Otrdiena, 21. janvāris
Vārda dienas: Agnese, Agnija, Agne

Ministrs vērtē Latvijas ekonomiku

Druva
23:00
21.08.2006
3

-Ekonomikas un Finanšu ministrija pašlaik plāno Eiropas Savienības (ES) piešķirtās naudas izlietojumu no 2007. līdz 2013. gadam un valsts budžetu turpmākajiem četriem gadiem. Šo vasaru izmantoju, lai apmeklētu pašvaldības un uzņēmējus Latvijā un dzirdētu viņu ieteikumus, kā naudas izmantošanu saplānot. Pret summu, ko piešķir ES Latvijai, atbildība ir augsta. Esmu pārliecināts, ka tik lielus līdzekļus – 5,7 miljardus eiro, ES mums nekad vairs nepiešķirs. Šī nauda jātērē ļoti atbildīgi, tāpat arī valsts budžeta līdzekļi. Tāpēc Ekonomikas un Finanšu ministrijai ļoti svarīgas ir pašvaldību vadītāju un uzņēmēju domas, lai nepieļautu kļūdas.

Vērtējot iekšzemes kopprodukta struktūru, 70 procenti valstī aizņem pakalpojumi. Uzskatu, ka šāda situācija nevar ilgi turpināties, ja gribam noturēt Latvijas ekonomikas izaugsmi, ražošanai jāattīstās vismaz par astoņiem procentiem gadā, jo pieaugumu nevaram panākt tikai ar pakalpojumu attīstību. Jāattīsta rūpnieciskā ražošana. Kopumā, iespējams, iekšzemes kopprodukta struktūra nemainīsies, bet nopietns kopprodukta pieaugums iespējams tikai uz ražošanas, īpaši rūpniecības attīstības rēķina. Tas ir vienīgais veids, kā varam panākt algu paaugstinājumu privātajā sektorā. Tikai vairojot darba ražīgumu, produktivitāti un augstas pievienotās vērtības ražošanu, to varēsim panākt. Kad Latvijā strādājošajiem būs augstākas algas, tiks arī apturēta iedzīvotāju aizplūšana uz citām valstīm. Tikai tad tie, kuri strādā citās valstīs, atgriezīsies Latvijā. Ne es, ne Ministru prezidents nevaram iedomāties citu ekonomiskās attīstības scenāriju, kā tikai konsekventas investīcijas infrastruktūrā, uzņēmumos un ražošanas attīstībā. Ekonomikas ministrija uzskata, ka nozares, kurās tiks koncentrēti līdzekļi, lai Latvija būtu konkurētspējīga pasaules līmenī, ir vairākas. Dažas no tām ir informācijas tehnoloģija un ar to saistītie pakalpojumi, kā arī tūrisms. Mūsu galvenā dabiskā resursa izmantošana ir kokapstrāde, kur gada laikā saplākšņa eksportēšana pieaugusi par 26%. To uzskatu par izcili labu sasniegumu. Mums būtu jāturpina ražot koka mēbeles, dažādi dizaina izstrādājumi, kas pievienoto vērtību celtu. Kā perspektīvu nozari uzskatu ķīmisko rūpniecību, īpaši farmāciju. Tajā izveidojušās labas tradīcijas. Latvijā šai jomā ir spēcīgi uzņēmumi. Pastāv ļoti augstu tehnoloģiju attīstība, kur ražošana robežojas ar zinātni, var teikt – zinātnes ieviešana ražošanā.

– Kādreiz Cēsu rajona Līgatne bija slavena ar savu papīra ražotni, vai ir iespējams tās slavu atjaunot?

