Ceturtdiena, 16. janvāris
Vārda dienas: Lidija, Lida

Lai bērni manī iemīlas

Druva
00:00
02.02.2008
5
200802012344548736

Valentīna Voiciša divu valodu pamatskolā Liepā māca topošos Latvijas pilsoņus krievu plūsmā un visā skolā vada audzināšanas darbu. ”Latvija kļuvusi par manu zemi, es to mīlu,” saka Valentīna, kura dzimusi Sibīrijā, augusi un dzīvojusi Kazahstānā, bet, būdama poliete, vakaros lūgšanu skaita poliski.

Kopš Valentīna pievērsusies dvēseliskās pedagoģijas izziņai, tā kļuvusi būtiska darbā un sevis pilnveidē. Skolotājas profesionālā izaugsme pēc uzstāšanās forumā Maskavā ir novērtēta starptautiski, piešķirot goda titulu ”Humānās pedagoģijas bruņinieks”.

– Ko jums devusi prasme uz skolas dzīvi un audzēkņiem paskatīties citādāk?

– Skolēni ievērojuši pārmaiņas manī un sākuši citādāk attiekties. To jūtu, kā viņi stundās atbild, lasu vēstulēs. Absolventi atceras manis vadītās krievu valodas un literatūras, ģeogrāfijas stundas, atnāk, apskauj, grib stāstīt par iespaidiem, jo zina, ka viņus sapratīšu.

Pati par to brīnos, bet man nav cilvēku, kurus ienīstu vai justu nievājošu attieksmi. Ja kāds to stāstītu pirms trim, četriem gadiem, es neticētu. Man ir draugi un ir cilvēki, kurus es nesaprotu vai kuri mani nesaprot, bet tie nav ienaidnieki. Nav arī bērnu, kuri liktos pretīgi. Agrāk tā bija, jo dažu palaidni negribēju pat redzēt. Tagad pret skolēniem jūtu mīlestību, gribu apskaut, iztaujāt.

Reiz saaicināju skolēnus smēķētājus un izstāstīju, ka mans direktora vietnieces pienākums ir novērot, vai bērni nesmēķē, kā arī cilvēcisks pienākums – rūpēties par bērnu veselību. Es izstāstīju gadījumus šai sakarā, kādi bijuši ar mani un maniem draugiem, un to, ka negribu, lai viņi atkārto citu kļūdas. Protams, atkarību nevar atmest vienā dienā, bet smēķētāji vairs necenšas vienaudžiem izrādīties. Iespējams, mūsu saruna izraisīja kauna jūtas. Es sapratu, ka nevaru visu pasauli pārvērst, bet kaut ko ietekmēt varu, un tas mani spēcina.

– Pagājuši trīs gadi, kopš daļā Liepas skolas klašu eksperimentāli sāka humānās pedagoģijas virzienu. Kas šajā laikā mainījies?

– Mainījusies gandrīz visu skolotāju attieksme pret audzēkņiem. Vairs nav jūtams autoritārisms. Katrs pieaugušais meklē jaunu pieeju, un daži skolotāji jau mana, kā mainījusies skolēnu attieksme. Humānā pedagoģija ir veids, kā ejam laikam līdzi, jo tā, kā strādāts pirms pieciem gadiem, tagad vairs nevar. Arī skolotājiem jāmācās.

Tāpat kā katrā skolā, mums ir trīs veidu skolotāji. Ir lieliski sava priekšmeta pasniedzēji, bet priekšmets viņiem ir pirmajā vietā, tikai tad attieksme pret bērnu. Ir skolotāji, kuri sūdzas – vārdos varbūt pat neizsakot, bet galvā sēž – dzīvē klājas slikti, tāpēc neprasiet no manis daudz. Un skolotājiem, kuri iedvesmo, dzīve ir tāda pati kā pārējiem, bet viņi nemeklē slikto, gluži otrādi – spēj saskatīt labo, arī palaidņos un mācību parādniekos. Viņi tic, ka bērni mainīsies. Viņi domā – mainīšos es un mans audzēknis mainīsies. Šodien parunāju ar vienu, kurš pašlaik neko labu skolā nav darījis. Liku saprast, ka ticu labajam viņā, un redzēju, kā bērns atplaukst. Normāls bērns, tikai alkst cilvēku sapratnes.

– Kā varētu raksturot humānās pedagoģijas būtību?

