Otrdiena, 10. septembris
Vārda dienas: Jausma, Albertīne

Vieniem par likuma grozījumiem prieks, citiem – bēdas

Anna Kola
14:34
13.10.2022
10

Šīs nedēļas sākumā internetā sāka pavīdēt viedokļi par valdībā atbalstīto likumprojektu saistībā ar skolēniem, kuru uzvedība fiziski vai emocionāli ietekmē citus.

Saeima jau divos lasījumos ir pieņēmusi grozījumus Izglī­tības likumā, kuri paredz: gadījumos, kad skolā atkārtoti konstatēta bērna emocionāla vai fiziska vardarbība pret citiem bērniem vai pedagogiem, izglītības iestādes vadītājs var lemt par šī bērna izglītošanos ārpus skolas – bērna dzīvesvietā. Pēc tam pašvaldības bērnu tiesību aizsardzības sadarbības grupai mēneša laikā jāsagatavo atzinums par bērna atgriešanos izglītības iestādē.

Tā kā no personīgās pieredzes zinu, ko nozīmē iekļaujošā izglītības sistēma, kura nosaka – ja šāds bērns ar problemātisku izturēšanos un uzvedības problēmām klasē ir, viņš turpina mācības. Saprotams, notiek pārrunas ar skolēna vecākiem, pedagogiem, direktoru, dažkārt tiek piesaistīts sociālais pedagogs vai psihologs. Tā kā minu personīgo pieredzi, zinu, ka trīs mācību gadu garumā šāds problemātiskas uzvedības skolēns uz klases biedriem turpina izlādēt savas negatīvās emocijas, kas uzkrātas neveselīgā ģimenes atmosfērā un nedrošā mājas vidē. Skolotājs kļūst bezspēcīgs, jo nereti šādu bērnu vecāki uzskata, ka problēma neeksistē un bērns ir nevis varmāka, bet upuris. Un mācības turpinās, bērns turpina darīt pāri citiem, un mācību iestādes vadības izteikumi emocionālā uzrunā, ka konkrētajam bērnam būtu nepieciešama psihologa vai psihiatra konsultācija, tiek pārvērsti kā bērna tiesību pārkāpums.

Neslēpšu, patiesi nopriecājos, uzzinot, ka Saeima ir atbalstījusi likuma grozījumus, kas nosaka, ka skolēni, kas fiziski vai emocionāli aizskar klases vai skolas biedrus, turpmāk varēs tikt izslēgti no mācību procesa. Kaut kādām robežām taču ir jābūt, un maigā, mīlestības un sapratnes pilnā pieeja noteikti nenodrošina šo bērnu uzvedības maiņu un morālā kompasa noregulēšanos.

Absolūti pretējs manis paustajam viedoklim nedēļas sākumā bija atrodams portāla “Delfi” viedokļu sadaļā. Rakstā, kura autoru vidū ir arī bērnu psihiatrs Ņikita Bezborodovs un centra “Darde­dze” konsultāciju daļas vadītāja Laila Balode, speciālistu komanda teic: “Bērna uzvedība nav iedzimta, to veido vide, kādā viņš atrodas. Cik lielā mērā vide bērna ģimenē, bērnudārzā, skolā atbilst viņa veselības, mācību un soci­ālajām vajadzībām. Un šo vidi veido pieaugušie. Ja bērna uzvedība ir neatbilstoša, tas ir skaidrs signāls par to, ka vide nav viņa vajadzībām atbilstoša un tā ir jāmaina. Tāpat arī paši bērni var būt cietuši no vardarbības vai citiem traumatiskiem notikumiem. Ir skaidrs, ka uzvedības problēmas, kas rodas skolā, mēs neatrisināsim bērna mājās – tās jārisina tur, kur rodas.”

