī vārda cienīga, kāda pāris pēdējos gadus nav bijusi. Tātad pilnpiedziņai ir izteikti sezonāla vērtība, protams, pie nosacījuma, ja brauc pa pilsētu un lielajiem ceļiem. Pārējā laikā pilnpiedziņas auto tikai tērēs degvielu, šis patēriņš, salīdzinot ar vienas ass piedziņas mašīnām, ir jūtami lielāks.
Auto klāstā arvien vairāk ražotāju piedāvā dažādus krosoverus, iespējams, lai apmierinātu braucēju vēlmi redzēt sevi džipā. Varbūt tā ir izvēle pilsētniekam?
“Izskatās labi, bet jēgas maz,” smejot saka A. Logins. “Tas tā, lai kaimiņam parādītu, ka mums ir džipveidīgais auto. Tad jau arī nevajag pilnpiedziņu, jo lētāk ir ar priekšas piedziņu, bet kaimiņš jau tāpat nesapratīs.”
Taču viņš nenoliedz, ka tas ir labs risinājums tiem, kuri grib ko vairāk, jo savas privilēģijas ir arī šīm mašīnām. Augstāk sēdi, labāk redzi, vieglāk novietot nekā, piemēram, “Land Cruiser”. Šobrīd krosoveru segmentā piedāvājums ļoti liels gan ar pilnpiedziņu, gan vienas ass piedziņu un grūti izvēlēties, kurš labāks.
Taču, kā saka A. Logins, ne jau mašīna visu izšķir, bet gan braucējs: “Savas lietas pratējs arī ar vienas ass piedziņu izbrauks tur, kur kāds nepraša ar krutāko “Land Cruiser” sēdēs. Un vienmēr jau spēkā ir teiciens – jo krutāks džips, jo tālāk pēc traktora jāiet. Katrai mašīnai ir savs pircējs. Mašīnu tirgū nav ideāla, ja tāds būtu, pastāvētu tikai vienas markas viens modelis, un tas nebūtu labākais risinājums. Esam taču piedzīvojuši laikus, kad bija vien dažu marku mašīnas, kas daudziem likās ideālas, bet patiesībā bija samērā tālu no tā.”
Komentāri