Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Profesionālā izglītība izaicinājumu priekšā

Jānis Gabrāns
07:04
29.03.2018
45
Tehnologiju Vidusskola 1

Mūsu valsts izglītības sistēma ir nemitīgu pārmaiņu priekšā, taču pozitīvus rezultātus vēl īsti nemana. Daudz šķēpu tiek lauzts par skolu skaitu, audzēkņu skaitu tajās, notiek cīkstēšanās starp valsti un pašvaldībām, kam ir nedaudz citādi uzskati.

Visam šim juceklim pa vidu ir arī profesionālās skolas, par kurām augstākajā līmenī tikpat kā nerunā. Te jāpiekrīt Priekuļu tehnikuma direktora vietnieka attīstības jomā Aleksandra Ļubinska teiktajam, ka visu nosaka balsu vairākums: “Te nerunāju par kādu balsojumu parlamentā. Valstī ir ļoti daudz vidusskolu, tehnikumu – krietni mazāk, tad katrs var padomāt, cik skaļi izskan vienas vai otras puses argumenti, iespējams, tur ir arī tā atbilde par attieksmi pret profesionālo izglītību.”

Mūsu pusē ir divas profesionālās skolas – Cēsu Tehnoloģiju un Dizaina vidusskola un Priekuļu tehnikums. Sarunā ar šo skolu pārstāvjiem “Druva” centās noskaidrot problēmas, ar kādām jāsaskaras profesionālajai izglītībai, un iespējamos risinājumus.

Skolu specializācija

Ieskatoties profesionālo skolu piedāvājumā Vidzemē, redzam, ka, piemēram, ēdināšanas jomas speciālistus gatavo Priekuļos, Valmierā, Smiltenē, šķiet, ar grupu komplektāciju pārāk labi nevedas. Līdzīgus piemērus var atrast visos reģionos. Varbūt pareizāk būtu, ja reģionā būtu viena skola, kurā māca konkrētās specialitātēs, vai tā būtu ēdināšana, autotransports, būvdarbi vai cita, tad varētu vairāk līdzekļu ieguldīt mūsdienīgā infrastruktūrā, aprīkojumā, tad arī labāk komplektētos grupas un varētu piesaistīt labākos pedagogus.
A. Ļubinskis norāda, ka tas būtu prātīgākais risinājums: “Tam ir divi pozitīvi aspekti. Pirmkārt, tā ir valsts izglītība, kam tiek tērēta nodokļu maksātāju nauda, svarīgi to apsaimniekot iespējami efektīvāk. Ja infrastruktūru mēģinām nodrošināt iespējami augstākā līmenī, labāk to darīt vienā skolā Vidzemē. Attālumi nav tik lieli, lai audzēkņi nevarētu nokļūt uz izvēlēto mācību iestādi.

Otrs aspekts – tādējādi veidojas saprātīga studentu plūsma. Jo audzēkņu Vidzemē, un tā ir arī citos reģionos, ir tik, cik viņu ir. Ja vairākas skolas piedāvā vienu izglītības programmu, audzēkņi tiek sadalīti, nevienā skolā nav īsti nokomplektētas grupas. Varbūt pareizāk būtu, ja konkrēta specializācija būtu vienā no reģiona skolām un tajā būtu pietiekams audzēkņu skaits. Lai lielākā daļa pēc skolas beigšanas aiziet strādāt izraudzītajā nozarē vai arī tajā turpina mācības augstskolā.”

Cēsu Tehnoloģiju un Dizaina vidusskolas direktors Guntars Zvejnieks, piekrītot, ka konkurence uz vietu skolā noteikti uzlabotu rezultātus, tomēr norāda, ka skolu specializācija nav vienkārši vērtējams jautājums: “Īpaši tas attiecināms uz programmēšanu. To piedāvā Priekuļu tehnikumā, Valmieras tehnikumā pateikuši, ka no nākamā gada šāda programma būs, arī mēs esam pau­duši, ka mums tā būtu svarīga. Ar IT nozari ir interesanti, jo bez tās nākotnē nav iedomājama neviena nozare.”

