Rudīte Kalpiņa, autore un redaktore Citāda Latvija var veidoties tikai tad, ja valstī sāks dominēt cita domāšana. Diemžēl tas nenotiks ne viena gada, ne, iespējams, desmit gadu laikā. Skumjajām perspektīvām par labu runā arī mūzikas un mākslas skolu slēgšana vai „optimizācija” nabadzības dēļ, Lai arī zinātnieki sen pierādījuši mūzikas veicinošo iedarbību, cita starpā, uz bērnu matemātisko spēju attīstību, tas, izrādās, nav pietiekami nopietns arguments tiem, kas domā, ka mūzikas skolas ražo „tikai” pašdarbības kora dziedātājus. Iespējams, tieši šī iemesla dēļ mums būs vēl mazāk gudru fiziķu un IT izcilību.
Uz šī fona šķita svarīgi pastāstīt par kādu svaigu norisi tepat kaimiņos. Ziemeļu Padomes Kultūras un izglītības komisija nesen nākusi klajā ar priekšlikumu paplašināt dalībvalstu (Somijas, Dānijas, Zviedrijas, Norvēģijas un Īslandes) bērnu tiesības uz radošu attīstību skolās. Plānots, ka politiskā atbalsta saņemšanas gadījumā piecu valstu kultūras un izglītības ministri parakstīs īpašu vienošanos – Ziemeļu deklarāciju par šādu bērnu tiesību nostiprināšanu izglītības jomā. Ziemeļu Padomes biļetenā norden.org teikts, ka starptautiski pētījumi liek secināt – ir daudz par maz, ja līdzekļi un citi resursi tiek ieguldīti tradicionālajā apmācībā. Ja Ziemeļvalstis grib saglabāt konkurētspēju ar zināšanām un inovācijām arī nākotnes globālajā pasaulē, to valdībām jāsaprot, ka radošums un oriģinalitāte veido būtisku daļu no bērnu un jauniešu kompetences. Tāpēc skolai un kultūrai jāstrādā roku rokā.
Kultūras skolas daudzviet Ziemeļvalstīs, profesionāli mākslinieki un kultūras darbinieki pasniedzēju lomās un daudzi radoši priekšmeti mācību programmās – uz tādu rezultātu cer šīs jaunās iniciatīvas aizstāvji, vēloties radīt vidi, kas sekmētu bērnu īpašu attīstību, ļaujot tiem izaugt par gudrām personībām ar augstu konkurētspēju visdažādākajās jomās.
Daudzi pētījumi norāda uz to, ka bērna panākumi un sekmes skolā ir cieši saistītas ar piekļuves iespējām kultūrai, teikts norden.org biļetenā. Tās valstis, kas šādos pētījumos ieņem pirmās vietas, augstu vērtē un par prioritāriem uzskata tādus mācību priekšmetus, kas bērnos attīsta radošumu.
LETA/nozare.lv
Komentāri