Svētdiena, 22. decembris
Vārda dienas: Saulvedis, Saule

Jauniešiem ir tendence iegrimt sevis žēlošanā

Anna Kola
22:39
23.04.2023
26

Tīna Blūma jau septīto gadu ir Mores pamatskolas direktore. Ar viņu sarunājāmies par nupat veikto pamatskolas akreditāciju, izglītības izaicinājumiem nozarē un problēmzonām, kurās nākas pabūt gan skolēniem, gan pedagogiem.

Tīna Blūma.

– Cik ilgi strādājat izglītības nozarē?

– Aptuveni divpadsmit gadus. Pirms tam darbojos finanšu jomā.

– Kā jūs kā izglītības iestādes vadītāja vērtējat situāciju izglītības nozarē – ar streiku, problēmām, ko valdība nesteidz risināt?

– Manuprāt, valstī nav nozares, kurā cilvēki nebūtu pārslogoti. Tā, šķiet, ir laikmetīga problēma, ņemot vērā informācijas aprites ātrumu un notikumu daudzumu. Pajautājiet jebkuram ārstam, jebkuram citas nozares darbiniekam, saņemsiet atbildi, ka viņš jūtas pārguris, pārslogots. Runājot par streikiem, jāteic, ka neesmu izglītības darbinieku arodbiedrībā, neesmu arī streiku atbalstītāja. Man šķiet nedaudz pārspīlēti apgalvojumi, ka pedagogiem viss ir tik grūti, tik slikti. Uzskatu, ka katrā profesijā ir sava garoziņa. Veicot pedagogu anketēšanu, gan parādās, ka daļa profesijas pārstāvju apsver mainīt darbavietu uz pavisam citu jomu. Negribētu piekrist, ka pedagogi saņem mazas algas, jo tomēr darba samaksas pielikums ir noticis. Ir pieņemti arī Ministru kabineta noteikumu grozījumi par pedagogu slodzi, kas stāsies spēkā no 1.septembra. Tas nosaka, ka palielināta slodze gatavošanās darbam, bet samazināta slodze mācību procesam skolā. Tas ir pareizi, jo gatavošanās mācību stundai tiešām paņem daudz laika. Ja man jānovada 40 minūšu stunda, es faktiski pirms tam arī stundu gatavojos, lai sagatavotu saturu. Tomēr situācija nav tik slikta, lai visi kolektīvi izietu ielās un streikotu.

– Kā vērtējat izglītību mūsdienās? Kompetenču pieeju? Sap­rotu, ka sākāt darbu Mores skolā tad, kad vēl programma “Skola2030” nebija ieviesta.

– Uzskatu, ka vajadzēja būt cita veida pieejai. Bet atziņa, ka pastāvēs, kas mainīsies, ir spēkā. Vēl man šeit patīk minēt teicienu par riteni – lai ar to nokļūtu uz priekšu, ir jāminas. Lai kaut kas uzlabotos, attīstītos, ir pie tā jā­strādā. Protams, par to var diskutēt, un katrs pedagogs par savu priekšmetu izteiktos precīzāk. Tā kā esmu arī datorikas pasniedzēja, izmaiņas bija jūtamas un, manuprāt, ļoti nepieciešamas. Vai visi pedagogi ir spējuši iet līdzi laikam un mainīties? Visdrīzāk nē. Zinu, ka ir pedagogi, kas savu darbu joprojām plāno caur to, ka mācību grāmata nodrošina visu mācību vielu: atveru vienu nodaļu, izeju cauri un ķeros pie nākamās. Tam tā nevajadzētu būt. Arī pētnieciskos darbus taču veidojam, balstot informāciju uz dažādiem avotiem, nav tā, ka paņemam vienu visaptverošu enciklopēdiju un visu pārrakstām. Arī mācību darbam būtu jāietver dažādi avoti, ne tikai viena pamata mācību grāmata.

