Skolotāji iejūtas skolēnu ādā, vasaras atpūtu samainot pret mācībām. Cēsu rajona pedagogi tradicionāli gūst zināšanas humānās pedagoģijas vasaras skolā. Tajā tiek spriests, diskutēts, pārrunāta pieredze par bērnu, vecāku, skolotāju dzīvi un saskarsmi. Skolotāji te ik gadu gūst praktiskus risinājumus, kā sakārtot savu pasauli, lai pie bērniem aizietu enerģijas pilns, domās līdzsvarots un fiziski možs cilvēks, padomdevējs, līdzcilvēks, skolotājs.
Rajona izglītības pārvaldes galvenā speciāliste, metodiķe Ilze Šulte pastāstīja, ka pasaulē pastāv vairāki viedokļi. Humānā pedagoģija nenoliedz nevienu, bet katrs var izmantot to, kas liekas pieņemamāks un pareizāks. Šogad humānās pedagoģijas vasaras skolā tika akcentēts garīgums, tādēļ mācībām nosaukums – “Skolotājs top redzīgs”. Bērns ienāk pasaulē ar visiem dotumiem, vecākiem un skolotājiem tie jāierauga un jāattīsta. Katrs bērns ir liela bagātība, viņā jāsaredz garīgā puse. Mūsu materiālajā pasaulē to izdarīt vēl jāmācās arī skolotājiem.
Liepas pamatskolas skolotāja, viena no vasaras skolas organizatorēm Valentīna Voiciša stāsta: “Mūsdienās skolotājs cīnās ar vējdzirnavām. Pedagogiem jāmācās, kā sadarboties ar vecākiem, ar skolēniem. Mums jāpanāk, lai viņi pieņemtu skolotājus, savukārt skolotāji vecākus, skolēnus un viņu viedokļus. Vasaras skolā sanākušie grib dzirdēt citu skolotāju pieredzi un viedokļus. Meklējam jaunus risinājums un idejas.”
I.Šulte: “Tie, kas atbrauc uz Jāņmuižu, ir jau pazīstami ar humāno pedagoģiju, lasījuši Maskavas universitātes profesora Šalvas Amonašvili darbus, runā par humānās pedagoģijas idejām. Mums liels prieks, ka atbrauca arī divas audžu mammas un trīs skolas direktori, kā arī pirmsskolas iestādes vadītāja. Ir cilvēki, kuriem mūsu piedāvājums interesē. Ik gadu te ikviens uzzina ko jaunu. Piemēram, šovasar diskutējot atklājām, ka pedagogs ļoti atšķiras no skolotāja. Izrādās, pedagogs – tas ir darbs, amats, bet skolotājs – tā ir dzīve. Abus apvienojot – ideāls rezultāts.”
Katru gadu pieredzē dalās Drustu tautskolas „99 balti zirgi” direktors Ojārs Rode, kurš šogad runāja par tēmu “Bērns kā skolotājs”. Taču tas nebija vienīgais temats, par ko diskutēt. V.Voiciša uzstājās ar tēmu “Iegūtā pārliecība ceļā pie vecākiem”, pedagoģiskās meistarības skolas lektors Kaspars Bikše skolotājus ieinteresēja par tematu “Pozitīvā pedagoģija”, karjeras centra speciāliste Ligita Embrekte par “Harmonisku personību un skolotāja misiju”, bet Drabešu internātskolas skolotāja Marija Avotiņa par tēmu “Garīgais materiālajā pasaulē”. Nodarbību laikā notika ne tikai atklātās stundas un pieredzes apmaiņa, bet arī nelieli atpūtas pasākumi. Citugad nebijušu nodarbību “Teātris – sports” organizēja Rēzeknes augstskolas humānās pedagoģijas laborante Jeļena Maijere.
Smeļoties gudrības no humānās pedagoģijas vasaras skolām, pieredzes braucienos uz Maskavu un Sanktpēterburgu Šalvas Amonašvili meistarklasē, lasot humāno pedagogu darbus, Liepas pamatskolā jau izstrādāts projekts sadarbībai ar skolēnu vecākiem. Šī projekta metodes ir balstītas uz pārdomātu, individualizētu, personisku pieeju bērnam.
“Druvai” bija iespēja vērot vienu no nodarbībām par nākotnes skolu. Dalībnieki sadalījās grupiņās un radošā improvizācijā radīja idejas par vēlamo skolu. Interesants likās variants, kurā skola tiek pielīdzināta laivai, kas peld pa upi. Pie airiem vadību uzņēmušies gan skolēni, gan skolotāji, gan vecāki. Tikai tā iespējams bērnam dot dzīvē nepieciešamo gudrību nastiņu. Upe tiek skaidrota kā sabiedrība, kurā krāces ir te lielākas, te atkal mazākas. Taču idejā galvenais – pasauli silda jauna saule – humānā pedagoģija. Cita skolotāju grupa runāja par ideju – “pedagoģiskā deja” klasē, kurā nepieciešami vienlaikus vairāki pedagogi – skolotājs, audzinātājs, psihologs. Kopā viņi spēj radīt visiem vēlamu rezultātu.
“Šādas nometnes ir derīgas ne tikai, lai labāk apgūtu humāno pedagoģiju, bet arī sevis sakārtošanai. Ir iespēja kopā ar citiem skolotājiem augt un attīstīties. Tas ir apbrīnojami, cik daudz pozitīvu emociju un ideju varēja gūt! Nometnē varēja redzēt, ka humānai pedagoģijai ir rezultāti, tai ir perspektīvas,” stāsta I.Šulte.
Šogad humānās pedagoģijas vasaras skolā piedalījās vairāk nekā 30 skolotāji, kuri gūtās zināšanas varēs izmantot mācību stundās. Par piedalīšanos vasaras skolā dalībnieki saņems apliecību. Vasaras skolu finansē Cēsu rajona padome. Pirmā vasaras skola skolotājiem ar interesi par humāno pedagoģiju notika Drustu tautskolā “99 balti zirgi”. Savukārt šogad, tāpat kā trīs iepriekšējos gadus, ar direktores Lilitas Siņicinas gādību – Jāņmuižas sākumskolā.
Komentāri