Vairāk nekā pusē gadījumu no visām zādzībām no automašīnām zagļi bija sev līdzi aiznesuši sānskata spoguļus un šādam riskam visvairāk pakļautās automašīnu markas ir BMW un “Mercedes-Benz”, preses konferencē informēja apdrošinātāju un Valsts policijas pārstāvji.
Saskaņā ar Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes datiem šā gada pirmajos četros mēnešos Rīgā un tās reģionā reģistrētas 1884 zādzības no automašīnā un vairāk nekā puse jeb 978 gadījumi bijuši saistīti ar spoguļu vai spoguļu stiklu zādzībām.
Zādzību skaits šogad nedaudz pieaudzis, jo vēl pērn pirmajos četros mēnešos bija reģistrētas 1842 zādzības no automašīnām jeb par 2,3% mazāk nekā šogad.
Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes dati liecina, ka vispopulārākās automašīnu spoguļu zagļu vidū ir tieši BMW un “Mercedes-Benz” automašīnas. 45,9% no automašīnām, kurām šogad nozagti spoguļi, bija BMW, bet 21,4% gadījumu tās bija “Mercedes-Benz” automašīnas. “Audi” spēkratiem spoguļi nozagti 8,4% gadījumu, “Lexus” – 8,1%, bet “Toyota” markas automašīnām – 4,3%.
Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes priekšnieks Ints Ķuzis uzsvēra, ka jāņem vērā, ka statistika ir par reģistrētajām zādzībām, bet ir arī gadījumi, kad cietušais nevēršas policijā.
Apdrošināšanas kompānijas “BTA” valdes locekle Jeļena Alfejeva atzina, ka lielākais zādzības risks pastāv jaunāka izlaiduma automašīnām, taču attiecībā uz BMW no apzagšanas cieš visu veidu un izlaiduma gada modeļi. Pēc apdrošinātāja datiem, līdztekus BMW un “Mercedes-Benz” spoguļu zagļi iecienījuši arī “Lexus”, “Porsche Cayenne” un “Toyota Land Cruiser”. Šo marku “popularitāti” viņa skaidro ar to, ka tās ir pietiekami izplatītas un arī dārgas automašīnas.
Kā biznesa portālam “Nozare.lv” pastāstīja Ķuzis, nelegālajā tirgū automašīnu sānskata spoguļu cena ir līdz pat desmit reizēm zemāka. Turklāt paši zagļi visbiežāk savu guvumu nodod tālāk uzpircējiem, kuri spoguļus realizē tālāk.
Lai samazinātu spoguļu nozagšanas risku, tiek ieteikts veikt tā marķēšanu, tādejādi nozagšanas gadījumā ievērojami apgrūtinot iespēju to realizēt nelegālajā tirgū un ļaujot policijai identificēt pie zagļiem atrasto spoguļu īpašniekus.
Ķuzis atzina, ka patlaban policijai bijusi informācija par Latvijā marķēto nozagto spoguļu tālāku realizāciju Lietuvas tirgū, no kurienes tie savukārt tālāk ceļo uz Poliju, taču tā neesot masveida tendence un arī šos spoguļus kaimiņvalstu policija varot identificēt.
SIA “Autonams”, kas piedāvā automašīnu marķēšanu, valdes loceklis Edvīns Panders sacīja, ka marķēšana kā preventīvs līdzeklis darbojas ļoti efektīvi, jo, pirmkārt, marķētus priekšmetus zagļi zog ievērojami retāk, otrkārt, ir apgrūtinātas nozagto detaļu realizācijas iespējas, bet, treškārt, policijai pieķerot zagli ar šādu priekšmetu kabatā, ir lielākas iespējas sākt kriminālprocesu, jo var pierādīt, ka priekšmets ir zagts.
Pēc Pandera sniegtās informācijas, automašīnas vispārējā marķēšana izmaksā 87 latus, bet tikai sānskatu spoguļu – 20 latus.
Pagājušajā gadā “Autonams” marķējis 1500 automašīnu sānskatu spoguļu komplektus, bet kopumā uzņēmuma datubāzē, kas pieejama visām Iekšlietu ministrijas struktūrām, ir dati par 48 000 marķēto automašīnu.
NOZARE.LV
Komentāri