Protams, ir mācību priekšmeti, kur materiālu pietrūkst. Mores skola īsteno arī speciālās izglītības programmas, un zinu, ka ir tādas, kurās nav pat satura, pēc kā vadīties. Tāpēc ir vērtīgi, ka gatavošanās laiks būs ilgāks, jo tam tiešām ir nozīme. Mūsu skolā ir pedagogi, kas plāno savu darbu, vērtējot, kuru tēmu ņemt pirmo, kuru vēlāk. Ir mācību priekšmeti, kas var pielāgoties, piemēram, vizuālā māksla vai datorika. Mūsu skolas bioloģijas skolotāja dalījās, ka tēmu, kas pēc grafika ieplānota šobrīd, izņēmusi jau rudenī, jo sapratusi, ka pētījumu ārā par augu lapām februārī vai martā visdrīzāk bērniem uzskatāmi iemācīt neizdosies, kokiem taču lapu vēl nav. Tā ir pedagogu fleksibilitāte un spēja savu darbu plānot.

– Saprotu, ka nupat iziets akreditācijas process jūsu skolā.

– Kad kļuvu par direktori Mores skolā, pēc trim mēnešiem bija skolas akreditācija, tam bija jāsagatavojas. Tā šī gada akreditācija man šai amatā bija otrā. Gan skolas akreditācija, gan izglītības iestādes vadītāja kvalitātes novērtēšana, kas jāveic regulāri konkrētos termiņos, noslēgusies ar labiem rezultātiem. Pati strādāju Izglītības kvalitātes valsts dienestā kā akreditācijas eksperte, dodos uz citām izglītības iestādēm. Skolās nereti akreditācijai gatavojas ar satraukumu, bet uztraukumam nevajadzētu būt. Akredi­tācijā novērtē mācību iestādes sniegtās izglītības kvalitāti atbilstoši valstī noteiktiem un visiem skaidri zināmiem kritērijiem.

Ja pirms sešiem gadiem akreditācija bija vairāk kā inspicēšana un pārbaude, tagad akreditācijas process lielākoties balstās uz sarunām, intervijām ar visām mērķa grupām: dibinātāju, vecākiem, pedagogiem, vietniekiem, metodiskajām komisijām, skolēniem un pašu vadību. Tāpat eksperti piedalās stundās, ievāc datus par situāciju iestādē.

Domāju, katrai skolai ir svarīgi zināt šādu ārējo novērtējumu, un lielākais pienesums akreditācijai ir ieteikumi un rekomendācijas. Reizēm, esot tikai savā vidē, neredzam skaidru, objektīvu skatījumu par lietām. Akreditācija ­iedod objektīvu vērtējumu par situāciju skolā, par lietām, kuras varētu un vajadzētu uzlabot. Protams, šķiet, vienmēr ir labi, tomēr vienmēr var būt vēl labāk. Akreditācijas komisijas eksperti sniedz rekomendācijas, norāda gan iespējamos variantus, kas vairāk izskan ieteikuma formā, gan obligātos norādījumus, kas iestādē noteikti ir jāuzlabo, lai celtu izglītības iestādes kvalitāti. Svarīgi, ka redzam rezultātus. Visbēdīgākā situācija ir tad, ja izglītības iestāde formāli dara kaut ko, piemēram, izstrādā kārtību, bet tā netiek īstenota. Tam nav jēgas, no tā nav labuma nevienai pusei. Ja iestādē tiek pieņemts normatīvais akts par konkrētu darbību, tad tā arī ir jāīsteno praksē. Tāpat, ja netiek ņemti vērā ieteikumi uzlabojumam, tad mācību iestādē nekāda attīstība faktiski nenotiek. Visi zinām, ka šobrīd izglītības jomā ir ļoti svarīga attīstība un pilnveide.

– Kas, jūsuprāt, ir lielākie jauniešu izaicinājumi, ar ko saskaras arī pedagogi savā darbā ikdienā? Tādi, kas varbūt nebija aktuāli pirms desmit divdesmit gadiem.

