“Mūsu sarunu tēmas, lai kopīgi atrastu atbildes, bija saistītas ar zināšanu gūšanu un izpratnes veidošanos, kā vecākiem pastāvēt par savām tiesībām, panākt, lai bērni pildītu savus pienākumus un ievērotu citu cilvēku tiesības, ne tikai uzstātu uz savām.”
Konferences darbā piedalījās vairāk nekā 60 cilvēki. Atzīmējot katra pārstāvniecību, pilsēta vai pagasts, no kuras ieradušies, tika iezīmēta Cēsu rajona kartē. Inese Jansone, kura pārstāvēja Ieriķu pamatskolas vecākus, Daina Zaķe, kura pārstāvēja Amatas novada bērnudārza audzēkņu vecākus, un Ruta Millere, kura pārstāvēja Cēsu pilsētas pamatskolas 3. klašu bērnu vecākus, atzina, ka piedalīties konferencē viņas rosinājuši pedagogi un ieinteresējusi apspriežamā tēma. Bērnu mammas atzina, ka ir ieinteresētas arī pašas izglītoties, jo grib būt
tādi vecāki, kas seko līdzi laikam, kas saprot, ka nemitīgi jāizglītojas arī pieaugušajiem.
Par bērnu un pieaugušo tiesībām un pienākumiem izglītības iestādē bija aicināts uzstāties rajona izglītības darbinieku arodkomitejas priekšsēdētājs Modris Krieviņš. Pirms tam viņš noklausījās vecāku spriedumos par bērnu tiesībām uz izglītību, kuras vienlaicīgi garantē valsts, pašvaldības un ģimenes, par bērnu un vecāku tiesībām uz atpūtu un brīvo laiku, pienākumiem sargāt veselību un bērnu pienākumiem pret ģimeni. Arodbiedrības līderis vecākiem pauda pedagogu satraukumu par situācijām, kad skolotājs vairs nevar valdīt pār klasi. Vadību pārņem skolēni, kuri klaji ignorē klasesbiedru tiesības mācīties un skolotāja tiesības mācīt. M.Krieviņš brīnījās, ka vecāki, kuru bērnu tiesības tādējādi tiek aizskartas, klusē, ir iecietīgi pret ģimenēm, kuru bērni neievēro sabiedriskās normas.
“Skolotājs kļūst arvien beztiesiskāks. Viņa rīcībā, lai nodrošinātu savu autoritāti, tagad nav citu instrumentu kā vien paša personība. Taču, ja klasē ir viens vai vairāki audzēkņi, kuri vispār nerespektē autoritātes, tad darbs stundā bieži vien nevar notikt,” raksturoja M. Krieviņš. “Vecāku tiesības neaprobežojas tikai ar to, ka bērnam var kaut ko aizliegt vai norādīt, tās papildina pienākums bērnu audzināt tā, lai viņa izvēles palīdz būt veiksminiekam. Bērns skolā, bērnudārzā ir kā ģimenes barometrs, kura uzvedība norāda, vai ģimene saskārusies ar neatrisinātām problēmām.”
Bērnu tiesību aizsardzības likumu vecākiem skaidroja Bērnu un ģimenes lietu ministrijas inspektore Vidzemē Iveta Vībāne. Par to, kā ģimenē realizēt vecāku tiesības, nekļūstot vardarbīgiem, domās dalījās Latvijas vecāku organizācijas „Vecāki izglītībai, sadarbībai, izaugsmei” pārstāve Diāna Zande.
Komentāri