Kontaktu tīkls ārpus Latvijas ir viena no svarīgākajām lietām jauniem uzņēmējiem, uzskata Britu padomes rīkotā jauno interaktīvās nozares uzņēmēju konkursa uzvarētājs Ernests Štāls, kurš nodarbojas ar dažādiem interneta projektiem.
Viņš pēdējo divu mēnešu laikā pabijis Somijā jaunajiem uzņēmējiem paredzētā pasākumā, un, pateicoties tam, nonācis ASV Silīcija ielejā. Savukārt uzvara Britu padomes konkursā ļāvusi paviesoties Londonā, lai tiktos ar britu digitālās un interaktīvās nozares profesionāļiem, uzņēmējiem un citu valstu finālistiem.
“Sākām veidot kontaktus Somijā, un tagad, ja kas interesē, varu uzrakstīt pāris investoriem Somijā, man ir pāris padomdevēji, cilvēks, kas gatavs savest kopā ar citiem, ja ir tāda vajadzība. Tā ir viena būtiska lieta, ko ieguvu visos šajos ceļojumos,” intervijā biznesa portālam “Nozare.lv” stāsta Štāls.
Viņš arī mudina aizmirst Latvijas mērogu un skatīties plašāk. Pēc viņa domām, cilvēkiem Latvijā ir visplašākās iespējas un svarīgākais ir “iet, runāt par savu lietu, komunicēt, vākt vizītkartes, pēc pasākuma rakstīt šiem cilvēkiem un atgādināt par savu projektu”.
“ASV visi zina, ka tā ir daļa no spēles noteikumiem – pasākumos iet klāt un sākt runāt. Esmu sapratis, ka visu var izdarīt, galvenais ir darīt – iet un sisties cauri, mēģināt, ja nesanāk, celties atkal augšā un mēģināt atkal.”
“Bieži runā, ka cilvēkam paveicies un tāpēc viņš kaut ko sasniedzis, bet “paveikšanās” ir tāda nosacīta lieta. Satiku vienu puisi, kas ir 21 gadu vecs un tagad programmē spēles “Sony” slepenai spēļu platformai. Kā viņš nonāca tur? 20 reizes brauca uz spēļu industrijas izstādēm un tad vienā reizē atpakaļceļā apsēdās blakus kādam “Sony” mārketinga cilvēkam. Viņi sāka runāt, un uzreiz izveidojās kontakts. Dažreiz ir vajadzīgi desmit gadi, lai vienā naktī gūtu veiksmi. Paveicās, vai arī biji pie tā strādājis?” norāda jaunais uzņēmējs.
Savukārt investoriem Latvijā, viņaprāt, pietrūkst vēlmes riskēt un gatavības zaudēt naudu, kā arī profesionalitātes.
“Esmu dzirdējis, ka pie mums ir biznesa eņģeļi, bet viņi ir diezgan pasīvi. Turklāt atšķirībā no Silīcija ielejas šie biznesa eņģeļi nāk, piemēram, no tranzītbiznesa un sagaida, ka pēc sešiem mēnešiem vai pusotra gada atnāksi un noliksi viņam uz galda rezultātu. Bet to varbūt nevar izdarīt,” stāstīja Štāls.
Cilvēkiem, kuriem ir nauda un kuri skatās, kur to ieguldīt, viņš iesaka piedalīties regulāri Rīgā notiekošajos “Open Coffee Club” pasākumos, kuros ir iespēja tikties ideju autoriem, jaundibinātu uzņēmumu īpašniekiem un investoriem informācijas tehnoloģiju un interneta jomā. “Ļoti iespējams, ka tur uzrodas kāds, kuram ir laba ideja,” saka Štāls, taču vienlaikus atzīst, ka pagaidām nav gadījies, ka Latvijā investē kādā no “Open Coffee Club” cilvēkiem.
Viņaprāt, investoriem, lemjot par atbalstu kādai idejai, ir jāizvērtē komanda, kā arī potenciālais bizness. “Ja esi naudīgs cilvēks, kas nav nācis no tehniskās pasaules, nesaproti, kā internets strādā, nesaproti, ka reizi piecos gados tiek sagrauti visi biznesa modeļi un jādomā atkal, kā pelnīt naudu. Tā ir sarežģīta vide, ja nav nekādas pieredzes. Ar pliku naudu neko veiksmīgi neinvestēsi,” vērtē Štāls.
Nākamais solis pēc “Open Coffee Club” varētu būt tādas vietas izveide, kur cilvēki ar idejām var nākt kopā un strādāt. Finansējumu šādai vietai, viņaprāt, būtu pareizi piesaistīt no valsts.
NOZARE.LV
Komentāri