– No audzināšanas viedokļa mu­ms kā pedagogiem ir jārēķinās ar to, ka šī paaudze ir citāda, ar citu uztveri. Kad mēs augām, daudzas lietas, procesi bija pavisam citādi. Tolaik bija tā: ja kaut kas neizdevās, bija kādas problēmas ģimenē vai ārpus skolas, gājām un darījām, nebija citu variantu, jā, bija grūti, bet darījām. Tagad ir ļoti daudz bērnu un pusaudžu, kuriem, ja parādās kādas problēmas, piemēram, pirmās attiecības, vecāku šķiršanās un tamlīdzīgi, viss viņiem šķiet tik neizturami. Pro­tams, ir žēl bērnu, kam ir grūtības, bet reizēm jaunietis ieiet tādā smagā sevis žēlošanā, ka viņam viss ir vienalga, viņš nenāk uz skolu. Tas ir milzīgs izaicinājums, jo, par spīti emocionālajam atbalstam arī no skolas atbalsta personāla – psihologa un sociālajiem pedagogiem -, bērni un jaunieši savā ziņā ir ļoti vāji. Kas ar šiem bērniem notiks nākotnē, pēc skolas, darba vidē? Neatrisināta šī problēma eskalējas arvien tālāk.

Es uzaugu deviņdesmitajos gados, bija arī reizes, kad mājās nebija tas visgardākais ēdiens, bija grūti. Tolaik neiegrimām tādā sevis žēlošanā kā jaunieši šodien. Meitene graiza rokas, ka viņu pametis puisis, ar kuru viņa bija kopā varbūt četras dienas, viņa netiek tam pāri. Mēs kā skola tur neko nevaram izdarīt, tur ir nepieciešama psihologa, vecāku iesaiste. Tad ir problēma, piemēram, ar vecāko klašu skolēniem, kad var just, ka vecāki paši vairs nekādi netiek galā. Runājot par uzvedības problēmām, ir tā: es, jaunietis, daru, ko gribu, noteikumus ievērot negrasos. Te atkal uzpeld vecais stāsts par skolēnu emocionālo vardarbību pret pedagogu. Pedagogam ir grūti kaut ko panākt, ja problēmas risināšanā neiesaistās skolēnu vecāki. Bieži vien viņi tikai noplāta rokas, ka neko nevar izdarīt, ka tā vienkārši ir. Kur tad ir risinājums? Mēs varam uzrakstīt dokumentu, paziņot bāriņtiesai un valsts policijai, bet tas bieži paliek bez rezultāta.

Nesaku, ka viss ir ļoti slikti, bet ir izaicinājumi, ar ko nākas saskarties, kuru priekšā pedagogs reizēm jūtas bezspēcīgs. Nereti tieši tā ir lielākā problēma, kas pedagogu noved pie izdegšanas, nevis jaunā satura īstenošana vai mācību materiālu neesamība.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Kaķīša dzirnaviņu vēsts arvien bērnu sirdīs

06:43
19.12.2024
43
1

Sākumskolas klašu sadarbības grupas pedagogi Amatas pamatskolā allaž pratuši ieinteresēt un aizraut skolēnus, lai mācītos. Šoreiz skolas starppriekšmetu mācīšanās notika, izvēloties dzejnieka un prozaiķa Kārļa Skalbes literāro pasaku “Kaķīša dzirnavas”, tā arī pieminot klasiķa 145.jubileju un realizējot izglītības iestādes gada uzdevumus – tekstpratību un sadarbību. Sā­kumskolas klasēs lasīšanas starpbrīži ir neatņemama brīvā laika pavadīšanas tradīcija: […]

Pagatavot gardu un veselīgu maltīti no vietējām izejvielām

06:32
14.12.2024
92
1

“Ko celsim galdā skolas pusdienās?” Ar tādu jautājumu pie Cēsu novada vispārizglītojošo skolu audzēkņiem vērsās Vidzemes plānošanas reģions sadarbībā ar Cēsu novada pašvaldību. Konkursā skolēnus aicināja iesūtīt receptes ēdieniem, kādus vēlētos ēst skolā pusdienās un kuru gatavošanai izmanto Vidzemē audzētus un ražotus produktus. “Mērķis bija veicināt veselīgas ēšanas paradumus skolās un tajā līdzdarboties arī pašiem […]

