Aukstums sevi piesaka arvien noteiktāk, tāpēc jādomā par braukšanu ziemas apstākļos. To drošu pirmām kārtām dara pareiza riepu izvēle. Prātīgākie autovadītāji automašīnas jau pārāvuši, bet vienmēr ir daudz tādu, kuri gaida līdz pēdējam brīdim. Tiem vēl var noderēt kāds padoms riepu izvēlē, un to šoreiz lūdzu “Reifeks” autocentra pārstāvim Andrim Vasinam, kurš, darbojoties “Pirelli Key Point” sistēmā, uzkrājis lielu pieredzi.
– Vai izvēlēties riepas ar radzēm vai bez? Valda uzskats, ka pilsētā radzes nevajag. A. Vasins: – Taču jāatceras, ka pilsētā ielas bieži ir ledainas, uz ledus riepas ar radzēm ir daudz labākas. Ja bremzēšanas ceļš ar vislabāko bezradžu riepu ir ap 60 metri, riepai ar radzēm tas būs vismaz par 25 procentiem īsāks, un tas ir nozīmīgs attālums. Kad bija siltās ziemas, pieprasījums pēc radžotām riepām gāja mazumā, bet pēdējās divas sniegotās ziemas atkal veicināja to iegādi. Protams, radzes uz asfalta rada papildu troksni, varbūt riepas ar radzēm sliktāk bremzējas, bet tās domātas ledum. Iespējams, ekstrēmā situācija, kad tās paglābs no satiksmes negadījuma, būs tikai vienu reizi ziemā, bet arī tad būs attaisnojusies šādu riepu iegāde.
-Radzes uz asfalta nenodilst? A. Vasins: – Radzes dilst kopā ar riepām. Svarīgākie ir pirmie 500 – 1000 kilometri, tāpēc, uzliekot jaunu radžotu riepu, svarīgi to saudzīgi piebraukt, lai radzes precīzi iegulstas tām paredzētajās vietās. Ja ar jaunu riepu pie krustojumiem strauji bremzē vai spolējot uzsāk braukšanu, radzes izļogās un ar laiku izkritīs. Radzes piebraukt vislabāk pa asfaltu, tāpēc, izvēloties riepas ar radzēm, tās vajadzētu uzlikt pirms sniega. Patiesībā jebkuru ziemas riepu labi uzlikt pirms ziemas iestāšanās, lai riepas piebraucas, kļūst mīkstas, tad kalpos labāk.
Kad sagaidīts sniegs, rodas problēmas gan ar rindām servisos, ar tikšanu līdz tiem. Tāpēc labāk riepas uzlikt divas nedēļas par ātru nekā dienu par vēlu.
– Riepu piedāvājums plašs, sākot no Ķīnā ražotajām līdz pasaulē atzītākajiem zīmoliem. A. Vasins: – Riepu izvēle atkarīga no katra autovadītāja gaumes, braukšanas stila, vietas, pa kuru jābrauc. Daži uzskata, ka, pērkot populārāko zīmolu riepas, jāmaksā par nosaukumu. Jā, šīs riepas ir dārgākas, bet labāko riepu ražotāji produkcijas izstrādē iegulda milzīgus līdzekļus, kas, protams, iekļauti cenā. Ķīnieši to nedara, viņi “aizņemas” protektoru no citiem ražotājiem, tāpēc piedāvājums ir lētāks.
Cilvēki uzskata, ka mums visvairāk piemērotas Skandināvijas valstīm paredzētas riepas, kas piemērotas arktiskiem apstākļiem. Bet Latvijā taču ne tuvu nav tādi. Skandināvi ikdienā nebrauc pa ceļu, kas nokaisīts ar sāli vai sāls šķīdumu un veido uz brauktuves sniega putru. Protams, arktiskās riepas ir izcilas, bet tās nedarbojas apstākļos, kad uz ceļa ir mitrums, kad sākas akvaplanēšana. Tāpēc riepu izvēlē jāņem vērā mūsu apstākļi. – Izvēlēties jaunas vai atjaunotas riepas? A. Vasins: – Protams, jauna ir labāka, bet var diskutēt, vai jaunas lētas Ķīnā ražotas riepas ir labākas par Igaunijā atjaunotajām. Dažiem cilvēkiem ir aizspriedumi pret atjaunotām riepām, bet laba atjaunotā riepa kalpos ilgi. Tās pērkot, vajadzētu prasīt garantiju, jo Latvijā ar likumu noteikts, ka jebkurai precei jādod divu gadu garantija. Dzirdēts, ka ir vietas, kur atjaunotās riepas var iegādāties lētāk, bet tām nav garantijas. Taču, protams, pirkums ir katra paša izvēle, tikai jāpadomā, vai vēlāk nav jāmeklē palīdzība un rezultātā jāsamaksā vairāk.
– Joprojām aktuāls ir jautājums par vissezonu riepām. A. Vasins: – Jā, šogad cilvēki atkal pastiprināti interesējas par vissezonu riepām, mums atkal un atkal jāstāsta, ka nav tādu vissezonu riepu, gluži tāpat, kā nav taču vissezonu apavu. Uzraksts M+S uz riepas neko nenozīmē. Šāds uzraksts ir uz visām 4×4 riepām, neatkarīgi, vai ar tām paredzēts braukt ziemā vai vasarā, un uz vasaras riepām ar mīkstāku gumiju.
Ja ražotājs paredzējis, ka tā ir vissezonu riepa, uz tās jābūt attiecīgam marķējumam – “All season”, “4S”, “AW”. Taču jāatceras tas, ka šīs riepas, ko ražotājs apzīmējis kā vissezonu, nav paredzētas braukšanai pa sniegu. Proti, jēdziens “vissezonu” nav piemērots mūsu klimatiskajiem apstākļiem.
Braukšanai ziemā paredzēts pavisam cits apzīmējums – aisbergs ar sniegpārsliņu. Tas skaidri norāda, ka riepa domāta braukšanai pa sniegu, tātad, tā ir ziemas riepa. Tas nekas, ka blakus ir “M+S”, jo šī norāde būs visām šīm riepām, vismaz uz jaunām noteikti, var nebūt uz atjaunotām. Jānis Gabrāns
Komentāri