Degvielas cenas turpina neiepriecināt, un nav arī cerības,ka tās varētu piedzīvot strauju kritumu. Tāpēc autovadītāji arvien vairāk interesējas par gāzes iekārtu uzstādīšanu automašīnās,jo auto gāzes cena vienmēr būs uz pusi lētāka nekā benzīna.
Autovadītāju vidū gan pastāv bažas,ka gāzes barošanas sistēma nav droša, tā var kaitēt dzinējam, pazemināt tā jaudu, motoresursus un palielināt degvielas patēriņu. Vidzemes pusē lielākā gāzes iekārtu uzstādītāja i/k “Gideons” īpašnieks Jānis Stahovskis norāda, ka bažām nav pamata: “Pirmo izmēģinājumu un nekvalitatīva aprīkojuma laiki sen pagājuši, tagad tehnoloģija ir labi nostrādāta.” Lai automašīnu pielāgotu gāzes izmantošanai,nav vajadzīga nopietna dzinēja pārtaisīšana. Gāze ir augstvērtīga degviela ar oktānskaitli ap 105,tādēļ nevienā dzinēja darba režīmā nerodas detonācija. Kā stāsta J. Stahovskis, dzinējam, kas strādā ar gāzi, uzlabojas aizdedzes sistēmas darbs, sveču darbmūžs paildzinās par 40 procentiem: “Dzinējā, kas darbojas ar gāzi, notiek gāzes un gaisa maisījuma pilnāka sadegšana, nekā darbojoties ar benzīnu. Uzlabojas arī cilindru virzuļgredzenu eļļošana, jo nesadegušais benzīns aizskalo eļļu no cilindru sieniņām.Samazinās uzdeguma veidošanās cilindru bloka galvas sadegšanas kamerā un uz virzuļiem, jo samazinās oglekļa nosēdumu daudzums. Ja pareizi izvēlas darba režīmu ar gāzi, dzinēja radītā trokšņa līmenis pazeminās par 3-8 decibeliem, arī dzinējs darbojas mīkstāk.” J. Stahovskis arī stāsta, ka gāzes iekārtu uzstādīšana ir rentabla vieglajām mašīnām ar benzīna dzinējiem. Automašīnām ar dīzeļdzinējiem gāzes iekārta maksā dārgi, ekonomija nav pārāk liela, tāpēc tas ir samērā nerentabli.
Šobrīd ir pietiekami liels daudzums gāzes iekārtu ražotāju, un tās var uzstādīt jebkurā automašīnā ar benzīna dzinēju. Tā vienlīdz labi darbojas gan 1,6 l, gan 2,8 l dzinējiem un lielākiem..
Pareizas iekārtas uzstādīšanas un regulēšanas gadījumā gāzes patēriņš var atbilst benzīna patēriņam vai pārsniegt benzīna patēriņu par 10-20 procentiem atkarībā no apstākļiem, dzinēja un gāzes iekārtas tipa. Tehnoloģijas attīstās, tagad pieejamas ceturtās paaudzes iekārtas. Ar to automašīna darbojas ar benzīnu, uz gāzi automātiski pārslēdzoties tad, kad reduktors sasniedzis savu darba režīmu. Tādējādi mazinās problēmas ziemas apstākļos,kad dzinēju ar gāzes iekārtu grūti iedarbināt, tam sarūk jauda. Ja gāzes balons tukšs, automātiski notiek pārslēgšanās uz benzīnu, iekārta ar gaismas un skaņas signālu ziņo, ka gāze beigusies.
Par nopietnu problēmu var kļūt brīvas trūkums bagāžniekā, ja ir vēlme uzstādīt liela tilpuma standarta balons. Risinājums ir toroidālā balona uzstādīšana rezerves riteņa nišā, kas īpaši izdevīgi mašīnās ar maziem bagāžniekiem.
Sašķidrinātā naftas gāzes komponentu īpašības atšķiras no benzīna īpašībām. Gāze atrodas balonā zem pašas piesātināto tvaiku spiediena, kas dod iespēju praktiski pilnībā izlietot balona saturu. J.Stahovskis norāda, ka, uzpildot balonu, jāatceras, nekad nevajag balonu pilnībā aizpildīt ar sašķidrināto gāzi – nepieciešams obligāti atstāt tvaika spilvenu, kuram jābūt 15-20 procenti no balona tilpuma. Šīs prasības izpildi atvieglina multivārsts, kas ļauj stingri kontrolēt balona aizpildi ar sašķidrināto gāzi. Multivārsts obligāti iedarbosies, uzpildot automašīnu autogāzes uzpildes stacijā un automātiski atslēgs gāzes iepildi balonā,kad sašķidrinātās gāzes apjoms sasniegs 80-85 procenti balona kopējā tilpuma. Gāzes dzineju automašīnu ekspluatācijas pieredze rāda,ka šīs automašīnas avārijas situācijās mazāk ugunsbīstamas un sprādziennedrošas nekā auto ar benzīna dzinējiem. Avārijas un gāzes cauruļvadu bojājuma gadījumā multivārsts nekavējoties pārtrauks gāzes piegādi, bet izārdīt gāzes balonu ir ļoti sarežģīti. Tādējādi benzīns, kurš iztek pēc avārijas, ir daudz bīstamāks. Jānis Gabrāns
Komentāri