“Tik gardi kā mājās gatavots!” tāds vērtējums visos laikos bijis augstākais ikvienam ēdināšanas uzņēmumam. Šajos vārdos pateikts šajā nozarē strādājošajiem svarīgākais. Ikviens cilvēks, kurš ieradies ieturēt kārtējo maltīti, vēlas, lai būtu gaidīts, lai varētu ēdienkartē ieraudzīt kāroto un, protams, lai ēdiens būtu garšīgs. Un arī viņa makam piemērots. Dzintra Kampenusa ēdināšanas biznesā darbojas jau daudzus gadus. Viņas komandas gatavotos ēdienus baudījuši kādreizējās “Jāņa sētas” un savulaik arī rajona padomes ēdnīcu apmeklētāji un DACV ģimnāzijas kolektīvs. Tagad jau vairākus gadus viņa saimnieko „CATA” ēdnīcā. “Kādreiz man biznesa konsultants Juris Bērziņš teica – tā ir tava niša, tajā jānoturas. Cilvēkiem pusdienas vienmēr būs vajadzīgas. Jāprot piedāvāt kvalitatīvu ēdienu par klientam pieņemamu cenu,” vārdos vienkāršo noslēpumu, kā spēts noturēties pretī dažādiem finanšu satricinājumiem valstī un pastāvēt, atklāj SIA “Mežrūkumi K” izpilddirektore Dzintra Kampenusa. Viņa vairākkārt uzsver, ka ne mazāk būtiski – tas ir ģimenes uzņēmums, kur meklējami savi plusi – lielāka atbildība, pienākums pret savējiem, protams, arī darbiniekiem, kuri gadu gaitā kļuvuši par savējiem. “Bet mani bērni un mazbērni dzīvo un strādā Latvijā,” arī tas ģimenes uzņēmuma nopelns. Ikdienā Dzintrai tuvākais palīgs ir dēls Niks. Viņa pārziņā ir mārketings, piegādes jautājumi, arī darba aizsardzība. Nesen ieguvis jurista izglītību, zināšanas ikdienā noder. Pabeigti arī darba aizsardzības kursi. Niks uzskata, ka sabiedriskā ēdināšana ir tā joma, kas ikdienā tiek ļoti kontrolēta, un tas ir pareizi. Savukārt kontroles sistēma izstrādāta tā, lai arī uzņēmējam būtu vieglāk izpildīt prasības, kas nebūt nav nevajadzīgas.
“Ģimenes uzņēmumā brīvdienas – tās mājās ir sarunas par darbu,” smej Niks un piebilst, ka viņa dēlēns jau labi zina ķēķa otru pusi. Nikam ceļš uz šo biznesu bija gana garš. Strādāts un pelnīts arī Īrijā, bet ar savējiem strādāt kopā tomēr vislabāk. Savu reizi palīdz viņa brālis, dzīvesbiedre. Saimniekot „CATA” ēdnīcā, kas savulaik būvēta, paredzot apkalpot pusdienās tūkstoš cilvēkus, nav viegli. Zāle liela, vienlaikus pie galdiņiem var paēst simts cilvēku, liela arī virtuve, vairāki desmiti vietu vēl mazajā zālē. “Kas ir ēdnīca? Cilvēkiem ir stereotips, ka ēdnīca, tas, lūk, nav tik labi kā kafejnīca vai bistro. Bet cēsnieki labi zina, kas ir „CATA” ēdnīca, tas ir pazīstams zīmols. Negribam no šī vārda atteikties, bet gan pierādīt, ka ēdnīca ir jauka vieta, kur garšīgi paēst,” domās dalās Niks. Cēsniekiem ēdnīcas vārds nekādas pārdomas neraisa, ne tik jaukas izteikuši viesi no citām Latvijas malās, bet pēc pusdienām vai banketa, kurus arī rīko SIA, domas mainījuši. “Visu laiku ir jāiet uz priekšu, nedrīkst stāvēt uz vietas,” saka Dzintra un piebilst, ka, domājot par pastāvīgiem klientiem, jāgādā, lai viņiem neapniktu un tajā pašā laikā te vienmēr būtu tieši tas, kas viņiem garšo vislabāk. Būtiski, lai uzņēmums darbotos un attīstītos, lai tajā būtu godprātīgi darbinieki. Vairāk nekā puse ar Dzintru ir kopā jau no 1998.gada. “Kolektīvā jābūt stabilam kodolam. Katrs jaunais, kurš ienāk, ienes savu pieredzi, zināšanas,” pārliecinājusies saimniece un pastāsta, ka jaunie pavāri liek arī pieredzējušajiem visu laiku mācīties, meklēt jaunas garšas nianses ēdienam. Pavisam nesen ēdnīcas ēdienkartē ir biezzupas. Par tām ne viens vien izteicies atzinīgi. “Katram ēdienam ir savi ēdāji. Mums jārēķinās, ka lielākā daļa klientu te iegriežas katru dienu. Dažs pusdienas nevar iedomāties bez kotletes vai gulaša, cits ik reizi grib ko citu,” ikdienu atklāj Niks. Dzintra atceras tos gadus, kad Cēsīs notika intensīva celtniecība, pusdienlaikā ēdnīcā vienmēr bija rinda un vīriem pusdienas par trim latiem nebija dārgas. “Ēdnīcā lielākoties pusdieno vīrieši. Porcijas nedrīkst būt mazas,” bilst Dzintra un uzsver – pieredze pierādījusi, ka uzņēmējam jāizvēlas, vai nu gūt ātru peļņu, vai strādāt ilgtermiņā. “Pērkam, ja vien iespējams, Latvijā ražoto. Būtiskais – lai viss būtu kvalitatīvs. Var jau iegādāties lētus kartupeļus, bet vai vērts, ja neesi drošs, ka tie būs garšīgi, neizšķīdīs vai nepaliks zili. Labāk samaksāt vairāk, bet būt drošam, ka būs garšīgi,” domās dalās Dzintra. “Mežrūkumi K” saimnieki ir gandarīti, ka izdevies strādāt bez kredītiem un attīstīties. Ļoti laba sadarbība izveidojusies ar telpu saimniekiem – firmu “CATA” – kuras darbinieki ir pastāvīgie klienti. Mūsdienīgāka un mājīgāka kļuvusi mazā zāle, kur notiek banketi. Drīzumā vizuāli tiks pārvērsta lielā zāle. “Domājam, ka vasarā varētu strādāt arī sestdienās. Ne viens vien izteicis nožēlu, ka brīvdienā kopā ar ģimeni te nevar atnākt pusdienās,” stāsta Niks. Aizvien populārāk sabiedrībā kļūst ēdiena pasūtīšana mājās viesībām. Aizvien vairāk klientu uzticas “CATA” ēdnīcai. “Varam aizbraukt un uzklāt galdu, klients pats var atbraukt visam, ieskaitot zupu termosos, pakaļ. Esam izstrādājuši kāzu ēdienkarti, un vasarā, kad lielākais kāzu laiks, piedāvāsim viesu namiem. Jau izveidojusies sadarbība ar “Laimes ligzdu” un “Kunčiem”. Prieks, ka arī ārzemniekiem mūsu gatavotie ēdieni garšo,” darāmo ieskicē Dzintra un uzsver, ka cilvēki vēlas garšīgi paēst, lai būtu tā – kā mājās. Sarmīte Feldmane
Komentāri