– Tās nav metodes vai paņēmieni darbā. Tā ir īpaša attieksme pret bērniem, sevi un savu darbu. Skolotājiem ir svarīgi, kā bērns attiecas pret apkārtējo pasauli. Šīs pedagoģijas filozofija ir mīlēt sevi, savus skolēnus un darbu. Tikai tad, kad to sapratu, sāku mainīties. Tikai pamainot darba formas, stundās neko neguvu, bet cita attieksme pret audzēkņiem, ticība viņu spējām, labajam devusi daudz. Mēs Liepā esam sapratuši, cik svarīga ir skolotāja personība. Labs piemērs tam ir humānās pedagoģijas profesors Šalva Amonašvili no Maskavas, kurš pie mums rādīja lielisku meistarklasi. Vēlāk mēģinājām šo stundu atkārtot, bet nesanāca. Stundai nebija tās dvēseles, ko viņš deva.

Humānā pedagoģija ir kāpnes uz dvēselisku attīrīšanos. Katrs esam uz cita pakāpiena, bet humānā pedagoģija pieņem visus, nezaudējot ticību, ka cilvēks spēj mainīties. Cilvēks, kurš jau pratis augstāk pakāpties, sabiedrībā burtiski staro.

Viena no manām kolēģēm, ļoti laba savā profesijā, nesen par humānās pedagoģijas ietekmi sacīja: ”Tikai tagad sapratu, ko nozīmē stundu laikā mīlēt bērnus”. Cita skolotāja par sevi teica: ”Nu strādāju tā, lai bērni manī iemīlas, lai viņiem patīku kā personība. Kad saskan mūsu dvēseles, arī darbs klasē ir citāds. Bērni grib man sekot, mazāk ir brīžu, kad viņiem negribas neko darīt. ”

Visi, kas strādā skolās, ir humāni cilvēki, bet humānā pedagoģija ir kas vairāk – īpašs dzīves veids. Ja kādam tā nav, viņu nevar vainot, jo tas nerodas pēkšņi. Ar varu izglītības pārvalde nevar nevienai skolai vai skolotājam uzdot darbu pieņemt ar sirdi, būt pārliecinātiem par bērnu dvēseles skaidrumu, tad arī bērni tādi kļūs. Kādreiz man šķita – kā lai tic bērnam, kurš vienreiz, otrreiz neizpilda mājas darbu. Toreiz es nosliecos, ka būs vēl daudzas citas tādas reizes. Bet skolotājam jātic labajam. Puišelis, kas pēc stundām bija ienācis pie manis, jau trešo reizi atrada iemeslu, lai nebūtu jāmācās, bet es vienalga ticu, ka viņš ir spējīgs mainīties.

Kad mēs sākām strādāt kā eksperimentālā skola, ne vienmēr jutāmies laimīgi, jo atradāmies pārmaiņu priekšā. Pagāja divi gadi, kad secināju, ka skolā vēl nekas īpaši nav mainījies. To pārdzīvoju. Bet, kad ar skolotājiem aizbraucām uz Sanktpēterburgas 38. vidusskolu – humānās pedagoģijas citadeli un uzzināju, ka viņi uz jauno skolas tipu gājuši četrus gadus, nomierinājos – mums vēl priekšā divi gadi. Pēc gada jau braucām uz skolēnu konferenci. Mūsējie uzstājās ar diviem referātiem. Viens bija par Latviju, mūsu pagastu, par to, kā mīlam zemi. Klausītāji pat raudāja no aizkustinājuma, jūtot runātāju mīlestību. Otra uzstāšanās arī bija dvēseliska – par mūsu zemes skaistumu un tās atveidojumu māla apstrādes pulciņā.

Skolas lielākās ieceres, arī starptautiskos kontaktus atbalstījusi pagasta padome, jo mūsu centieni jaunās paaudzes audzināšanā ir līdzīgi.

– Šajā gadā Eiropas Savienība, valsts un rajona padome apvienojusi līdzekļus lielam projektam, kurā iecerēts apvienoties 15 Latvijas skolu pedagogiem, bet vienu no vadošajām lomām tajā uzņēmusies Liepas pamatskola.

– Daudz enerģijas jau esmu ieguldījusi projekta ”Pedagogs – daudzveidīgas, pilsoniski humānas sabiedrības veidotājs” sagatavošanā. Ideja par to attīstījās kopā ar kolēģiem kādā sarunu vakarā Maskavas viesnīcā. Toreiz uz starptautisko forumu no Latvijas bija atbraukuši 80 pedagogi. Tas liecināja, ka par humāno pedagoģiju pie mums ir liela interese, bet Latvijā nebija nekā, kas mūs apvienotu.

Pagājušajā gadā Rīgā pirmo reizi notika pedagoģiskie lasījumi. Tajos satikās cilvēki, kuri jau diezgan daudz informēti par humāno pedagoģiju. Jaunpienācēji mūsu valodu ne visi saprata, jo šo pedagoģiju nevar izstāstīt vārdos, tā jāizjūt. Projektā risināsim domu, kā skolā audzināt labu pilsoni, atbildīgu, tolerantu, labsirdīgu cilvēku. Šāds uzdevums ir arī humānai pedagoģijai.