-Visā pasaulē konkurēt spējīgi ir tikai tie uzņēmumi, kas specializējušies noteiktas produkcijas ražošanā, un uzņēmums savā nozarē var būt līderis tikai tad, ja tas ir liels, kurš ražos milzīgos apjomos. Nedomāju, ka Līgatne kaut kad varēs ražot tik apjomīgu produkciju, lai konkurētu ar lielajiem papīra rūpniecības koncerniem, kādi ir Somijā un Zviedrijā. Pēdējos gados Cēsu rajons uzbūvējis savu attīstību kultūras, dabas un vēsturiskās vides izmantošanā, tādēļ priekšdienās jābūt uzmanīgiem, lai nesagandētu dabiskos apstākļus tikai tādēļ, ka kāds gribētu attīstīt ražošanu Līgatnes papīrfabrikā. Domāju ka Līgatnē ir līdzīga situācija kā Staiceles papīrfabrikā, kur nekad nekāda ražošana vairs nenotiks, bet to varētu izveidot kā tūrisma objektu. Bieži vien darbības pārstrukturizēšana uz kādu citu virzienu ir daudz labāks ri-sinājums nekā turēties pie pagātnē bijušā. Ja pavērojam mūsu ārējās tirdzniecības bilanci, tad vēl joprojām valstī importa ir vairāk nekā eksporta. Jaunu uzņēmumu veidošanai nepieciešama nauda, bet ļoti svarīgi, kas tajos strādās. Ekonomikas ministrija uzņemsies atbildību par vidēju un ilgtermiņa darba tirgus prognozēšanu. Līdz šim valstī ar šo jautājumu neviens nenodarbojās. Jau tagad tiek veikta uzņēmēju aptauja, ņemot vērā viņu pieprasījumu, Ekonomikas mi-nistrija formulēs to, kā attīstīsies pieprasījums darba tirgū Latvijā pēc konkrētām specialitātēm. Tad taps skaidrs ekonomikas pasūtījums izglītības sistēmā. Pašlaik pastāv pārprodukcija daudzās studentu grupās, kas ir neracionāla valsts budžeta līdzekļu izlietošana. Šis neracionālisms pastāv ne tik daudz augstskolās, kā profesionāli tehniskajās skolās

– Tūrisms Latvijā ir peļņu nesoša nozare, bet cik laukos būtu nepieciešami viesu nami, lai tie nestāvētu tukši? – Kāpēc Latvijā radās lauku viesu nami? Tie radās kā alternatīva, lai paaugstinātu darba ražīgumu lauksaimniecībā. Pašlaik lauksaimniecība var konkurēt, tikai sākot ar 200 hektāriem graudaugu platības. Ne visur Latvijā var izveidot arī viesu mājas. Domāju, ka Olainē neviens tās negribētu veidot. Uzskatu, ka tūrisms attīstīsies. Valsts strādā pie tūrisma plūsmas attīstības izpētes. Secināts, ka lielākais tūrisma tirgus nāk no Japānas. Ja domājam par Ķīnu, kurā ir viens miljards 300 miljoni iedzīvotāju, tad, atvedot kaut vai katru simto ķīnieti uz Latviju, tie jau ir nopietni ienākumi. Runājam ar tūrisma aģentūrām un cenšamies panākt, lai tie tūristi, kas, piemēram, lido no Šanhajas, Tokijas vai Honkongas uz Somiju, pagarinātu savus maršrutus arī uz Tallinu, Rīgu un Viļņu. Ik gadu tūristu skaits Latvijā aug par apmēram 30 līdz 40 procentiem. Tiekoties Cēsīs ar “Žagarkalna” īpašniekiem, teicu, ka, ņemot vērā Cēsu rajona dabas apstākļus, te varētu piedāvāt iespējas veidot atpūtas bāzi citu valstu aktīvajiem pensionāriem. Tūrisma attīstībai būtībā nav robežu.

– Vai pašreizējā nodokļu sistēma nerada draudus valsts ekonomikai?

-Latvijas nodokļu likmes ir viszemākās Eiropas Savienībā. Arī salīdzinot ar mūsu kaimiņvalsti Igauniju. Nodokļu likmēs esam tuvu tam, ka zemākas tās vairs nevar būt. Izņēmums varētu būt iedzīvotāju ienākuma nodoklis. Turpinot par algu paaugstināšanu, esmu pārliecināts, ka, nedaudz samazinot iedzīvotāju ienākuma nodokli no 25 uz 22 procentiem, ir cerība, ka samazināsies aplokšņu algas. Līdz ar to pieaugtu iedzīvotāju ienākuma un sociālā nodokļa maksājumi valstij. Tomēr pastāv robežas, līdz kurām valsts var iet. Ja samazinām iedzīvotāju ienākuma nodokli, tad pašvaldībām pietrūks ienākumu bāzes. Tas nav arī sociāli taisnīgi. Ja pieņemam, ka vienam iedzīvotājam alga ir 500 latu mēnesī, bet otrs pelna tikai iztikas minimumu, un, ja abiem samazina ienākuma nodokli līdz 15 procentiem, tad tas, kurš jau ir bagāts, no šī samazinājuma tikai iegūs, nevis tas, kurš saņem algu iztikas minimuma līmenī.

