Pirmdiena, 17. marts
Vārda dienas: Ģertrūde, Gerda, Gerhards

Ieradumi mūsu pašu labā

Iveta Rozentāle
20:11
24.02.2025
40
2 Ivetas Portrets 150x150.jpg

Nereti pirms garākiem svētkiem esam bažīgi, cik dzīvību tie dzēsīs, jo pārāk daudzi autobraucēji būs atļāvušies sēsties pie stūres alkohola reibumā, pakļaujot riskam gan savā auto sēdošos, gan citus satiksmes dalībniekus. Tomēr šogad notikušie traģiskie satiksmes negadījumi, kuros iesaistīti mikroautobusi un kuros dzīvību zaudēja arī bērni, lika vairāk nekā citkārt aizdomāties par drošības jostu lietošanu satiksmes autobusos un mikroautobusos. Jo traģēdijas notiek arī tad, ja šoferis nav alkohola reibumā, arī tad, ja nav garo svētku brīvdienu, un diemžēl arī tad, ja transportlīdzeklī ir bērni. Šī gada sākums uz Latvijas ceļiem bija īpaši traģisks. Janvārī ceļu satiksmes negadījumos cieta 224 cilvēki, bojā gāja – 16. No cietušajiem 39 bija bērni un pusaudži.

Zinu pati pēc sevis, ka automašīnā man, autovadītājai, un cilvēkiem, kas brauc ar mani, piesprādzēties ir tik pašsaprotami, ka dažkārt pat jāpārbauda, vai tiešām drošības josta ir uzlikta, tik automātiski tas ir izdarīts. Kad bērni bija mazāki, atceros viņu lielo tielēšanos un negribēšanu piesprādzēties, jo josta taču traucē kustēties. Jāatzīst, arī man mēdz traucēt drošības josta, bet tas nekādi nemaina to, ka katru reizi to uzlieku. Ar laiku arī bērni iemācījās, ka mašīna nekustas no vietas, ja visi nav piesprādzējušies. Tomēr sabiedriskajā transportā piesprādzēšanās nav tik pašsaprotama. Pat ne man pašai.

Valsts policija, veicot satiksmes uzraudzību, ir novērojusi, ka drošības jostu izmantošana automašīnās ir krietni uzlabojusies, bet tāda tā nav mikroautobusos un autobusos. Un atgādina, ka, pat braucot ar samērā nelielu ātrumu – 50 kilometriem stundā, cilvēks, kurš nebūs piesprādzējies, virzīsies uz priekšu ar spēku, kas pielīdzināms aptuveni tonnai, sadragās priekšā sēdošā krēslu vai iztrieksies cauri priekšējam stiklam. Par piesprādzēšanos, atsaucoties uz Ceļu satiksmes likumu, šogad vēlreiz atgādinājusi arī Autotransporta direkcija, norādot, ka drošības jostas un sprādzēšanās bija aktuāla tēma gan pirms pieciem gadiem, gan ir šogad. Pirms pieciem gadiem direkcija aicināja piesprādzēties bez šofera īpaša atgādinājuma gan pašam, gan blakussēdētājam, un norādīja: “Ja vari mašīnā, vari arī autobusā! Sprādzējies!” Ceļu satiksmes likums noteic, ka visiem transportlīdzekļa vadītājiem un pasažieriem, kuru sēdvietas ir aprīkotas ar drošības jostu, braukšanas laikā jābūt piesprādzētiem. Tas attiecas ne tikai uz vieglajiem auto, bet arī mikroautobusiem un autobusiem.

Ieradums automātiski piesprādzēties sabiedriskajā transportā mums vēl ir ļoti spēcīgi jāattīsta. Jā, ir vairāk cilvēku, kas sabiedriskajā transportā vienmēr piesprādzējas, tomēr viņu skaits palielinās lēni. Arī    pašai vēlme piesprādzēties lielajā un šķietami drošajā autobusā rodas tad, kad ceļš ir slidens un gribas papildu drošību. Citkārt par manu drošību palīdz atcerēties autobusa vadītāja aicinājums pirms brauciena uzsākšanas pasažieriem piesprādzēties. Tiešām palīdz. Un domāju, ja autobuss neizkustētu no vietas, kamēr visi nav piesprādzējušies, šo paradumu nostiprinātu daudz ātrāk. Galu galā, ja ne pats, tad apkārtējie pamudinātu to izdarīt, lai reiss nekavētos. Tā mēs, cilvēki, esam iekārtoti – zinām, kas mums nāk par labu, bet ne vienmēr gribam atbilstoši rīkoties. Nereti rīkoties sev par labu mūs pamudina noteikumi vai sodi.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Sievišķība, demokrātija un gudrība

17:23
16.03.2025
14
3

Šogad šķietami klusāk nekā citus gadus, jo 8. marts iekrita brīvdienā, aizvadīta Starptautiskā sieviešu diena. Bet vīriešu rosība ziedu veikalos bija vērojama, un pasākumu klāsts, kas veltīts tieši Sieviešu dienai, bija bagātīgs gan sestdien, gan jau dienu iepriekš, piektdien. Tāpat kā par daudziem svētkiem, ko atzīmējam Latvijā, arī par 8. martu viedokļi ir atšķirīgi – […]

Noteikumi nav lasāmgabals pirms iemigšanas

14:46
12.03.2025
27

Laikam gan tikai pa kluso, bez atļaujas pilsētās nozāģēts kāds koks. Lai to nocirstu, īpašas komisijas vērtē, cik katrs konkrētais koks nozīmīgs vai bīstams, tiek rīkotas sabiedriskās apspriešanas tā likteņa lemšanai.    Kur tad vēl ceļu pārbūves ieceres, kad iedzīvotāji rīko koku    aizstāvības pasākumus, bet būvnieku darbi kavējas. Koki, īpaši jau lielie un vecie, […]

