Naudas plānošanas centra (NPC) un GE Money Bank veiktajā sabiedriskās domas pētījumā noskaidrots, ka 35% vidzemnieku – Alūksnes, Cēsu, Gulbenes, Madonas, Valkas un Valmieras rajona iedzīvotāju – šī brīža ekonomiskās situācijas ietekmē nav mainījuši savu attieksmi pret naudu. Tas ir lielākais rādītājs, salīdzinot ar citu reģionu iedzīvotājiem.
Tikmēr Kurzemē, Latgalē, Rīgā un Pierīgā savu attieksmi pret naudu nav mainījuši tikai 26% iedzīvotāju, savukārt Zemgalē – 24%.
40% vidzemnieku atbild, ka regulāri plāno budžetu, kas ir viszemākais rādītājs Latvijā. Kurzemē savu budžetu regulāri plāno 52% respondentu, Zemgalē un Latgalē – 50%, bet Rīgā un Pierīgas reģionā – 47%. Savukārt reizēm savu budžetu plāno 39% vidzemnieku un zemgaliešu, 37% Rīgas un Pierīgas reģiona iedzīvotāju, 33% kurzemnieku un 32% latgaliešu. „Lai gan kopumā savu budžetu plāno 79% vidzemnieku, tas ir mazākais rādītājs, salīdzinot ar citu reģionu iedzīvotāju plānošanas paradumiem. Turklāt no visiem vidzemniekiem-budžeta plānotājiem regulāri to dara tikai puse Vidzemes iedzīvotāju. Analizējot iegūtos datus, tomēr svarīgi ir izšķirt atbildes “plānoju regulāri” vai “tikai reizēm”, jo budžeta jeb savas naudas plānošana ir efektīva tikai tad, ja to dara regulāri,” norāda Signe Bierande, Naudas plānošanas centra vadītāja. Atbildot uz jautājumu par to, kas ietekmējis iedzīvotāju rīcības maiņu, 67% vidzemnieku un 66% zemgaliešu kā galveno iemeslu min „nestabilā situācija valstī”. Savukārt latgalieši (76%), Rīgas un Pierīgas iedzīvotāji (61%) un kurzemnieki (56%) – „ienākumu samazināšanās”.
Vidzemniekiem vairāk kā citu reģionu iedzīvotājiem nauda asociējas ar obligāto maksājumu veikšanu, savukārt rīdzinieki to visvairāk uztver kā līdzekli bezrūpīgas dzīves radīšanai.
“Visu reģionu iedzīvotāji šobrīd ir kļuvuši pragmatiskāki un naudu vairāk asociē ar obligāto maksājumu veikšanu, nevis bezrūpību. Piemēram, 50% vidzemnieku nauda saistās ar obligāto maksājumu veikšanu, 22% – ar bezrūpību. Šobrīd būtu būtiski atcerēties, ka nauda nav viss un ir iespējams arī atpūsties, izklaidēties un justies labi, netērējot lielus līdzekļus,” secina Nora Grase, GE Money Bank Komunikāciju daļas vadītāja. Vidzemnieki ir viskonservatīvākie un vismazāk, salīdzinot ar citiem reģioniem, runā par naudas jautājumiem ģimenes un draugu lokā. Visaktīvāk par šo tēmu diskutē Rīgas un Pierīgas reģiona iedzīvotāji. Aptauju veica sabiedriskās domas pētījumu centrs SKDS, tajā piedalījās 600 Latvijas iedzīvotāju.
Komentāri