Lai izaudzinātu spārnotu bērnu, labu pilsoni, vajag spārnotus skolotājus. Katrs bērns kā zirnītis, vienalga, ar latviešu, krievu vai ukraiņu saknēm, dzīvo šajā valstī, no viņa dzīves un rīcības atkarīga mūsu kopīgā nākotne. Latvijas skolotājiem, jaunās paaudzes audzinātājiem esam paredzējuši piedāvāt lieliskas meistarklases – Liepas skolas rozīnītes, arī Maskavas, Sanktpēterburgas, Kaļiņingradas un Tallinas skolotāju pieredzi.

-Liepa ir vienīgā divu valodu pamatskola Cēsu rajonā. Ko nosaka šis apstāklis?

– Strādājam tā, lai veidotos krievu un latviešu kultūras dialogs. Tautu mentalitāte ir ļoti atšķirīga, un skolotāji ņem vērā, ka ar vienu un to pašu scenāriju nevar strādāt kā krievu, tā latviešu klasē. Vēl uzskatām par savu pienākumu ar bērniem runāt par kultūru atšķirībām, un arī paši negaidām, ka dzejoli visi runās vienādi. Jā, krievi pasacīs emocionāli, ar izteiksmi. Latviešiem svarīgāka būs vārdu un domu tonalitāte. Tas pats attiecas uz audzināšanas stundām. Ideja, par ko gribam ar bērniem runāt, ir viena, bet izpildījumam jābūt atšķirīgam.

Skola lielā mērā kļuvusi ne tikai par nacionālās kultūras dvēseles glabātāju, bet arī par piederības veidotāju dzimtajai zemei un valstij. Mans audzēknis, kurš pašlaik gan strādā Īrijā, skolā rakstīja: ”Dzimtene ir tur, kur meklē mierinājumu”. Cita meitene atzina, ka viņai ir divas dzimtenes – Latvija un Baltkrievija un abas vienlīdz dārgas. Es šos dažādu tautību bērnus saprotu, jo pati esmu Latviju pieņēmusi un mīlu tikpat stipri kā dzimteni.

Šajā mācību gadā man izveidojušās dvēseliskās sarunas ar krievu plūsmas piektklasniekiem. Es cenšos, lai bērni apzinātu krievu kultūru – mīlētu to kā Puškins, bet dzimto vietu mīlētu kā Jeseņins. Nespēju aizmirst, kā viena no audzēknēm, kad bijām ekskursijā ārpus Latvijas, stāstīja, ka viņa pārstāv mazu zemi, kurai ir liela sirds.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Dzērbenē Pateicības svētki darītājiem

00:00
16.01.2025
11

“Cik paši darīsim, tik būs, jo kurš gan nāks un darīs,” saka dzērbenietis Guntars Skripko. Viņš ir viens no tiem, kuri saņēma pagasta tautas nama Pateicību par brīvprātīgo darbu. “Ikdienā tie, kuri nav bijuši saistīti ar pasākumu rīkošanu vai pils, estrādes, pagasta centra noformēšanu svētkos, neiedomājas, cik daudz darba ir jāiegulda, sākot no idejas, materiāliem […]

Jaunpiebalgas Kultūras centrā rosība ik vakaru

00:00
15.01.2025
72

“Lai gan varētu domāt, ka amatiermākslas kolektīvi pēc daudzajiem gadu mijas pasākumiem tagad kaut nedaudz atvelk elpu, tā nav. Katram savi mērķi, kurus grib sasniegt,” saka Jaunpiebalgas Kultūras centra vadītāja Egita Zariņa un uzsver, ka katru vakaru centrā kādam kolektīvam ir mēģinājums, tikšanās, lai apspriestu gaidāmos kultūras notikumus pagastā, novadā, Latvijā. Pagasta jauktais koris “Jaunpiebalga” […]

Skatītāji plūst uz “Straumi”

00:00
14.01.2025
94

Režisora Ginta Zilbaloža veidotās animācijas filmas “Straume” galvenais varonis kaķis vientuļnieks paceltu asti soļo pa pasaules nozīmīgāko kino festivālu sarkanajiem paklājiem un priecē ar aizvien jauniem panākumiem, balvām un atzinību Francijā, Kanādā, Meksikā, Austrālijā, Ķīnā, Polijā. “Straume” saņēmusi arī prestižo Ņujorkas kinokritiķu apvienības balvu kā gada labākā animācijas filma, un nu jau tās producents Matīss […]

Apciemo pagasta vientuļos seniorus

00:00
13.01.2025
49

Jau vairākus gadus Taurenes bērnudārza “Asniņš” bērni un vecāki    sadarbojas ar pagasta senioru klubu “Randiņš”. Jaunākā paaudze gatavo dāvanu pakas pagasta vientuļajiem senioriem, bet kluba biedri tās nogādā adresātiem. “Dāvanu kastē ir gan marinējumi, dažādi salāti no mājas krājumiem, gan pašu darinātas praktiskas lietas, veselīgi saldumi. Arī mēs vēl ko pieliekam klāt. Gandrīz katrā […]