No šī apgalvojuma izriet tieši manas domas – skolotājs un skolas vadītājs faktiski kļūst bezspēcīgi, jo agresīvā bērna vecāki var droši apgalvot, ka tieši viņa bērns tiek aizskarts un viņam netiek nodrošināta atbilstoša vide viņa veselības, mācību un sociālajām vajadzībām. “Ir bērni, kam grūtības vērojamas tikai vienā vidē – piemēram, mājās viss ir labi, bet skolā grūtības vai otrādi. Ir arī bērni, kuriem grūtības vērojamas gan mājās, gan skolā, un tas liecina par vienu – bērna ģimenei nav bijis atbilstošu resursu, lai bērnam palīdzētu. Skola var būt vienīgā drošā vieta bērna dzīvē. Līdz ar to sliktākais iespējamais risinājums ir grūtību gadījumā izolēt bērnu vidē, kurā viņš nesaņems palīdzību. Jā, īstermiņā mēs uz brīdi tiekam vaļā no problēmas (bērna), bet ilgtermiņā tas novedīs pie vēl lielāka vardarbības pieauguma,” tā vēsta speci­ālis­tu koprakstītā vēstule. Skaidrs, nav divu vienādu situāciju arī ar bērniem un jauniešiem, kam ir uzvedības problēmas, protams, ir gadījumi, kad izslēgšana no skolas varētu tikai saasināt situāciju, ja problēma meklējama bērna mājas vidē, piemēram, agresijas no vecākiem dēļ. Tāpēc būtu svarīgi, lai skolas kolektīvs spētu laikus novērtēt šādu situāciju rašanos, pieaicinātu visas puses, kas varētu nodrošināt palīdzību bērna psiholoģiskā līdzsvara atgūšanai, un tikai tad, ja tas neizdotos, pieņemtu šo galīgo soda mēru – izslēgšanu no mācību procesa. Domāju, ka šāds lēmums būtu gana respektējams arī bērnu vidū, jo nāktos pārdomāt savas rīcības sekas. Nav godīgi, nav pareizi, ka traumatizētu bērnu tikpat traumējoša negāciju izpaušana uz citiem bērniem ir jāstiepj garumā tikai tādēļ, ka bērna veselīgai sociālās uzvedības atgriešanai vajadzīgs laiks un sapratne.

“Vēlamies uzsvērt – problēma nav nepareizos bērnos, kas mums būtu jāaizslauka no skolām. Bērna uzvedības problēmas ir signāllampiņa, ko, laikus pamanot, skola profesionāli var atbilstoši risināt, iespējams, izglītības sistēmā palīdzot atbildēt uz tām vajadzībām, uz kurām ģimene atbildēt nespēj. Mēs aicinām skolas nevis cīnīties pret šiem bērniem, bet gan cīnīties par pietiekamiem atbalsta resursiem, lai skolu veidotu par visiem drošu un cieņpilnu vidi,” teic L.Balode. Tam var tikai piekrist, un tomēr – bez kaut kādām robežām jebkurā jomā dzīvē nekad neviens neko nesa­sniegs. Tas attiecas arī uz vardarbīgo – fizisko vai emocionālo – izturēšanos skolās.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Domas, kuras nav vērts domāt    

10:34
07.09.2024
19

Labāk nedomāt, kas zin, ko izdomāsi – kur vēl gudrāku padomu. Īpaši jau piektdienā, kad plāni piebāzuši galvu un nav saprotams, kur skriet, ko ķert, ko nedarīt. Viedi ļaudis tādās situ­ācijās iesaka nomierināties, dziļi elpot, doties pastaigā, paklausīties mūziku un, protams, palasīt viņu padomus. Ko tad īsti – elpot, lasīt, kaut kur, nezin kur iet […]

Prasme pastāstīt

10:33
07.09.2024
23

Kopš brīža, kad Latvijas sabiedrība uzzināja par plānu pārdot stratēģiskam investoram nacionālo lidsabiedrību “air Baltic”, nerimst publiskas diskusijas un izskan visdažādākie apgalvojumi. Kādēļ valsts sev atstās vien ceturto daļu kompānijas akciju? Vai tas, ka lidsabiedrību pārdod, ir sekas tam, ka tā tikusi nepareizi vadīta un savulaik pieņemti nepareizi lēmumi? Vai varbūt finanšu problēmas ir izveidojušās […]

Satraukumi, kas risināmi, un tie, kas nerimst

13:24
04.09.2024
81

Kaut man ir divas jaunkundzes, kurām šonedēļ sākas skolas gaitas un augusta izskaņā viss bijis par un ap jauno mācību gadu, kas vecākiem ir zināms nervus kutinošs un izdevumiem bagāts laiks, šoreiz to uztvēru mierīgāk. Pārrunājot ar bērniem, ka cenu kāpums ir jūtams visur, ir jāmācās ekonomēt, saprātīgāk tērēties un ka varbūt katru gadu nevajag, […]

