Uz ielām un ceļiem sāk parādīties pirmie pavasara vēstneši – velobraucēji. Taču ik gadu aktīvi tiek runāts par velobraucēju drošību un atbildību, atrodoties uz ceļa, un ne bez pamata. Kā liecina apdrošināšanas sabiedrības “Balta” novērojumi, tiklīdz termometra stabiņš paceļas nedaudz virs nulles, aktivizējas riteņbraucēji un diemžēl tiek gūtas arī pirmās traumas.
Apdrošināšanas sabiedrības “Balta” atlīdzību direktors Ingus Savickis atzīst, ka šī gada ziemai bija raksturīgs samērā īss sniega un aukstuma periods, kas sākās tikai janvāra pirmajās dienās, turpinoties līdz martam. Līdz ar pirmajām siltajām dienām šī mēneša sākumā uz ielām palielinājās arī velobraucēju skaits. Tieši martā notikuši arī pirmie negadījumi, kad velobraucēji krituši no sava braucamrīka, gūstot dažāda smaguma traumas – lūzumus un sasitumus.
“Līdz ar pavasara iestāšanos autovadītājus lūdzam būt uzmanīgiem, jo pēc mierīgāka ziemas perioda ceļu satiksmē parādās arī velobraucēji. Īpašu uzmanību ieteicams pievērst gājēju pārejām un vietām, kur brauktuvi šķērso riteņbraucēju celiņš. Tāpat piesardzīgiem jābūt arī pašiem velosipēdistiem, jo vienkārša neuzmanība var maksāt dārgi – pagājušā gada statistika liecina, ka lielu daļu negadījumu veido sadursmes ar automašīnām, kā rezultātā gūtas nopietnas traumas, pat galvaskausa lūzumi,” skaidro I. Savickis.
Aptaujājot velobraucējus uz Cēsu ielām, nākas secināt, ka daudziem cēsniekiem velosipēds ir ikdienā bieži izmantots pārvietošanās līdzeklis. Aleksandrs Krasovskis atzīst, ka ar velosipēdu pārvietojas daudzus gadus un tieši tagad, kad degvielas cenas strauji kāpušas, par auto izmantošanu pilsētas braucieniem nemaz nedomājot. “Velosipēds ir ērts transporta līdzeklis, arī ziemā ar to pārvietojos, ja vien nav liels sals. Esmu sportisks cilvēks, man nesagādā problēmas braukt ar divriteni. Domāju, Cēsis vispār ir piemērotas velobraucējiem. Viņu skaits noteikti varēja būt lielāks,” viedokli pauž cēsnieks un, vaicāts par drošību uz ielas, atbild: “Tas atkarīgs no katra cilvēka. Atrodoties uz ielas, jābūt atbildīgam gan autovadītājam, gan gājējam, gan, protams, arī velobraucējam. Ja tas tā nav, tad var gadīties visādi. Pats, pārvietojoties ar velosipēdu, traumas guvis neesmu, lai gan jāsaka, ka pašreiz Cēsīs ielas daudzviet ir tādas, ka ne tikai diennakts tumšajā laikā, bet arī dienā iespējams nogāzties, iekrītot kādā bedrē.” Ka Cēsīs varētu būt krietni vairāk velobraucēju, domā arī Jana Eglīte, kura meitiņu Montu uz bērnudārzu ved ar velosipēdu, protams, mazā sēž īpašā bērnu sēdeklītī.
“Cēsis ir ļoti piemērota pilsēta velobraucējiem vai, pareizāk sakot, ir visas iespējas, lai tā būtu. Patlaban gan nevaram teikt, ka pilsētā ir velobraucējiem piemērota un draudzīga infrastruktūra, tomēr tas būtu lieliski, ja kļūtu par pilsētu, kurā visbiežāk sastopamais transporta līdzeklis ir divritenis. Patiesībā atzīšu, ja neskaita bērnus un jauniešus, tad velobraucēju pilsētā un tās apkārtnē nav nemaz daudz. Tagad, kad degvielas cenas ir ļoti augstas, daudz cēsnieku uz darbu varētu doties ar velosipēdu. Kāpēc gan ne?” saka J.Eglīte. Valsts policijas Cēsu iecirkņa priekšnieks Jānis Goba “Druvai” atzina, ka pagājušajā gadā Cēsu apkaimē reģistrēti 157 velosipēdistu pārkāpumi, norādot, ka aktuāla problēma ir arī tā, ka nereti velobraucēji pa ielām un ceļiem pārvietojas, būdami alkohola reibumā. Dati liecina, ka negadījumos ar velosipēdiem iesaistīti bijuši arī 15 nepilngadīgie. “Noteikti jāvērš uzmanība drošai braukšanai ar velosipēdiem, jo patiesi, iestājoties siltākam laikam, velobraucēji gan laukos, gan pilsētā kļūst aizvien vairāk. Noteikti uztrauc velosipēdisti, kas brauc dzērumā, un bērni, kuri reizēm tieši uzmanības trūkuma dēļ cieš negadījumos,” komentē J. Goba, uzsverot, ka pašreiz ir īstais laiks brīdināt arī velosipēdu saimniekus parūpēties par braucamrīku drošību. Pērn policijā saņemti 50 iesniegumi par nozagtiem velosipēdiem. Liene Lote Grizāne
Komentāri