Sestdiena, 20. decembris
Vārda dienas: Arta, Minjona

Valsts pakalpojumiem tiešsaistē jābūt pieejamiem un ērtiem

Andra Gaņģe
12:35
25.01.2024
16

Digitālā attīstība valsts pārvaldes un citu iedzīvotājiem būtisku pakalpojumu pieejamībā Latvijā nav sliktā situācijā, sarunā ar reģionālo mediju žurnālistiem pauda vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministre Inga Bērziņa. “Vērtējot kopējo attīstību Eiropas Savienības valstīs, pie mums šajā jomā izdarīts daudz. Protams, bijušas kļūdas, un tās programmas, kas izraisījušas diskusijas, jautājumus, izskanējušas skaļāk, bet par labām lietām runāts mazāk,” sacīja ministre. Par vienu no veiksmīgiem risinājumiem viņa nosauca valsts pārvaldes pakalpojumu digitalizāciju. Eiropas Savienības valstu monitorings, ko veic, lai sekotu progresam desmitgades mērķu sasniegšanā, apliecina, ka Latvija šajā jomā ir viena no vadošajām valstīm. To, ka mūsu valsts tiek vērtēta augstu, apliecina arī tas, ka Baltijas valstis, tajā skaitā arī Latvija, kopā ar stratēģisko partneri Vāciju uzaicinātas strādāt pie kopēja stratēģiska dokumenta, kas nākamajiem pieciem gadiem noteiks ES prioritātes digitālizācijas jomā. Jau pagājušajā gadā visas četras valstis izveidojušas inovāciju klubu, kurā ir arī Latvijas speciālistu liels īpatsvars. Tiek izstrādāti noteikti mērķi, virzieni, kādos tālāk iet Eiropas Savienības valstīm.

“Latvijas sasniegumi digitalizācijā ir tas, ko mēs pietiekami nenovērtējam,” sacīja I.Bērziņa, pastāstot, ka speciālistu vērtējumā šajā jomā ES valstīs esam tūlīt aiz Igaunijas, atpaliekot tikai nedaudz. “Būtiski ir mācēt stāstīt par paveikto gan nacionālā, gan starptautiskā līmenī, kā nereti mums pietrūkst,” pauda ministre. Par piemēru pakalpojumu attīstībai Latvijā viņa minēja notāru pieejamību tiešsaistē, kas, piemēram, Vācijā vēl ir diezgan tāla nākotne.

Atzīstot, ka jau tagad iedzīvotāji labi izmanto vairākas platformas, piemēram, latvija.lv, ministre vērtēja, ka nepieciešami uzlabojumi, lai pakalpojumi būtu ērtāk pieejami. “Par latviju.lv dzirdēti pretrunīgi viedokļi, sākot no uzslavām, beidzot ar gandrīz iznīcinošu kritiku. No programmēšanas viedokļa tā izveidota labi, bet ne visiem viegli atrast vajadzīgo pakalpojumu, notiek darbs, lai vietne lietotājam kļūtu vizuāli draudzīgāka,” vēstīja ministre, piebilstot, ka šis darbs prasa mazāk ieguldījumu nekā platformas darbības programmatūra.

Lai pilnveidotu sabiedrības un pārvaldes digitālās spējas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM), kuras pārziņā ir digitalizācijas joma valstī, reorganizēs pakļautībā esošo Valsts reģionālās attīstības aģentūru, noņemot funkcijas, kas nav saistītas ar digitalizāciju, tā veidojot spēcīgu valsts digitālo centru.

Taču līdztekus pakalpojumu pilnveidošanai tikpat svarīga ir iedzīvotāju prasme tos izmantot. Diemžēl šajā ziņā Latvija nav labākajā situācijā. “Šajās prasmēs atpaliekam un to, kā tās uzlabot, iekļaujam ministrijas turpmākajās prioritātēs digitālo prasmju jomā,” stāstīja I. Bērziņa. Ministre atzina, ka arī viņu pārsteidzis Latvijas iedzīvotāju digitālo prasmju vērtējums, proti, pietiekamas tās ir tikai 50 procentiem iedzīvotāju. “Digitālā pratība nenozīmē ieiet feisbukā vai aizsūtīt ziņu telefonā. Tā ir prasme izmantot e-parakstu, e-adresi portālā latvija.lv, kur iespējams sazināties ar valsts un pašvaldību iestādēm, un citas.”

Ministre pastāstīja, ka iedzīvotāju prasmju uzlabošana arī iekļauta VARAM prioritāšu sarakstā, taču ar to būs par maz. “Jārēķinās, ka ne visiem būs atbilstošas ierīces un ne visi iemācīsies tiešsaistē izmantot dažādas platformas. Tāpēc ļoti svarīgi paplašināt valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru darbību. Tajos ikviens iedzīvotājs ar speciālista palīdzību jau tagad var saņemt vajadzīgo pakalpojumu. Šobrīd valstī ir 169 tādi centri, šogad plānots atvērt vēl 50, bet kopumā iecerēts izveidot 500. Tas atbilst pagastu skaitam Latvijā. “Svarīgi, lai katrā pagastā būtu šāds klientu apkalpošanas centrs, lai cilvēks var gan atnākt, gan sazvanīties un nokārtot pakalpojumu telefoniski,” vērtēja I.Bērziņa.

