Ziema vairs nav aiz kalniem. Jāparūpējas, lai automašīna būtu tai sagatavota. Katrs jau to, visticamāk, zina, bet katram gadījumam pavisam neliela atkārtošana var noderēt.
Vispirms – riepas. Jāsāk ar atgādinājumu, ka ziemas riepas obligātas no 1. decembra, taču jau no 1.oktobra ļauts izmantot riepas ar radzēm, tātad par drošību jārūpējas laikus. Vakardienas “Druvā” rakstījām, ka pārlieka vēlme ekonomēt ziemas riepas var novest pie lielām izmaksām.
Atbilstoši Ceļu satiksmes noteikumiem vieglo auto ziemas riepu minimālais protektora dziļums ir četri milimiteri, taču uzmanība jāpievērš arī riepu vecumam. Ieteicams neizmantot riepas, kas vecākas par pieciem sešiem gadiem, pat ja tās lietotas ļoti maz, jo laika gaitā riepu gumija izžūst un zaudē vajadzīgās īpašības. Riepas ražošanas laiks norādīts uz riepas ārējās malas. Kvadrātā vai aplī redzami četri cipari – pirmie divi ir gada nedēļa, bet pēdējie divi – gads, kad riepa ražota.
Riepas nozīmi labi raksturo šādi dati: ja riepa jauna, pie ātruma 5 km/h saskare ar ceļa virsmu ir 100%, pie ātruma 75 km/h – tā ir 74%, bet pie ātruma – 125 km/h – vairs tikai 47 %. Ja riepa daļēji nodilusi, šie skaitļi attiecīgi ir 100%, 58% un 11%, bet ar minimāli pieļaujamo protektora dziļumu (4mm ziemas riepām, 1,6 mm – vasaras riepām), tas ir attiecīgi 100%, 16% un tikai 6%.
Protams, vienmēr ir grūta izvēle, kādas riepas pirkt – lietotas vai jaunas. Ja domas par lietotām, jāatceras jau minētais, ka ar laiku pat nelietota riepa nav īsti derīga, tāpēc varbūt tomēr jaunu. Internetā taču var atrast daudzu ražotāju riepu testus un izvēlēties atbilstošākās. Pieredzējuši braucēji atzīst, ka arī vidējā cenu segmentā ir labas kvalitātes riepas.
Vēl ļoti svarīga lieta aukstā laikā – labs akumulators. Kamēr gaisa temperatūra plusos, nav problēmu, bet, temperatūrai krītoties, tam rodas pārāk liela slodze un ir problēmas ar automašīnas iedarbināšanu. To īpaši izbaudījuši dīzelisti. Akumulatoru kapacitāte dažāda, tāpēc nepieciešams tāds, kādu prasa auto ražotājs, vai pat nedaudz jaudīgāks. Jāņem vērā arī tāds parametrs kā starta strāva – lielums, kas ir otrs svarīgākais pēc ampērstundām, un tieši tas nodrošinās, vai akumulators no rīta pildīs savu funkciju vai ne.
Vēl jau ir darbi, ko iesaka darīt, – veikt sveču vai kvēlsveču pārbaudi, eļļas maiņu, filtru iztīrīšanu vai nomaiņu. Pirms aukstuma ieteicams veikt durvju blīvgumiju un slēdzeņu apstrādi pret aizsalšanu. Piedāvājums plašs – izsmidzināmi vai smērējami līdzekļi, ar kuriem apstrādāt gumijas, lai durvis neaizsaltu. Pieejami dažādi atledotāji slēdzenēm.
Pirms ziemas vēlams nomainīt logu slotiņas, jo tumšā laikā redzamība īpaši svarīga. Zinātāji teic, ka slotiņas darba mūžu var pagarināt, ziemā to notīrot vai nu ar spirtu vai ziemas apstākļiem paredzēto logu mazgājamo šķidrumu, kura sastāvā ir spirts. Tāpat laiku pa laikam ar šo šķidrumu un tīru salveti der apstrādāt mašīnas priekšējo stiklu – tas mazinās aizsalšanu un uzlabos caurredzamību.
Atceramies laikus nomainīt vasaras logu mazgāšanas šķidrumu pret ziemas, lai aukstums nesagādā problēmas. Un, protams, nedrīkst aizmirst par citu ziemai nepieciešamo ekipējumu. Ir tikai labi, ja bagāžniekā ir piestartēšanas vadi akumulatoram, vilkšanas trose, sniega slotiņa un ledus skrāpis. Der arī saliekamā metāla lāpstiņa, darba cimdi un citi katram pašam nepieciešami sīkumi.
Komentāri