MOT ir pusaudžu motivācijas programma, kuru aizsāka norvēģu olimpiskie sportisti pēc Ziemas olimpiskajām spēlēm 1994.gadā ar mērķi novērst sociāla rakstura problēmas sabiedrībā. Šogad MOT programmu īsteno arī Cēsu 2.pamatskolā. Aizvadītajā nedēļā septītajām klasēm notika pirmā nodarbība trīs mācību stundu garumā.
Sandra Lapiņa – Kupča, Cēsu 2.pamatskolas direktores vietniece, MOT programmas koordinatore un trenere skolā, uzsver, ka nodarbības stiprina jauniešos pārliecību, dzīvot prasmi, garīgo veselību, apzinātību un drosmi.
“Galvenās pamatvērtības, par kurām tiek runāts nodarbībās, ir drosme dzīvot, drosme rūpēties un drosme pateikt: “Nē!” Tā ir motivācijas programma, kas jauniešiem faktiski stiprina pārliecību par sevi. Svarīgi ir veidot emocionāli labvēlīgu klases vidi, lai visi būtu iekļauti, tiek runāts un diskutēts par visu aktuālo pusaudžu vecumposmā – tostarp mobingu, apreibinošo vielu lietošanu, vardarbību.”
Par dalību programmā skolotāja teic, ka tas ir vienkārši – atliek tikai pieteikties un nodrošināt MOT treneri skolā: “Visbiežāk skolā ir viens koordinators un viens vai vairāki treneri. Šogad es pildu abas šīs funkcijas. Nākamajā gadā, turpinot programmu nākamajai 7.klasei, būs jāpiesaista vēl viens treneris.”
Lai kļūtu par jauniešu/bērnu izaugsmes treneriem, interesenti var pietiekties darboties programmā. “Ja ir vēlme un aicinājums strādāt ar jauniešiem, var kļūt par treneriem. Tā ir lieliska iespēja īstenot savu ieceri strādāt ar bērniem un dalīties ar savām zināšanām, prasmēm,” teic S.Lapiņa – Kupča.
MOT programma jāīsteno stundu laikā – mācību procesa norisē, koordinējot to ar mācību priekšmetu skolotājiem. “Viena nodarbība ilgst trīs mācību stundas, tādēļ ir svarīgi sadarboties ar skolotājiem. Šo laiku nevar dalīt, jo programma nosaka, ka tieši tik ilgā laikā konkrētie uzdevumi jāīsteno. Septembrī pirmo nodarbību esam aizvadījuši, līdz mēneša beigām plānota otra. Mācību gadā 7.klasēs notiek sešas nodarbības, bet pēc tam nākamajos divos mācību gados katrā vēl trīs.”
Jautāta, kādi bija skolēnu iespaidi un atsauksmes pēc pirmās MOT nodarbības, skolotāja ir domīga: “Bērnus ikdienā labi nepazīstu, jo neesmu mācību priekšmetu skolotāja, bet direktores vietniece. Tāpēc bija interesanti strādāt, jaunieši ir gatavi runāt par dažādām lietām, iesaistīties. Bērni ir gudri, zinoši, tomēr šāda veida nodarbības ir citādas, nekā skolā ierasts, tāpēc noteikti vajadzīgs laiks, lai jaunieši pierastu, atvērtos procesam.”
Nodarbības notiek brīvā stilā, tāpēc jauniešiem mācību vidē neesot tik viegli pārslēgties uz tādu nepiespiestu atmosfēru, tas prasa zināmu laiku. Nodarbībās ir ļoti daudz praktisko uzdevumu, diskusiju, sarunu. “Klases vidi šīm nodarbībām iekārtojam citādi: solus nobīdām malās, krēslus sarindojam telpas vidū, pusaplī. Tas arī veicina bērniem citādu pieeju procesam, jo ir neierastāka vide – visi ir cits citam blakus, ir iespēja parunāties, būt ciešākā kontaktā. Šajās nodarbībās ir jābūt kreatīvam,” tā S.Lapiņa – Kupča.
Biedrība “MOT Latvija” darbojas kopš 2016.gada. Programmā iesaistīts vairāk nekā 50 Latvijas skolu, tai skaitā Rīgā vairāk nekā 200 brīvprātīgo treneru un ap 10 000 jauniešu. Cēsīs MOT programmā darbojas Cēsu 2.pamatskola, Cēsu Pilsētas vidusskola un Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzija.
Komentāri