Kailais karalis un Sīpola kungs

16:56
08.03.2025
46

Notikumi pasaulē ir tik intensīvi un līdzšinējo lietu kārtību jaucoši, ka pievērsties kaut kam, kas ir tepat un ikdienišķas normālības rāmjos, šķiet teju nepieklājīgi. Ukrainas prezidenta Volodimira Zelenska tikšanās Baltajā namā ar ASV prezidentu Donaldu Trampu, kas spēji noslēdzās ar skandālu Ovālajā kabinetā, krustu šķērsu apspriesta gan pilīs, gan būdiņās. Pievienošu tikai vienu asociāciju, kas […]

Ir labāk, bet vēl nav labi

16:41
07.03.2025
33

Tā varu secināt pēc Valsts policijas sniegtās informācijas par pērn konstatētajiem pārkāpumiem ceļu satiksmē un līdz ar to arī dažādiem negadījumiem. Pārsteidzošā kārtā daudzās pozīcijās situācija, salīdzinot ar 2023. gadu, ir uzlabojusies, tomēr tik un tā, manuprāt, ir vērtējama ar lielu mīnus zīmi. Valsts policijas Reaģēšanas pārvaldes priekšnieks Juris Jančevskis ar šo informāciju iepazīstināja Ceļu […]

Apstiprinājuma kļūda

15:15
05.03.2025
42

Mūsdienās atšķirt patiesu informāciju no nepatiesas kļūst arvien grūtāk. Arī plašsaziņas līdzekļi tiek iepazīstināti ar paņēmieniem, kā dažādi cilvēki vai organizācijas apzināti manipulē ar mūsu prātiem, turklāt viņiem talkā nāk gan mākslīgais intelekts, gan sociālo tīklu iespējas, gan jebkura cilvēka informācijas uztveres īpatnības. Jāteic, arvien biedējošāka ir tendence, ka ar mākslīgā intelekta palīdzību iespējams izveidot […]

Līdz tūkstotim jāizaug

15:11
04.03.2025
42

Nav, kas strādā, kur atrast darbiniekus – jau kļuvusi par ikdienas sarunu tēmu, gluži kā pārspriežot laikapstākļus. Iemesli dažādi, par tiem runā valsts ekonomiskās politikas veidotāji, spriež politiķi, trauksmi ceļ uzņēmēji. Runāt patīk visiem, uzskaitīt problēmas arī, tikai ceļa kartei ar skaidrām norādēm pietrūkst gan prāta, gan uzdrīkstēšanās darīt. Vieglāk un ērtāk pateikt, ka ne […]

Tautas balss

Kāpēc pusnaktī kopj ietves?

17:23
16.03.2025
23
Lasītājs raksta:

“Pusnaktī mani pamodināja traks troksnis, šķita, brauc traktors vai pat tanks. Vienu mirkli iedomājos, ka varbūt man atvesta malka, to izgāž, bet aptvēru, ka naktī jau nu to diezin vai vestu. Gāju skatīties pa logu, kas notiek. Ielas zaļajā zonā starp ietvi un brauktuvi strādāja neliels traktors. Ko tur zālājam darīja, nesapratu, tikai nākamajā dienā […]

Mazajam velosipēdistam nepieciešama ķivere

17:15
16.03.2025
12
Lasītāja P. raksta:

“Nu jau Cēsu ielās aizvien vairāk velosipēdistu. Tas priecē, kā teikt, pavasara vēstnesis. Taču apbēdina, kā nepilngadīgajiem riteņbraucējiem galvā nav ķiveres. Daudz taču nevajag, lai paslīdētu kādā slīpumā vai peļķē, kristu. Tas nu būtu vecāku pienākums – mācīt, ka ķivere jāvalkā,” sacīja lasītāja P.

Nav jāgaužas, bet jādarbojas

14:50
13.03.2025
21
Cēsnieks T. raksta:

“Man liekas, satraukumam, ka Latvijā ir nedroši, nav pamata. Esmu diezgan pārliecināta, ka mums tuvākajos gados nekas nedraud, neviens te neuzbruks. Taču, ka pasaules kārtība mainās un katram pašam vairāk jāatbild par sevi un savu valsti, tas gan skaidri redzams. Nav, ko gausties, jādarbojas savas valsts labā,” sacīja cēsnieks T.

Tualetes svarīgas ģimenēm ar bērniem

14:49
12.03.2025
26
Māmiņa raksta:

“Kļūst siltāks, ģimenes ar maziem bērniem vairāk dodas pastaigās, bet Cēsīs, Pils parkā, tualete slēgta. Kur aiziet? Tāds četrgadnieks vajadzību iet uz tualeti saprot tikai pēdējā mirklī, paciesties nevar. Gaidītu, ka pašvaldība vairāk parūpētos par šādām situācijām, lai vismaz brīvdienās cēsnieku pastaigu vietu tuvumā būtu tualetes,” rosināja kuplas ģimenes māmiņa.

Budžetam vispirms jānodrošina primārās vajadzības

14:48
12.03.2025
27
10
Lasītāja raksta:

“Izlasīju “Cēsu Vēstīs” datus par šī gada Cēsu novada budžetu. Nesaprotu, pēc kādiem kritērijiem piešķir līdzekļus dažādiem darbiem. Piemēram, Eduarda Veidenbauma muzejā pieejamības nodrošināšanai 67 tūkstoši eiro. Nesaku, ka nevajag tādu pasākumu, bet vai šis ir īstais brīdis, kad varam atļauties uzlabot memoriālā muzeja pieejamību. Tajā pašā laikā patvertņu uzlabošanai visā novadā paredzēti tikai 30 […]

Sludinājumi