Vienas pieturas aģentūras darba kvalitātei būtiska nozīme ir ministriju un to struktūrvienību savienojamībai, sadarbībai. Diemžēl pagaidām tā trūkst. VARAM atbildībā ir pārraudzīt, lai visas valsts sistēmas būtu savietojamas un nodrošinātu pakalpojumu saņemšanu klientu apkalpošanas centros. “Tas, protams, nenozīmē, ka mūsu ministrijas pārziņā būs e-veselība vai kāda cita platforma, tās paliks katras atbildīgās ministrijas kompetence, bet mūsu pārziņā ir šī darba koordinācija, digitālizācijas kopējā arhitektūra,” skaidroja vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministre.

Modernu, ērtu un labi pārvaldītu digitālo pakalpojumu pieejamībai paredzēts arī atbilstošs finansējums, izmantojot ES fondu atbalstu.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Jaunpiebalgā zināšanas un prasmes veicina ziedošanu bērniem ar kustību traucējumiem

00:00
20.12.2025
27

Ar erudīcijas spēli “Apslēptās zināšanas” un dāsni nosolītiem amatnieku un mājražotāju darbiem Jaunpiebalgā savākti 2141 eiro bērnu ar kustību traucējumiem atbalstam. Labdarības pasākums – aizraujošas zinību sacensības un vietējo meistaru darbu izsole – pagasta Kultūras centrā notika otro gadu. Idejas iniciatore Kitija Stauvere ir bērnu un jauniešu interešu centra “Tagad” vadītāja. “Tas bija negaidīti! Tā […]

Sēņu festivāls labi “iesakņojas”

00:00
19.12.2025
49

Jau trešo gadu Cēsīs norisinājās īpašs sēņu un mākslas vienotībai veltīts festivāls, kas šogad ieguvis nosaukumu “Mikokultūra”, ik gadu tā programmai – tāpat kā sēnēm labvēlīgos apstākļos – tikai pieaugot un paplašinoties. Aizvadītajā sestdienā dažādās pilsētas vietās apmeklētāji varēja gūt visnotaļ plaša spektra informāciju par sēnēm – no to audzēšanas pieredzes stāstiem, sēņu kulinārijas brīnumu […]

Cēsīs autobusi sāk kursēt no atjaunotā Stacijas laukuma

00:00
18.12.2025
358

15.decembrī gan kājāmgājēji, gan autobraucēji ievēroja, ka Cēsu Stacijas laukumā vairs nav norobežojošo zīmju, kas liegtu kustību. Tā kā pabeigti galvenie rekonstrukcijas darbi, šodien no plkst. 12 AS “CATA” atsāks reisu izpildi un pasažieru apkalpošanu atjaunotajā teritorijā, izmantojot jaunizveidotās iekāpšanas un izkāpšanas platformas. Galvenais, kas iedzīvotājiem jāievēro, – tagad transporta kustība Stacijas laukumā organizēta pa […]

Straupe – maza toreiz un tagad. Pamanāma un zināma

10:05
17.12.2025
124

Straupe bija mazākā pilsēta Hanzas savienībā pirms gadsimtiem un tāda ir arī mūsdienu tīklojumā “Jaunā Hanza”.  “Vēsturiskā atmiņa veido identitāti. Hanzas savienība ir saistīta ar Straupi. Kaut tas bija ļoti tālā pagātnē, pret šo laiku ir pozitīva attieksme. Straupie­šiem sava vēsture ir svarīga,” saka Lielstraupes pils pārvald­niece Rudīte Vasile un pastāsta, ka ik vasaru Pārgaujas […]

Ne tikai kārtības sargi, bet arī iedvesmas avots cits citam

00:00
17.12.2025
558

Gadskārtējā policistu apbalvošanas pasākumā, kas aizvadītajā nedēļā norisinājās Limbažos, arī šoreiz par īpašākiem darba sasniegumiem vai ievērojamu dienestā aizvadīto laiku godināta virkne Vidzemes kārtībsargu, tostarp arī 18 no Dienvidvidzemes iecirkņa, kura pārziņā ir Cēsu un Madonas novads. Atzīmējot Valsts policijas (VP) 107. gadadienu, teju 60 Vidzemes reģiona pārvaldes (VRP) likumsargu 11. decembrī bija aicināti uz […]

Tradīcija - Ziemassvētku tirdziņi. Ne tikai iepirkšanās

00:00
16.12.2025
78

Decembris ir Ziemassvētku tirdziņu laiks. Laukumos un skvēros, ielās, kultūras namos valda svētku noskaņa, skan dziesmas, smaržo piparkūkas, tiek piedāvāts plašs preču klāsts. Dažviet Ziemassvētku egles iedegšana ar dažādiem priekšnesumiem lieliem un maziem pašsaprotami ir arī tirdziņš. Katrā vietā savas tradīcijas. Bet visur rīkotāji uzsver, ka Ziemassvētku tirdziņu nevar salīdzināt ar citiem, jo tajos valda […]

Tautas balss

Egle rada prieku

09:57
17.12.2025
19
Cēsniece L. raksta:

“Priecājos par Cēsu galveno egli Vienības laukumā. Tā izgreznota ļoti jaukām gaismiņām. Prieks skatīties gan autobraucējiem, gan gājējiem. Šajās tumšajās dienās, ieraugot mirdzošās spuldzītes, sejā iezogas smaids,” sacīja cēsniece L.

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
36
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
33
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
50
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
51
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Sludinājumi