Esmu runājis ar simtiem uzņēmēju. Viņi labprāt gribētu, lai tiktu samazināts arī sociālais nodoklis, bet valsts to pašlaik nevar atļauties, jo vēlamies indeksēt pensijas. Šogad jau notika ārkārtas pensiju indeksācija, tādēļ sociālajā budžetā nauda ir nepieciešama.

– Kā Latvijā attīstīsies transporta kustība iekšzemē, ja tiek samazināti dzelzceļa pakalpojumi?

– Visstraujāk Latvijā attīstīsies aviotransports. Runājot par dzelzceļa pārvadājumiem, tad Latvija pie sava zemā apdzīvotības blīvuma nevar nodrošināt šo pakalpojumu bez nopietnām valsts subsīdijām, kas nāk no nodokļu maksātāju kabatas. Negribu nevienu mānīt, tādēļ stāstu, kā tas izskatās no valsts ekonomikas viedokļa. Dzelzceļa pakalpojumos rentabli var būt tikai maršruti ap Rīgu, Jelgavu, Tukumu… Tas ir simts kilometru rādiusā ap Rīgu. Nevajadzētu lolot ilūzijas, ka pasažieru vilcieni var strādāt ar peļņu. Alternatīva ir labi auto ceļi. Esmu pārliecināts, ka pasažieru pārvadājumi pa tiem būs krietni efektīgāki nekā pa dzelzceļu. Tas dod arī lielāku izvēles brīvību. Investējot naudu autoceļos, pastāv iespēja izvēlēties – izmantot sabiedrisko transportu vai privāto. Tādēļ ļoti svarīgi ir sakārtot Latvijas ceļus, kas ar Eiropas Savienības finansiālo palīdzību ir jāatrisina. Pierakstījusi Valda Rozenberga

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Paaudzēs kopā ar Maestro

19:01
20.01.2025
17

Šī nedēļa paiet Latvijā iemīļotā komponista Maestro Raimonda Paula zīmē. Viņam 12.janvārī apritēja 89 gadi. Īpašu uzmanību Maestro jubilejai veltīja arī muzikāli izklaidējošais televīzijas šovs “Pārdziedi mani!”, kurā astoņi dažādu žanru mākslinieki astoņos raidījumos rāda savas apbrīnojamās prasmes. Domāju, daudzus visvairāk aizkustināja priekšpēdējais raidījums, kurā izskanēja Raimonda Paula melodijas. Par cilvēku mīlestību liecināja arī skatītāju […]

"Kemperī" mukt no iznīcinātājiem?

07:03
20.01.2025
91

Rīgā dzimušais    leģendārā fotoaparāta “VEF-Minox” radītājs Valters Caps savas dzīves laikā vairākkārt bija spiests pamest mājas, iedzīvi un doties bēgļu gaitās. Pirmais pasaules karš un Krievijas revolūcija svaidīja viņa ģimeni pa brūkošo impēriju. Pagājušā gadsimta divdesmitajos Caps kļuva par foto­grāfa palīgu Tallinā. Staipot lielās un smagās tā laika bildēšanas uzpariktes, jaunais Valters pieķērās idejai […]

Kurš pamodinās aizmigušo līderi

19:01
19.01.2025
45

Un katrai paaudzei atvēlēts savs laiks bērnībai, briedumam, vērtību izpratnei un atmiņām.    Barikāžu laiku, par kuru neiztrūkstoši runājam janvārī, jaunākajām paaudzēm grūti saprast. Šodienas jauno cilvēku sapratnē šajos stāstos trūkst rīcības loģikas un padomju laiks ir tikai lappuse vēstures biezajā grāmatā.    Ik gadu barikāžu dalībniekiem jautā, vai arī šodien viņi dotos nezināmajā,    […]

Straume, kas pozitīvi ievelk

10:40
15.01.2025
59

Vai brīdī, kad uzzinājām, ka Latvijā ir radīta jauna animācijas filma “Straume” par kaķi vientuļnieku, kurš plūdos rod patvērumu laivā ar vēl citiem dzīvniekiem, tādēļ tam ir jāmācās uzticēties un sadarboties, varējām iedomāties, ka filma gūs ne tikai labus un izcilus vērtējumus, bet arī nesīs Latvijai vēsturisku notikumu – Zelta globusa balvas (ASV apbalvojums par […]