Skolēni mācās organizēt un uzstāties

06:30
13.12.2024
41

Lai mudinātu skolēnus atvērties, prast plānot un organizēt notikumus, trenēt uzstāšanās prasmes un attīstīt esošos un vienlaikus arī atklāt jaunus talantus, Drabešu Jaunajā pamatskolā aizsākta jauna tradīcija – rīkot skolas talantu šovu “Mans talants”. “Ideja par tādu notikumu skolā radās skolēnu pašpārvaldei. Jaunieši, 5., 6., 7.klašu skolēni, sa­ņēma uzdevumu organizēt kādu pasākumu. Viņi apdomājās un […]

Konkursā slīpē mēbeļu galdnieka prasmes

06:39
04.12.2024
71
1

Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikumā (VTDT) otro gadu aizvadīts starptautisks profesionālās meistarības konkurss “Mēbeļu galdnieks 2024”. Tajā piedalījās desmit topošie meistari no dažādām Latvijas profesionālās izglītības skolām un arī Lietuvas. No katras izglītības iestādes konkursā varēja piedalīties viens audzēknis. Konkursantiem sešu stundu laikā atbilstoši rasējumiem bija jāizgatavo pārtikas produktu griežamais dēlītis. Vērtējot rezultātu, tika ņemta […]

Sarunāties par skolēniem svarīgām tēmām piemērotā vidē

06:00
29.11.2024
69

Cēsu Bērzaines pamatskolā izveidots jauns atbalsta kabinets – sarunu telpa. Krāšņa vieta, kuras vienu sienu rotā jauniešus tik ļoti uzrunājošais grafiti stilā veidotais zīmējums. Tas atspoguļo sabiedrības vērtības ar iedvesmojošiem vārdiem latviešu un angļu valodā. Uzgleznotie vārdi ikvienam atgādina, ka esi labs – lielisks, tā palīdzot risināt jēgpilnas sarunas ar skolēniem. Motivējošā siena iedrošina un […]

Mācību tirdziņā – tikai pašradītas preces

07:06
22.11.2024
141
1

Tirdziņi mācību iestādēs tradicionāli saistās ar Miķeļdienas atzīmēšanu, bet šogad tirgošanās ar pašu veikumiem nereti notika, atzīmējot Mārtiņdienu. Arī Skujenes pamatskolā skolēniem bija iespēja parādīt citiem savas ģimenes sagatavoto. “Esam neliela lauku skoliņa, visi audzēkņi bija aicināti piedalīties Mārtiņdienas gadatirgū, bet skolas “Junior Achievement” pulciņa dalībniekiem bija jāprezentē savi uzņēmumi,” par aizvadīto tirgošanos pastāsta uzņēmējdarbības […]

Tautas balss

Balvas kā no pārpilnības raga

18:43
17.12.2024
23
Seniore T. raksta:

“Saprotams, ka katra nozare, ministrija, organizācija grib savu jomu celt saulītē. Tiek rīkoti dažnedažādi konkursi, vērtēšanas. Un nu gada balvas birst kā no pārpilnības raga, nav nedēļas, kad negodina vismaz trīs četru sfēru sasniegumus. Vai tas nav mazliet par traku, un vai tā nedevalvējas pagodinājumu vērtība? Beigās jau sajūk, kas ko kam pasniedzis, kas ko […]

Iela grimst tumsā

18:42
17.12.2024
25
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Viestura ielas posmā, kas ved gar dzīvnieku patversmi, labu gabalu ir pilnīga tumsa. Nedeg pat tās pāris laternas, kas tur atrodas. Māju šai apkārtnē maz, taču cilvēki dodas pastaigās, un tagad, decembra pusē, tumšs jau ap pulksten četriem pēcpusdienā,” sacīja apkaimes iedzīvotāja.