A. Ļubinskis atzīst, ka iekārtas, tehnoloģijas, ko izmanto mācību procesā, nedrīkstētu atpalikt par vairāk nekā desmit gadiem. Lai tās atjaunotu, vajadzīgi līdzekļi. Vai labāk tos ieguldīt vienā skolā vai vairākās, pērkot vienu un to pašu? Protams, daudz tiek piesaistīti Eiropas fondu līdzekļi, bet arī te jautājums par to lietderīgu izmantošanu.

“Nedaudz sāk uzlaboties uzņēmējdarbības vēlme atbalstīt skolas, ir vairāki uzņēmumi, ar kuriem sadarbojamies. Viņi atrod iespējas materiāli palīdzēt mācību iestādei, jo apzinās, ka audzēkņi būs iepazīstināti ar viņu tehnoloģijām un, beidzot skolu, viņiem būs zināšanas konkrētajā jomā. Valstī esošā darbaspēka krīze mums nāk par labu, jo uzņēmēji uz profesionālajām skolām sāk skatīties kā uz jauno darbinieku sagatavošanas vietu,” norāda A. Ļubinskis.

Pedagogu trūkums arvien jūtamāks

Runājot par spēju piesaistīt pedagogus, G. Zvejnieks neslēpj, ka situācija ir kritiska, jo prasības pret pedagogiem aug: “Ir vēlams, lai pasniedzējam būtu saskarsme ar reālo vidi. Mācībām jākļūst mazāk teorētiskām, vairāk praktiskām, lai jaunietī veidojas izpratne, kā kura lieta darbojas, kāpēc tā ir vajadzīga. Tāpēc lielāka vērtība pasniedzējiem, kuri spēs apvienot teorētisko un praktisko, ar reāliem piemēriem pratīs pastāstīt par būtiskāko, jaunāko nozarē. Šādi pasniedzēji būs interesantāki arī jauniešiem.”

Arī Priekuļu tehnikuma pārstāvis uzsver, ka pedagogam jābūt nozares profesionālim, jo viņš māca profesionālo izglītību: “Man patīk tēze, ko dzirdēju diskusijā sadraudzības skolā Somijā, proti, ja gribi būt profesionālās izglītības skolotājs, tev jāpraktizē. Jā, šis skolotājs nevarēs skolā strādāt ar lielu slodzi, bet viņš būs ar labu praktisku pieredzi. Ja viņam ir savs uzņēmums, viņš nemitīgi ir saskarē ar nozari, seko līdzi jaunākajām tendencēm, šo pieredzi varēs nodot audzēkņiem. Zinām, cik strauji attīstās tehnoloģijas, un pasniedzējam jāspēj par tām stāstīt audzēkņiem. Šāda pasniedzēja mācīts audzēknis pēc skolas beigšanas būs gatavs startēt darba tirgū vai turpināt mācības augstskolā. Ne velti Vidzemes Augstskola labprāt sadarbojas ar profesionālajām skolām, augstskolā zina, ka, piemēram, datorsistēmu tehniķi, kas tur aiziet mācīties no Priekuļu tehnikuma, būs zinoši un labi sagatavoti.”

Par pedagogiem runā visā izglītības sistēmā, jo jāņem vērā kāda ļoti būtiska nianse. Proti, šī jaunā paaudze ir pilnīgi citāda, un nevienam nav pieredzes, kā šai paaudzei kaut ko iemācīt. Izglītība Latvijā taustās, nezina, ko un kā darīt, un pedagoga spēja mainīties ir ļoti izšķiroši svarīga.
A. Ļubinskis runā par vēl kādu būtisku lietu: “Cenšoties noskaidrot no uzņēmējiem, kādu jaunieti viņi sagaida no profesionālās skolas, dzirdam – iemāciet jaunietim strādāt komandā un būt atbildīgam. Un te rodas pretruna. Mūsu mēraukla ir audzēkņi, kuri beidz skolu, nokārtojot eksāmenu, un visā mācību procesā viņus uz šo mērķi vedam. Vai eksāmens ir atbilde uz spēju strādāt komandā, būt patstāvīgam, būt atbildīgam? Nē! Paliek jautājums, kuram tas jāsagatavo? Šobrīd jaunietis gaida darba burtnīcu, kur viss pateikts priekšā. Viņš nevēlas domāt, nevēlas pats meklēt inovatīvus risinājumus, viņam vajag stingru instrukciju. Un tad ir nākamā problēma, ir instrukcija, bet ir slinkums lasīt. Tad viņš meklē video pamācību, kā to izdarīt. Taču būtu ļoti svarīgi iemācīt bērniem pašiem radīt risinājumu, jo tikai tas ved uz inovāciju.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Izmest ēdienu, kaitēt videi un radīt zaudējumus sev

