Otrdiena, 18. novembris
Vārda dienas: Hugo, Uga, Uģis

Elektroskūterus stūrē bērni

Andra Gaņģe
09:33
11.10.2025
43
3 Andra Gange 150x150.jpg

Mikromobilitāte – skaists, moderns vārds, kas diemžēl nereti nozīmē vienkārši: “braucam, kā gribam”. Skrej­riteņi un elektroriteņi, kas solīja glābt pilsētas no sastrēgumiem un dūmiem, nu kļuvuši par simbolu tam, kā tiek ievēroti noteikumi – tikai tad, ja pašam ir ērti.

Oficiāli viss ir kārtībā. Likums saka, ka ar elektroskūteri drīkst braukt tikai no 14 gadu vecuma un tikai tad, ja ir velosipēda vadītāja tiesības. Daži nomas uzņēmumi pat nosaka – no 18 gadu vecuma. Reģistrācija nomas lietotnē iespējama ar personas apliecību, jāatzīmē “esmu pilngadīgs”. Taču uz ielas redzam, cik nenozīmīgas ir šīs prasības. Elektroskūterus stūrē bērni. Pusaudži traucas pa ietvēm, nereti divatā uz viena braucamrīka, jo naudiņas jau šai padārgajai nodarbei vajag diezgan daudz. Un nav redzēts arī, ka nomas skūteru izmantotājiem kādreiz galvā būtu ķivere, kaut līdz 17 gadu vecumam to pieprasa noteikumi. Un pieaugušie, kam to visu vajadzētu pamanīt un pārtraukt, izliekas (?) neredzam.

Nemaz nerunāju par garāmgājējiem, kas varētu pakratīt ar pirkstu, arī mazo braucēju vecāki par pašsaprotamu pieņem neatļauto pārvietošanos. Kā gan citādi mazgadīgie varētu iznomāt elektroskrejriteņus! Vajadzīgs taču pieaugušā izveidots konts iznomātāja lietotnē, arī nauda šai izklaidei.
Un, šķiet, izpratni, kāpēc rakstīti noteikumi, neietekmē pat traģēdijas. Arī tā, kas pērn notika Rīgā. Divas pusaugu meitenes paskrēja zem vilciena. Abu trīspadsmitgadnieču dzīve beidzās. Vai tas, ka bojāgājušās brauca ar elektrovelosipēdu, ne skrejriteni, ļauj mierpilni skatīties uz bērniem, kuri divatā uz viena elektroskūtera brauc pa Cēsu ielām? Bērni, arī padsmitnieki nespēj novērtēt riskus kā pieaugušie, tas ir vispārzināms. Pirmdienas vakarā draudzeņu duets uz skrejriteņa nepiebremzēja, arī šķērsojot brauktuvi, kaut mašīna bija pavisam tuvu… Labi, ka šoferis paspēja apstāties.

Negribas mest akmeni policijas dārziņā. Iespējams, tā šādus pārkāpumus pamana un braucējus apstādina. Sociālajos medijos atbalsis par to gan nav dzirdētas, parasti tikai par to, cik ātri policija ierauga nevietā novietotu automašīnu. Varbūt pašām spēku struktūrām būtu laiks pastāstīt, ko tās dara, lai glābtu no savainošanās vai vēl sliktāka iznākuma mazos braucējus?

Vai ar savu pienākumu tiek galā citi likumu izpildes uzraugi? Skaidrs- dalību satiksmē kontrolē policija. Bet kas kontrolē pieejamību nomai? Kā pārbauda, vai skrejriteņu nomas operatori nodrošina pietiekami stingru nomnieka identitātes kontroli?

Noteikti pienācis laiks savu viedokli izteikt sabiedrībai. Iniciatīvu portālā “Manabalss.lv” sākta parakstu vākšana, lai koplietošanas elektroskrejriteņus varētu izmantot tikai no 18 gadu vecuma. Mērķis ir panākt, lai tiktu noteikta obligāta lietotāja identitātes pārbaude, izmantojot eID karti vai pasi. Koplietošanas pakalpojuma sniedzējiem savās lietotnēs obligāti jāievieš tehniski risinājumi vecuma kontrolei. Ja uzņēmums nepārbauda lietotāju vecumu vai pieļauj sistēmas apiešanu, jāparedz sodi.

Mikromobilitāte nedrīkst nozīmēt mikroatbildību. Kamēr noteikumi dzīvo tikai lietotņu sīkburtos, bet uzraugošās institūcijas ērtajā klusumā, bērni turpinās braukt. Un mēs turpināsim noskatīties. Līdz brīdim, kad atkal būs par vēlu.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Ievainojamība – pretimnācēja, kolēģa, mana un tava

09:17
17.11.2025
11

Nav jau tā, ka nekad par to neaizdomājamies. Par to, ka esam ievainojami un it viegli kādā brīdī vairs nevaram darīt to, ko līdz šim esam uztvēruši kā pašsaprotamu. Varam nonākt slimnīcā, varam iekļūt ugunsgrēkā, varam vienkārši palikt bez darba vai uzticama drauga. Tomēr – ik reizi, par to atceroties, gribas noskurināties. Attapties. Mēs visi […]

Kādam vien pieci eiro, citam būtisks atbalsts

09:21
12.11.2025
31

Saka, ka mēs esot ziedotāju tauta. Visu, kas nav valstiskā vai individuālā līmenī sakārtots, esam gatavi ātri atrisināt, pa visiem saziedojot nepieciešamo summu. Ģimene nevar atļauties atgādāt uz mājām tuvinieku, kas miris ārzemēs, nekas, saziedosim naudu. Trūkst līdzekļu slimības ārstēšanai, ko nekompensē valsts, vēršanās pie sabiedrības nereti palīdz. Biatlona komandai pietrūkst naudas dalībai sacensībās, arī […]

