Būtiski paredzēts palielināt sodus par braukšanas ātruma neievērošanu. Piemēram, ārpus apdzīvotām vietām, pārsniedzot ātrumu par 31-40 km/h, līdzšinējo 20 latu vietā turpmāk būs jāmaksā 30. Par transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, kuram noteiktajā termiņā nav veikta tehniskā apskate, sods dubultots no 20 uz 40 latiem.
“Arī auto aizturēšana līdz soda samaksai, mūsuprāt, ir solis uz priekšu, lai cīnītos pret satiksmes recidīvistiem. Bet pilnībā tas problēmu neatrisinās,” tā uzskata ceļu satiksmes drošības direkcijas Cēsu nodaļas priekšnieks Andris Millers. “Tikai atņemot nozieguma ieroci – transportlīdzekli, iespējams izskaust cilvēku visatļautības un nesodāmības apziņu. Tomēr nesaprotami ir tas, ka tiek pieņemta likuma norma, kurai nav izpildes mehānisma. Atbalstot aresta ieviešanu, turpmāk par braukšanu reibumā aizturētos liks cietumā. Ja sods nav izpildāms, tas ir bezjēdzīgs. Cietumi jau tagad ir pārpildīti, ieslodzījums ir dārgs un neefektīvs sods. Diezin vai par nodokļu maksātāju naudu vajadzētu celt jaunus izolatorus un tajos ieslodzīt gados ļoti jaunus cilvēkus?”
Auto konfiskācijas vietā deputāti ierosināja pieņemt grozījumus Krimināllikumā, kas jau pirmajā reizē paredzētu cietumsodu šoferiem, kuri pie stūres būs sēdušies alkohola vai citu apreibinošo vielu reibumā. Vēlāk, izskatot grozījumus Krimināllikumā, tika nobalsots par to, ka cietumsods jāpiemēro tikai tiem vadītājiem, kas brauks reibumā bez tiesībām vai pie stūres reibumā gada laikā būs sēdušies atkārtoti. Izdarīt grozījumus Latvijas administratīvo pārkāpumu kodeksā ierosināja Satiksmes ministrija, jo pēc pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas ieviešanas atklājās, ka 2005. gada septiņos mēnešos par transporta līdzekļu vadīšanu alkohola vai narkotisko vielu reibumā aizturēti gandrīz trīs tūkstoši autovadītāju, 30 procentiem no viņiem nekad nav bijušas auto vadīšanas tiesības vai tās atņemtas par dzeršanu. 355 gadījumos šie vadītāji izraisījuši avārijas.
Izvērtējot kopējo situāciju, ministrija ierosināja par vissmagāko pārkāpumu – braukšanu reibumā un bez auto vadīšanas tiesībām – konfiscēt automašīnu. Savukārt par braukšanu reibumā vai piedalīšanos satiksmē bez vadītāja tiesībām – piemērot auto aizturēšanu līdz sodu samaksai. Neatbalsta konfiskāciju
Saeimas vairākums neatbalstīja Satiksmes ministrijas priekšlikumu, kas paredzēja tūlītēju auto konfiskāciju par braukšanu dzērumā bez autovadītāja apliecības. Tautas partijas un partijas Jaunais laiks frakciju deputāti uzskatīja, ka daudz efektīvāks līdzeklis cīņā ar dzērušiem šoferiem ir to likšana cietumā.
Saeimas otrajā lasījumā pieņemtie grozījumi Krimināllikumā paredz, ka par transportlīdzekļa vadīšanu bez tiesībām un alkohola vai narkotisko vielu ietekmē turpmāk varēs sodīt ar brīvības atņemšanu uz laiku no sešiem mēnešiem līdz diviem gadiem un atņemt tiesības uz pieciem gadiem.
“Patlaban likumā nav noteikts, ka personām, kuras vada automašīnu reibumā un bez tiesībām, var piemērot reālu cietumsodu,” komentēja rajona ceļu policijas priekšnieks Andris Pāže. Viņš uzskata, ka pret braucējiem alkohola reibumā jāvēršas ļoti bargi.” Es esmu tikai par auto konfiskāciju. Saprotu, ka īpašnieks it kā tieši nevar atbildēt par to, kuram uzticējis savu mašīnu, ja otrais alkohola reibumā izraisījis negadījumu vai arī braucis iedzēris bez vadītāja apliecības. Bet tad lai viņi savas attiecības skaidro civiltiesiskās kārtības ceļā tiesā. Šomēnes vien alkohola reibumā bez vadītāja apliecības rajonā aizturēti jau 15 autovadītāji. Tas ir ļoti daudz” viņš sacīja.
Saeimai vēl trešajā lasījumā būs jāizskata priekšlikums, ka turpmāk par braukšanu reibumā, ja tas izdarīts atkārtoti gada laikā, sodīs ar brīvības atņemšanu uz vienu gadu un atņems tiesības uz pieciem gadiem. Līdz šim par šādu pārkāpumu varēja sodīt ar cietumsodu uz laiku līdz vienam gadam. Par atteikšanos no asins pārbaudes reibinošo vielu noteikšanai varēs piemērot cietumsodu uz vienu gadu un atņemt tiesības uz pieciem gadiem.
Parlamenta vairākums arī atbalstīja priekšlikumu , ka par braukšanu dzērumā vainīgajai personai līdz ar naudas sodu un tiesību atņemšanu varēs piemērot administratīvo arestu no piecām līdz desmit diennaktīm, ja alkohola līmenis asinīs būs no vienas līdz 1,5 promilēm. Savukārt, ja alkohola līmenis pārsniedz 1,5 promiles – vainīgais cietumā varētu pavadīt pat līdz 15 diennaktīm.
Sašutumu par Saeimas lēmumu atteikties no automašīnas konfiskācijas piemērošanas neslēpa satiksmes ministrs Ainārs Šlesers. “Au-tomašīna ir ierocis, ar ko tiek nogalināts cilvēks, tāpēc tā dzērājam ir jāatņem,” teica ministrs.
Izskanēja viedoklis, ka dzērušie šoferi jāliek cietumā neatkarīgi no tā, vai viņiem ir vadītāja apliecība, vai nav, jo ir vienalga, vai uzbrauc dzērājs ar tiesībām vai bez. “Reālas restes ir reāls sods,” arī tādu nostāju pauda deputāti.
Komentāri