“Rainis un Aspazija”, “Poruks” jau frontē, drīz sūtīs “Cēsis”

00:00
12.01.2025
77

Uzņēmuma “CATA” foajē izklāts paklājs, garāmgājēji noskatās, novērtē. Ne katrs saprot, ka tas ir 6×10 metru aizsargtīkls Ukrainas armijai. To sējušas cēsnieces. Todien, kad “Druva” apmeklēja aizsargtīklu darbnīcu, te strādāja septiņas sievietes. “Cik laika vajag, lai tādu sapītu, atkarīgs no brīvprātīgo skaita. Bija steidzams pasūtījums, tīklu vajadzēja pēc desmit dienām, mēs paguvām septiņās, nākamais tapa […]

Apbalvojumi liecina par paveikto

00:00
11.01.2025
90

Cēsu novadā drošību un sabiedrisko kārtību uzrauga Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Dienvidvidzemes iecirknis, tā pārziņā ir arī Madonas un Varakļānu novads. Aizvadītajā decembrī, atzīmējot Valsts policijas gadadienu, iecirkņa darbinieki saņēma apbalvojumus. Virsleitnantam Kal­vim Retko par priekšzī­mīgu dienesta pienākumu izpildi un sasniegtajiem augstajiem darba rezultātiem pirms termiņa piešķirta nākamā dienesta pakāpe “Kap­teinis”, Dienvidvidzemes iecirkņa priekšniece pulkvežleitnante Inga […]

Tautas balss

Ar kādu ātrumu brauc kravas mašīnas

11:35
15.01.2025
43
1
J. raksta:

“Lasu par traģisko avāriju uz Ventspils šosejas, kurā bojā gāja skolotāja un mirusi arī viena skolniece, bet vēl dažām meitenēm nopietni jāārstējas slimnīcā. Laikam jau vainīgais būs mikroautobusa šoferis, kurš veda dziedātājas, jo, kā stāsta mediji, busiņš bijis braukšanai pretējā joslā un satriecies ar kravas mašīnu. Bet gribu gan teikt vienu lietu, vai bija pareizi […]

Jālabo pārbrauktuve

11:35
15.01.2025
18
Lasītāja raksta:

“Tā arī mēs, liepēneši, nevaram sagaidīt, kad “Latvijas Dzelzceļš” salabos pārbrauktuvi. No un uz būvmateriālu rūpnīcu sezonas laikā brauc daudz kravas mašīnu, pa Cēsu-Valmieras ceļu bieži pārvietojas kokvedēji, pārbrauktuves segums kļūst aizvien sliktāks,” pau­da lasītāja.

Bedres tikai dažas, bet nepatīkamas

11:34
15.01.2025
14
Cēsnieks raksta:

“Cēsīs Birzes iela tiešām ir labi sakārtota, izdevīgi to izmantot, ja jāapbrauc pilsētas centrs. Tikai nelielajā vecā asfalta daļā laikā, kad kūst sniegs un līst, padziļinās bedres. Tās nav lielas, bet diezgan dziļas, automašīnai var pārsist riepu, īpaši braucot tumsā un lietū,” sacīja cēsnieks, aicinot ielas apsaimniekotājus bedres aizbērt.

Pirts – ikdienai, ne atpūtai

10:44
13.01.2025
28
2
Lasītāja V. raksta:

“Līgatnē nav skaidrības par pirti. Tā iedota nomā uzņēmējam, bet vai viņš nepaaugstinās maksu par pēršanos? Tā nu ir, ka mazajā pilsētiņā ir daudz mājokļu, kuros nav vannas istabas, pirts ir ikdie­nas nepieciešamība, ne atpū­-tas procedūra. Saprotams, ka viss kļūst dārgāks, taču mazgāšanās ir ikdienas nepieciešamība, tāpēc pašvaldībai ir jāpadomā, lai tā ir pieejama arī […]

Vajag arī rīta pusē

10:43
13.01.2025
27
I. no Raunas. raksta:

“Raunā pasta nodaļa tagad atrodas pagasta centrā. Ir ērti ieiet, nav jākāpj pa kāpnēm, kā bija pasta mājā.Taču pasta darba laiks gan ir neizprotams – darba dienās no plkst. 13.30 līdz 16.30. Laucinieki taču uz pagasta cen­tru brauc no rīta, ne pēcpus­dienā. Arī centrā dzī­vojošie seniori lietas kārto rī­ta pusē. Bet, ja cilvēks strādā, kad […]

Sludinājumi