Nauda un ilgtspēja

10:39
14.01.2025
26

Par naudu ir ne mazums visdažādāko ticējumu, pareģojumu, labu un sliktu stāstu. Tie vēsta, kā to piesaistīt, vairot un nepalaist vējā. Lai cik daža gadsimtos uzkrāta gudrība šodienas cilvēkam šķiet muļķīga, tā tomēr mudina vispirms domāt un tad rīkoties. Kaut vai padoms – no maka nedrīkst pēdējo santīmu atdot, lai velns maku nepiekakā. Saņemto naudu nevajag […]

Ja govis runātu…

10:38
13.01.2025
40

Vasaras sākumā gaidāmās pašvaldību vēlēšanas skubina politiķus sarosīties kādām jaunām vēlētāja ausīm tīkamām iniciatīvām. Tā citkārt klusais zemkopības ministrs Armands Krauze kādā videorullītī stāsta, ka vispār jau būtu labi ņemt un samazināt pārtikas produktu cenas veikalos. Man jau šķiet, ka jābūt ļoooooti naivam, lai nopietni un ar gavilēm uztvertu šādus politiķu priekšvēlēšanu paziņojumus. Un minētais […]

Tautas balss

Kāpēc jāmaksā par receptes apkalpošanu

19:06
19.01.2025
17
Cēsniece raksta:

“Tagad, ja jāpērk vairākas recepšu zāles, nākas piemaksāt daudz. Turklāt maksā ne tikai medikamentu pircējs, bet piemaksā arī valsts. Un tā taču arī ir sabiedrības, iedzīvotāju samaksātā nauda, tikai aptiekās nonāk caur nodokļiem. Saka, būšot lētākas zāles, bet pagaidām to nevar just. Tad kāpēc medikamentu tirgotāji saņem piemaksu par katru recepti 1,5 eiro?” neizpratni pauda […]

Kur meklēt taksometru

19:06
19.01.2025
39
Seniore raksta:

“Iebraucu Cēsīs ar sabiedrisko transportu, tālāk bija jānokļūst uz Bērzaines pusi, kur gatavojos ciemoties. Iegāju vecajā universālveikalā, lai nopirktu vajadzīgo ciemakukulim, jāteic tur gan to neatradu. Taču šoreiz runa ne par to. Man bija līdzi nesamais, tāpēc gribēju līdz Bērzainei braukt ar taksometru. Agrāk taksometru stāvvieta bija netālu no autoostas, tagad tās vairs nav. Tā […]

Atļautais ātrums nav jāpārsniedz

19:05
19.01.2025
15
6
Lasītājs N. raksta:

“Nepiekrītu otrdienas “Dru­vas” numurā izteiktajam viedoklim, ka smagajiem kravas auto nevajadzēja atļauto braukšanas ātrumu palielināt līdz 90 km/h, bet atstāt iepriekšējo – 80 km/h. Domāju, tieši tagad atļautais ātrums ļauj nodrošināt vienmērīgu satiksmes plūsmu. Ja kravas mašīna brauc ar 90 kilometriem stundā, tā nevienam nebūtu jāapdzen, jo arī citiem transporta līdzekļiem uz divvirzienu ceļiem nav […]

Ar kādu ātrumu brauc kravas mašīnas

11:35
15.01.2025
75
1
J. raksta:

“Lasu par traģisko avāriju uz Ventspils šosejas, kurā bojā gāja skolotāja un mirusi arī viena skolniece, bet vēl dažām meitenēm nopietni jāārstējas slimnīcā. Laikam jau vainīgais būs mikroautobusa šoferis, kurš veda dziedātājas, jo, kā stāsta mediji, busiņš bijis braukšanai pretējā joslā un satriecies ar kravas mašīnu. Bet gribu gan teikt vienu lietu, vai bija pareizi […]

Jālabo pārbrauktuve

11:35
15.01.2025
29
Lasītāja raksta:

“Tā arī mēs, liepēneši, nevaram sagaidīt, kad “Latvijas Dzelzceļš” salabos pārbrauktuvi. No un uz būvmateriālu rūpnīcu sezonas laikā brauc daudz kravas mašīnu, pa Cēsu-Valmieras ceļu bieži pārvietojas kokvedēji, pārbrauktuves segums kļūst aizvien sliktāks,” pau­da lasītāja.

Sludinājumi