Pirms nedaudz vairāk kā mēneša Cēsīs durvis vēra pirmais beziepakojumu veikals “ieber.lv”. Šis koncepts gūst arvien lielāku piekrišanu, pirms gada Latvijā nebijaneviena šāda veikala, tagad vairāki ir Rīgā, Jelgavā, nu arī Cēsīs. Tas labi sader ar pašvaldības īstenoto pirmās bezatkritumu pilsētas iniciatīvu Latvijā.
Veikalu izveidojusi Agnese Gaidelione, un šis ir ģimenes bizness. Viņa atzīst, ka pirmais mēnesis bijis ļoti veiksmīgs. Stāstot par ieceri, veikala īpašniece saka, ka paši ģimenē arvien vairāk domā par bez atkritumu dzīvesveidu, tāpēc šis bijis saprotams solis: “Mūs iedvesmoja Rīgā atvērtie beziepakojuma veikali, kuru piemēram sekoja uzņēmēji Jelgavā, ar ko veidojam veiksmīgu sadarbību. Varam dalīties pieredzē, lūgt padomu.”
Jautāta, kā cēsnieki uztvēruši veikala atvēršanos, Agnese saka, ka viņi jau sen bijuši gatavi šādam piedāvājumam: “To vislabāk apliecina apmeklētāji, kuri nāk ar saviem iepakojumiem, mūs visvairāk priecē viņu teiktais – beidzot! Paldies, ka atvērāties! Nebūs vairs jābrauc uz Rīgu. Apmeklētāji ne tikai iepazīstas ar piedāvājumu, pērk, bet arī izsaka savas vēlmes, ko labprāt redzētu plauktos, ko varbūt vajadzētu pamainīt, uzlabot. Tā palēnām tie plaukti pildās.”
Uzņēmēja bilst, ka pirms veikala atvēršanas konsultējušies ar Arnicānu ģimeni, kas ir zero waste ieviešanas profesionāļi. Viņi devuši noderīgus padomus, ieteikuši nianses, kam jāpievērš uzmanība. Agnese norāda, ka svarīgi mācīties no citu kļūdām un nekāpt uz tiem pašiem grābekļiem. Salīdzinot ar pirmo atvēršanās dienu, veikala plaukti kļuvuši krietni pilnāki, sortiments paplašinās dienu no dienas. Te palīdzējuši arī pircēji, iesakot mājražotājus, kas piedāvā labu produkciju.
“Tas mums ļoti noderīgi, jo visu zināt nevaram. Piemēram, veicām aptauju, kāda mājražotāju maize iecienīta Cēsīs, tā ieguvām vērtīgus kontaktus. Cenšamies sadarboties ar vietējiem uzņēmējiem, jo svarīgi vienam otru atbalstīt, vienmēr esam par sadarbību,” atzīst uzņēmēja.
Izstrādājot cenu politiku un domājot par “plaukta” cenu, ņemts vērā, kas notiek tradicionālajos un interneta veikalos, kuri kļūst arvien populārāki.
Beziepakojuma veikali atšķiras ar to, ka konkrēto produktu var nopirkt tieši tik, cik vēlies, piemēram, pagaršošanai, lai saprastu – derēs vai nē. Nav jāņem viss iepakojums, kā tas ir veikalā, jo var gadīties, ka produkts neiet pie sirds un tāpēc tiek izmests. Tāpat ir ar saimniecības precēm, mazgāšanas līdzekļiem – var paņemt nedaudz, lai saprastu, vai šis aromāts būs īstais.
Šobrīd vēl ikdienā daudzi veikalā iegriežas kā ekskursijā, lai apskatītu sortimentu, kur atrodamas tādas interesantas lietas kā metāla kokteiļu salmiņi, ziepes matu mazgāšanai, dabīgi žāvētas aprikozes un daudz kas cits.
Sarunā ar Agnesi nonākam pie atziņas, ka šāda iepirkšanās saistīta ar domāšanas maiņu. Cilvēki pieraduši, nākot no darba, ieiet veikalā un nopirkt visu jau iepakotu, nevis domāt, kur ko ielikt.
“Jā, bet kā tagad moderni ir teikt, šī ir iespēja izkāpt no komforta zonas, jo šādi iepirkumi tiešām prasa plānošanu, ko pirkt, ko ņemt līdzi, lai pirkumu ieliktu. Plānošana jebkurā gadījumā ir svarīga, jo palīdz izvairīties no impulsīviem pirkumiem, tā ietaupot ģimenes budžetā naudu. Runājot par domāšanas maiņu, cilvēki, visticamāk, iepērkoties tradicionālajos veikalos, nerēķina, cik maksā iepakojums, kur vēl aizdomāties par to, cik maksā tā utilizācija.
Iepirkšanās beziepakojumu veikalā ir dzīvesveids, bet, pie tā pierodot, tas kļūst par normu. Kaut vai tāds sīkums kā sausais buljons. Veikalā tas ietīts papīrā, tad vēl kartona kastītē, bet šeit var nopirkt beramo, savu stikla vai metāla trauciņu uzpildot atkal un atkal.”
Protams, arī uz šo uz veikalu produkcija tiek atvesta iepakojumā, bet tomēr ir atšķirība, vai tas ir viens lielāks iepakojums, kurā desmit kilogrami, vai simtiem nedaudz mazāku iepakojumu pa simts gramiem.
Agnese saka, ka nav sākuši tukšā vietā, jo Cēsīs ir lieliski veikali, piemēram, “Straupes” pienotavas veikaliņš, kur var nopirkt nefasētu produkciju. Ir tirgus, kur nopirkt sezonālos dārzeņus. Šos segmentus Agnese izslēgusi no piedāvājuma, jo mērķis piedāvāt to, kā nav citur.
Mēnesis pagājis, un “ieber.lv” iekarojis cēsnieku atzinību, šobrīd jau uzņēmēji domā par paplašināšanos, jo interese par šāda koncepta veikaliem arvien palielinās.
Komentāri