Lai atgādinātu, cik svarīgi ir ievērot ceļu satiksmes drošības prasības un to, ka no katra satiksmes dalībnieka rīcības var būt atkarīga gan paša, gan apkārtējo satiksmes dalībnieku drošība un dzīvība, aizvadītajā nedēļā Eiropas Savienības dalībvalstīs, tostarp Latvijā, norisinājās Eiropas ceļu policijas tīkla “ROADPOL” organizētā ikgadējā akcija “ROADPOL Drošības dienas”. Savukārt 18. septembris bija “Eiropas diena bez ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušiem un smagi ievainotiem cilvēkiem”.
Arī Cēsu novadā valsts policijas darbinieki pastiprināti kontrolēja situāciju uz ceļiem, un ceturtdien, 19. septembrī, “Druva” devās reidā kopā ar Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Dienvidvidzemes iecirkņa Reaģēšanas nodaļas inspektoru Kārli Liepiņu, lai pārliecinātos, kā satiksmes dalībnieki ievēro drošas braukšanas prasības.
Diena sākas ar traģiskām ziņām. Smagā avārijā Gulbenes novadā gājuši bojā četri jaunieši. Pēc neoficiālas informācijas, traukušies ar ātrumu 180 km/h, 17 gadīgajam vadītājam nav bijušas šofera tiesības. “Biežākais iemesls traģiskiem satiksmes negadījumiem ir ātruma pārsniegšana un alkohola lietošana. Tāpēc arī šādas akcijas rīko, lai akcentētu drošību uz ceļa. Diemžēl arī iepriekšējos gados tieši “RODPOL” akcijas laikā ir bijuši negadījumi ar traģiskām sekām,” skumji konstatē Kārlis.
Dodamies ceļā. Rīts ir miglains, un satiksme ir lēnāka nekā parasti, “lidotājus” nemana. Kārlis ir gados jauns, taču jau pieredzējis inspektors, Policijā strādā septīto gadu. Atzinīgi novērtē pēdējo gadu uzlabojumus kārtības sargu tehniskajā nodrošinājumā, kas ļauj reaģēt ātrāk un efektīvāk. Sagaida, ka nākamā gada valsts budžetā apstiprinās arī sen solīto pieaugumu policistu algām. Kolektīvs Reaģēšanas nodaļā ir labs, cits citu atbalsta, uzmundrina, ir prieks iet uz darbu. Vaicāts, vai vēl gadās, ka pārkāpēji mēģina kaut kā sarunāt, Kārlis smaida: “Mums ir kameras gan mašīnā, gan pie apģērba, viss tiek ierakstīts, šoferi labi saprot, ka naudas piedāvāšana beigsies ar izolatoru un kriminālprocesu. Pirms kara, kad pa Veclaicenes šoseju bieži brauca mašīnas ar Krievijas numuriem, apstādinot braucējus par pārkāpumiem, bija piedāvājumi sarunāt, taču arī viņi ātri saprata, ka te viss notiek pēc likuma. ”
Mierīgajā automašīnu plūsmā tomēr ir pa kādam skrējējam, un ik pa laikam jāieslēdz bākugunis un jāpalūdz vadītājs piestāt. Kāds seniors pārkāpis ātrumu apdzīvotā vietā, par ko paredzēts prāvs sods. Tā kā iepriekš pārkāpumi braucējam nav bijuši, inspektors sodu samazina uz pusi. “Esmu pārliecinājies, ka preventīvi pasākumi, policijas auto uz ceļa, aizrādījums, mierīga aprunāšanās ir iedarbīgāka par sodu. Vairumā gadījumu pārkāpēji atzīst savu vainu, min iemeslus, kādi nu kuram tie ir, bet pēc tādas labvēlīgas sarunas, kas beidzas bez soda, ja pārkāpums neliels, šoferis nevis vārās dusmās, bet tiešām piedomā un arī maina braukšanas paradumus. Sabiedrības atbalsts un līdzdalība satiksmes drošības uzturēšanā ir nozīmīgs, bieži, pateicoties tieši iedzīvotāju zvaniem, varam operatīvi reaģēt un apturēt dzērājšoferus vai agresīvos braucējus,” skaidro Kārlis Liepiņš.
Kā apstiprinājums viņa vārdiem rācijā drīz atskan dispečera balss – Cēsīs, Cīrulīšu apkārtnē, manīts neadekvāti braucošs balts bulku vāģis. Dodamies meklēt, taču nekā. “Būtu labi, ja iedzīvotāji, informējot par iespējamiem pārkāpumiem, piefiksētu mašīnas numuru, nevis krāsu. Ja vienīgā norāde ir – zila mašīna -, grūti atrast vainīgo,” rezumē Kārlis Liepiņš.
Līdz septembra vidum Latvijā kopumā notikuši vairāk nekā 12 tūkstoši ceļu satiksmes negadījumu, kuros bojā gājuši 72 satiksmes dalībnieki, bet 2730 ievainoti.
Arī noslēdzoties drošības nedēļai, Valsts policija pastiprināti rūpēsies par satiksmes drošību, īpašu uzmanību pievēršot mazāk aizsargātajiem ceļu satiksmes dalībniekiem, kā arī pareizai pasažieru pārvadāšanai. Tāpat likumsargi veiks ātruma kontroli un uzraudzīs to, vai autovadītāji nevada spēkratu alkohola vai citu apreibinošo vielu iespaidā, kā arī uzraudzīs, lai autovadītāji nebrauc agresīvi un pārgalvīgi.
Komentāri