Neko nezinu, vainīgs neesmu

08:18
09.11.2025
65
1

“Starp mašīnām, motoriem, meitenēm [..]; Starp rūcieniem, kaucieniem, svilpieniem [..] … atskan…” Nē, nē, ne jau dzeguzes balss (kā citētajos dziesmas vārdos). Publiskajā telpā reizi pa reizei dzirdams bijušā politiķa un Ministru prezidenta Krišjāņa Kariņa vārds. Kā atceramies, savu politiķa statusu viņš zaudēja, jo atklātībā nāca (tika izcelta) lieta par viņa izšķērdīgi dārgajiem lidojumiem, esot […]

Mājas un kafejnīcu ēdienu atšķirīgais šarms

08:17
08.11.2025
33

Šonedēļ gardās noskaņās notiek Cēsu novada rudens Restorānu nedēļa, kad mūspuses restorāni aicina doties garšu piedzīvojumā, katrs piedāvājot citu ēdienkarti. Kamēr vieni īpašo piedāvājumu sagatavo no mūspusē audzētiem produktiem un pat servējuši to uz novadā radītajiem traukiem, citi vilina ar svešādiem ēdienu nosaukumiem. Restorānu nedēļa, protams, cenšas iepazīstināt ar piedāvājuma daudzveidību, taču daudzi iedzīvotāji ir […]

Partijas bez partijām un vēlēšanas bez vēlēšanām?

08:13
07.11.2025
32

Diezgan droši var apgalvot, ka pasaulē nav ideālu valstu – arī labklājīgākajās un demokrātiskākajās valstīs ir jautājumi, kurus grūti atrisināt vai ar kuriem politiķi pat necenšas tikt galā. Ik pa laikam neatrisinātās problēmas sakrājas, un tad sākas vēlētāju protesti, dumpji un sapņi par citu parlamentu, citiem politiķiem un citu vēlēšanu sistēmu. Latvija, protams, nav izņēmums: […]

Otrreizējo lietu LIELĀ bode

08:29
06.11.2025
34

Aizvadītajā nedēļā kādā brīvbrīdī uzdūros angļu un velsiešu televīzijas kanāla “BBC Cymru Wales” sižetam par lielveikalu Zviedrijā. Lielu tirdz­niecības kompleksu, kur dažādos mazos veikaliņos tirgo visplašākā sortimenta lietotas preces un produktus, kas tapuši no otrreizējām izejvielām. Tik vienkārši. Un – man vajadzēja kādu mirkli, lai to aptvertu, manuprāt, – vienkārši ģeniāli. Eskilstūna ir pilsēta Zviedrijas centrālajā daļā, […]

Tautas balss

Skatītājam sarežģīti

09:19
17.11.2025
18
Teātra cienītāja K. raksta:

“Apmeklēju Cēsu novada amatierteātru skati. Priecājos par daudzveidīgajiem kolektīviem, interesantajiem iestudējumiem. Mūsu tautā tiešām ir daudz talantu: gan uzvedumu autori, gan režisori, gan aktieri savu darbu dara ar aizrautību un azartu. Bet tomēr viena iebilde par to, kur notika skates izrādes. Pro­tams, labi, ka tās skatāmas novada attālākajos pagastos, bet, no otras puses, Cēsis tomēr […]

Pilsētai vajag jaunu svētku rotu

09:29
14.11.2025
27
Seniore raksta:

“Nauda jātaupa, skaidrs, bet gribētos gan, lai Cēsīs beidzot būtu kaut kas jauns valsts svētku noformējumā. Nezin cik gadu Vienības laukumā redzams viens un tas pats. Savukārt karogi ap laukumu jau sen neliek domāt par svētkiem, tie kļuvusi par ikdienas daļu. Domāju, daudzi cēsnieki uz 18.novembri gribētu redzēt krāšņāku pilsētu,” sprieda seniore.

Par maz informācijas

09:28
13.11.2025
25
1
Cēsniece J. raksta:

“Izlasīju par Cēsu pilsētas padomes sēdi.Būtu zinājusi, ka tāda notiek, būtu aizgājusi. Informācijas par to vai nu nebija, vai bija par maz, lai cilvēks, kurš ikdienā neseko visiem notikumiem pilsētā, to pamanītu. Ja nevar citādi, var taču izlikt afišas, garāmejot tās cilvēks ierauga. Feisbuks taču visiem nepaziņo, ja neesi īstajā “burbulī”, vēsts pie tevis neatnāks,” […]

Kam piederēs teritorija pie Raiskuma ezera

09:28
13.11.2025
33
Pārgaujas apvienības iedzīvotāja raksta:

“Gaidām, kad kāds pateiks, kas notiks ar pašvaldības zemi Raiskuma krastā. Vai to mainīs pret privātīpašumu pie Cēsu pilsētas stadiona? Ezermala gan bijusi nomā, bet nomnieks vienmēr ļāvis izmantot teritoriju ikvienam, tā bija apkaimes iedzīvotājiem pieeja ezeram, atpūtas vieta. Kāpēc cēsnieku intereses par vienu zemes pleķīti ir pirmajā vietā? Vai pilsētas stadionam ir kādi lieli […]

Medijam ir spēks

09:27
12.11.2025
21
Lasītājs raksta:

“Pērn un šī gada sākumā zvanīju “Druvai” par to, cik sliktā stāvoklī ir Liepas dzelz­ceļa pārbrauktuve. Šovasar beidzot to salaboja. Domāju, savs nopelns tajā ir arī avīzei. Paldies!” pauda lasītājs.

Sludinājumi