Neizdarība kavē palīdzību

18:42
17.12.2024
22
Lasītāja V. raksta:

“Diezgan traki dzirdēt, ka cilvēkiem ar invaliditāti tehnisko palīglīdzekļu trūkst tādēļ, ka iestādes, kas par to rūpējas, neprot organizēt darbu. Mēs pārmetam valdībai, ka tā nedod pietiekami daudz līdzekļu, bet, izrādās, nauda iedota, vajadzīgais sagādāts, tikai lietas nenokļūst pie tiem, kam tās nepieciešamas. Iestāde, kas sadala tehniskos palīglīdzekļus, nemaz nezina, kas ir noliktavā, nesteidzas ar […]

Rada gaismas svētkus

18:41
17.12.2024
19
Silvija raksta:

“Ziemassvētku noskaņu, protams, katrs rada pats. Taču nevaram neietekmēties, redzot skaisto – tad sirds gavilē un acīs ir prieks. Nedēļas nogalē iznāca pabūt Taurenē un Dzērbenē pie radiem. Sasmēlos gaismu. Cik skaists Nēķena muižas parks, Dzērbenes muiža un izrotātās eglītes! Arī iedzīvotāji izgaismojuši pagalmus, balkonus, mājas. Var doties nesteidzīgā braucienā, ja negribas iet kājām. Un […]

Kā tālāk dzīvosim

22:00
16.12.2024
24
1
Lasītāja M. raksta:

“Bail klausīties, ka ASV stāsies laukā no NATO! Kas tad būs mūsu, Baltijas valstu, aizstāvis no agresīvajiem lielajiem kaimiņiem? Tad mūs var glābt tikai, ja Eiropas Savie­nība izveidojas par konfederāciju. Ja visa Eiropa būs kā viens, tad tai būs lielāks spēks. Un Krievijai jau vajag Fran­ciju, Itāliju, Vāciju, ja būsim cieši kopā, mazākas bažas, ka […]

Sludinājumi

Pārdod

23:57
24.11.2024
32

Mēs tīram dīzeļfiltrus visiem automobiļu, kravas transporta, traktoru, harvestera, kombaina un iekrāvēju modeļiem. Neatkarīgi no jūsu transportlīdzekļa veida, piedāvājam profesionālu un efektīvu tīrīšanu. Šī dīzeļfiltru tīrīšanas tehnoloģija ar augstu tvaika temperatūru neietver ķīmisku līdzekļu izmantošanu procesa atvieglošanai, kas nozīmē, ka process ir pilnībā ekoloģisks. Jautājumu gadījumā rakstiet uz e-pastu vai zvaniet.

Pārdod

23:57
24.11.2024
33

Piedāvājam kvalitatīvas rekuperācijas un ventilācijas sistēmas Jūsu mājām un birojam. Nodrošinām svaigu gaisu un energoefektivitāti, samazinot siltuma zudumus un uzlabojot iekštelpu mikroklimatu. Piedāvājam pilnu servisu – sākot no konsultācijas līdz uzstādīšanai. Uzlabojiet gaisa kvalitāti un ietaupiet enerģiju ar mūsu uzticamajiem risinājumiem. Sazinieties ar mums, lai izvēlētos piemērotāko sistēmu Jūsu vajadzībām! Jautājumu gadījumā rakstiet uz e-pastu […]

Pārdod

23:56
24.11.2024
29

Piedāvājam dažādus apkures risinājumus Jūsu mājām un/vai biznesam. Mūsu klāstā atradīsiet grīdas apsildes sistēmas, infrasarkanos paneļus, gāzes sildītājus un citus energoefektīvus risinājumus, kas nodrošinās komfortu un ietaupīs Jūsu izdevumus. Nodrošinām profesionālu konsultāciju un uzstādīšanu, lai Jūs varētu izvēlēties piemērotāko variantu savām vajadzībām. Sazinieties ar mums jau šodien un uzziniet, kā varam uzlabot Jūsu apkures sistēmu! […]