05:55
04.12.2025
32

Todien Priekuļu pamatskolā valdīja liela rosība – notika diskusijas, sarunas, meistarklases – , un  viss tikai par pārtiku. Gan to, ko ēdam un neapēdam, bet izmetam atkritumos, gan kā to izmantot ilgāk. Priekuļu pamatskolai ir ekoskolas statuss. Audzēkņi arī ikdienā izzina un cenšas ievērot videi draudzīgas dzīves pamatus. “Skolā ir nopietna pieeja videi un ilgtspējīgiem […]

"Draudzīgie" – skola, kur mācās skolēni un skolotāji

05:51
02.12.2025
139

“Druva” ar Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas (DACVĢ) direktoru Oskaru Kaulēnu un direktora vietnieci izglītības jomā Līgu Piksi-Zvirbuli tiekas, lai runātu par skolas 35. jubileju, bet tieši šajās dienās skolas vadība saņēmusi vairākus apbalvojumus par veiksmīgu darbu. Skolas direktoram piešķirta Cēsu novada pašvaldības “Gada balva izglītībā” kategorijā “Vadītājs-līderis”, bet pēc sarunas uzzinām, ka L. Pikse-Zvirbule […]

Plāceņi un ievārījums no miziņām

05:04
30.10.2025
126

Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikuma (VTDT) audzēkņi līdzdarbojas Cēsu novada pašvaldības iniciatīvai “Dalies ar pārtiku Cēsu novadā”. Lai Cēsu novadniekos iedzīvinātu apzinātu un arī apzinīgāku attieksmi pret pārtikas atkritumiem, nupat tautā laisto tālruņu lietotni “Whatsapp” un sociālā medija “Facebook” kontu produktu bezmaksas apmaiņai iecerēts papildināt arī ar studentu pārbaudītām ēdienu receptēm, kur sastāvdaļās ir visiem […]

Skolēni papildina dabas taku barības krājumus

06:03
29.10.2025
87

Cēsu 1.pamatskolas skolēni šoruden sagādā patīkamu pārsteigumu Līgatnes dabas takām. 5.-9.klašu audzēkņu komanda – Elza, Paula, Marta Amēlija un Toms – rosināja skolas biedrus gādāt pārtiku taku iemītniekiem, aicinot lasīt zīles un dalīties ģimenes dārza ražā. Elza, Paula, Marta Amēlija un Toms ar skolotājas Ingas Kraftes-Dambes atbalstu piedalījās skolēnu pašpārvalžu konkursā “Brīvprātīgo darbs skolas un […]

Jāgatavo jaunā paaudze, lai veidotos pēctecība

06:23
15.10.2025
193

Kopš septembra Cēsu Bērnu un jauniešu centra paspārnē esošajai Jaunatnes lietu nodaļai ir jauna vadītāja- Andra Strautiņa. Viņa uz Cēsu novadu pārcēlusies no Liepājas. Iepriekš Andra strādājusi dažādās jomās, piemēram, komunikācijā un karjeras konsultēšanā. Jaunatnes lietu nodaļas vadītāja priecājas, ka varēs strādāt ar savu mīļāko auditoriju – jauniešiem. Viņa atzīst, ka jauniešu enerģija un dzīvesprieks […]

Jauniešu mājā Cēsīs atver durvis un aicina pievienoties

00:00
14.10.2025
132
4

“Tā ir iespēja satikt jaunus draugus, apgūt ko jaunu un piedalīties aizraujošu pasākumu radīšanā. Kopā mēs veidojam vietu, kur katrs no mums var parādīt savu spēku un idejas,” tā sociālajos tīklos publicētajā plakātā, aicinot uz Atvērto durvju dienu Cēsīs, Jauniešu mājā, 6.oktobra vakarā, rakstīja jaunieši. Jaunatnes lietu nodaļas vadītāja Andra Strautiņa “Druvai” paskaidro, ka šāda […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi