Ņemot vērā benzīna cenu palielināšanos, aizvien vairāk autovadītāju nolemj automašīnās uzstādīt autogāzes iekārtas.
Līvu iedzīvotājs Juris Jēgers gāzes iekārtu uzstādīja jau agrā pavasarī, pirms citi to sāka darīt benzīna cenu straujās palielināšanās dēļ. J. Jēgers skaidro: „Pirms iegādājos lielāku automašīnu savai kuplajai ģimenei, jau biju nolēmis, ka vēlos auto ar gāzes iekārtu. Gāze ir apmēram uz pusi lētāka nekā benzīns – tātad autogāze ir ekonomiski izdevīgāka. Konkrēti manai automašīnai gāzes patēriņš ir apmēram tāds pats, kāds bija benzīna patēriņš, taču izmaksas ir mazākas. Auto patērēja apmēram 15 litrus benzīna uz 100 kilometriem, tagad – 15 litrus gāzes, un tas izmaksā apmēram sešus latus. Ar benzīnu tas izmaksātu vismaz uz pusi dārgāk.”
Arī autovadītājs Edgars Ošiņš no Priekuļiem izvēlējies par labu gāzei nevis benzīnam. Viņš savā automašīnā gāzes iekārtu uzstādījis pirms dažām nedēļām un ir apmierināts ar izvēli. E. Ošiņš skaidro: ”Uzskatu, ka, uzstādot autogāzes iekārtu, ir iespējams ekonomēt. Jā, protams, iekārtas uzstādīšana ir papildu izdevumi, tomēr tie atmaksājas. Piemēram, ja par 20 latiem ielēju automašīnā benzīnu, varēju nobraukt 270 kilometrus, tagad par šo pašu cenu uzpildot gāzi, varu nobraukt ap 470 kilometru. Tātad 200 kilometru vairāk! Pagaidām izjūtu tikai plusus, kādēļ izvēlēties gāzi. Ēnas puses pagaidām neredzu, ja nu vienīgi to, ka dažkārt var just gāzes smaku.”
Aprunājoties ar autovadītājiem, atklājas, ka daudzi autogāzes iekārtas dodas uzstādīt uz Valmieru, pat Ogri. Pēc Latvijas propāna gāzes mājas lapā rodamās informācijas Cēsīs un apkārtnē nav auto darbnīcu, kuras sertificēti veic autogāzes iekārtas uzstādīšanu. Šajā pašā mājas lapā kā viena no tuvākajām vietām, kur uzstādīt autogāzes iekārtu, norādīts Valmierā esošais I/K “Gideons”. Uzņēmuma īpašnieks Jānis Stahovskis uz jautājumu, vai pēc pakalpojuma veidojas rindas, „Druvai” atbildēja: “Garu rindu nav. Tomēr nedēļu vai divas jāuzgaida, taču mums nav tāda situācijā kā Rīgā, kur autovadītājs ir spiests gaidīt mēnesi. Specializējamies tikai automašīnu gāzes iekārtu uzstādīšanā, tādēļ spējam klientus pietiekami ātri apkalpot.”
Autovadītāji zina stāstīt, ka arī Cēsu pusē atrodami meistari, kuri gatavi autogāzes iekārtu uzstādīšanu veikt, tomēr gan autovadītāji, gan J. Stahovkis neiesaka izmantot nesertificētus „kantorus”, jo uzstādot nepiemērotu gāzes sistēmu, automašīnas dzinējam var rasties dažādi defekti un citas kļūmes: “Arī pie mums vērsušies autovadītāji, kuru automašīnām radušās problēmas nepiemērotu un nekvalitatīvu gāzes iekārtu lietošanas rezultātā. Nākas ņemt nost veco iekārtu un uzstādām konkrētajam auto piemērotu sistēmu.”
J. Stahovkis stāsta, ka automašīnu īpašnieki galvenokārt izvēlas uzstādīt autogāzes iekārtas ekonomijas dēļ – šādi uz katru benzīna litru ir iespēja ietaupīt 50 santīmus.
Kā vienīgo mīnusu autogāzes izmantošanai I/K “Gideons” īpašnieks atzīmē to, ka gāzes iekārta aizņem automašīnā vietu, taču ir iespēja izvēlēties – gāzes balonu ievietot rezerves riteņa vietā vai automašīnas salonā.
Lai gan autogāzes iekārtas uzstādīšanai plusu vairāk nekā mīnusu, tomēr zinātāji iesaka rūpīgi apdomāt, vai šī ir alternatīva, kas patiešām piemērota konkrētajai automašīnai un tam, cik daudz un cik lieli attālumi ar to tiek veikti.
Māra Majore – Linē, Toms Timoško
Komentāri