Turpinājums gladiolas kātā

13:24
03.09.2024
35
2

Skolas laika sākuma noskaņa ar gaidu, satraukuma, lielu cerību un mazas neziņas izjūtu kokteili, kas rotāts    raibiem puķu pušķiem, sajūtama tālu aiz 2.septembra    svinīgo sanākšanu zālēm un laukumiem.    Šis virpulis ievelk teju ikvienu, jo skolas laiks nav tikai stāsts par kāpšanu zinību kalnā, jaunām kompetencēm, iemaņām, sekmēm vai nesekmību. Tas ir arī […]

Tirgus. Mūžsens, bet vienmēr jauns

11:32
03.09.2024
40

Ko ejam pirkt tirgū? Zemeņu laikā zemenes, gurķu laikā gurķus, ābolu laikā ābolus. Tieši to, ko gribam svaigu, tikko vāktu, to, ko nevar nopirkt lielveikalos. Tad nāk cits īpašais – zemnieka saimniecībā vai mājražotāja virtuvē gatavotas desas, kūpināta gaļa un citas gardas lietas, kas atšķiras no tā, ko ražo rūpnieciski. Tas ir tieši tas, ar […]

Atradumi no pagātnes. Uz papīra rakstītas vēstules

11:31
03.09.2024
55

Nekas šajā pasaulē nepazūd, bet pārvēršas un bieži vien, ja pazaudēts, atrodas. Un atradumi mēdz būt visdažādākie, bet šoreiz par vēstulēm. Ne tām, kuras saņemam e-pastā vai mazām ziņām telefonā, bet ar roku rakstītām uz papīra. Jā, vēstules glabājas tik ilgi, cik ilgi kāds tās neizmet, nesadedzina. Taču vēl ir vēstules, kuras, romantikas vai izmisuma […]

Tautas balss

Dalās ar āboliem

10:36
06.09.2024
23
O. raksta:

“Cēsīs, Rīgas ielā, pie vienas mājas katru dienu izlikta kastīte ar āboliem, lai cienājas, kas grib. Paldies dāsnajiem saimniekiem,” pateicās O.

Izglītība ir pats svarīgākais

10:36
06.09.2024
22
Mudīte Bērziņa no Drabešiem raksta:

“Esmu redzes invalīde, tāpēc dzīvē daudz ko nevarēju darīt. Taču tagad visiem bērniem tiek dotas iespējas, par visiem rūpējas un gādā. Vēlu, lai katrs bērns un jaunietis, sākot jauno skolas gadu, atceras, cik svarīgi ir mācīties. Jābūt neatlaidīgiem un cītīgiem, jo nekas nav tik nozīmīgs kā izglītība! Tikai tā paver ceļus,” sacīja Mudīte Bērziņa no […]

Gājēju pāreju krāsojums drošībai

11:35
03.09.2024
28
Lasītāja raksta:

“Labi, ka Cēsīs pirms mācību gada ielās atjauno gājēju pāreju apzīmējumus. Vietējiem autobraucējiem gan vajadzētu zināt, kur gājējiem priekšroka, bet ne visi to ievēro. Izskatās, dažs nepamana vai negrib pamanīt, ka gājējs jau gandrīz ir uz pārejas, auto neaptur, turpina braukt. Nākamajā pirmdienā ielas būs pilnas skolēniem, jācer, koši baltie apzīmējumi šoferiem atgādinās, kur jābremzē […]

Svētki viduslaiku noskaņā

11:34
03.09.2024
19
Cēsniece raksta:

“Paldies par skaistajiem Lielstraupes pils svētkiem, kur netrūka ne kvalitatīvas mūzikas, ne mākslas meistarklašu. Interesants bija restauratoru stāstījums par darbiem pils atjaunošanā. Bija arī jauks tirdziņš, kur varēja gan nopirkt dārza veltes, gan pamieloties ar gardiem kārumiem. Rīkotāji bija parūpējušies, lai visiem būtu interesanti baudīt viduslaiku noskaņu,” par pagājušās nedēļas pasākumu priecājās cēsniece.

Vēsturi zināt svarīgi

11:34
03.09.2024
26
Vecmāmiņa O. raksta:

“Labi, ka tagad skolās vēs­turi mācīs kā atsevišķu priekšmetu, citādi tāds juceklis vien bija. Tā spriedu, skatoties, ko mācās mazmeita. Taču nevajadzētu iekrist otrā bedrē, kad bērniem liek zināt datumu katram notikumam, kas risinājies pirms simtiem gadu, un iesaistīto personu vārdus. Man liekas, tā bērnu var pavisam aizbaidīt no vēstures. Vai tiešām jāzina katrs bīskaps, […]

Sludinājumi