Pirmdiena, 22. decembris
Vārda dienas: Saulvedis, Saule

Naiva uzticēšanās beidzas ar iztukšotu kontu

Druva
14:04
23.03.2012
48
Mg 6547

Ik nedēļu Cēsu policijas iecirknī vēršas vidēji divi vai pat trīs cilvēki ar sūdzībām par to, ka, izmantojot viņu banku karšu, interneta bankas datus, svešinieki, paziņas vai pat radi paņēmuši patēriņa kredītus vai izņēmuši naudu. „Āķis” gan tas, ka cietušie paši labprātīgi, aiz nezināšanas un neapdomības iedevuši šos datus citiem.

Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Kriminālpolicijas nodaļas vecākais inspektors Aivars Pometko vērtē, ka acīmredzot daudzi cilvēki neapzinās, ka bankas norēķinu kartes, kredītkartes, interneta bankas kodus, paroles, numurus un citus datus citiem nedrīkst atklāt.

A. Pometko stāsta, ka gadījumi ir dažādi. Piemēram, kāds vīrietis policijā vērsies ar stāstu, ka viņa draugs, izmantojot interneta bankas datus, viņam nezinot, paņēmis patēriņa – ātro – kredītu: „Cilvēks satraukts atnāk uz policiju un saka, ka viņš šādu kredītu nav ņēmis un līdz ar to arī nevēlas to atmaksāt. Taču problēma ir tā, ka interneta bankas paroles, dati nav nozagti – cilvēks pats tos ir iedevis paziņam.

Vēl absurdāks ir cits gadījums. Cilvēks saņēma vēstuli draugiem.lv. Vēstulē kāda meitene atrakstījusi, ka viņai klājas ļoti slikti, ka ļoti nepieciešama naudiņa, lai papildinātu telefona kredītu, tādēļ viņa lūdza, lai atsūta interneta bankas kodus, paroles. Cilvēks tā arī izdarīja, meitene no interneta bankas aizskaitīja uz savu kontu naudu, kā arī, izmantojot datus, paņēma patēriņa kredītu. Pēc tam, protams, meitenes profils no draugiem.lv pazuda, tāpat kā nauda. Citā gadījumā cilvēks bija izdomājis, ka viņam nepieciešams patēriņa kredīts, taču viņš nevērsās ne bankā, ne kādā kredītiestādē, bet gan lūgumu pēc aizdevuma ielika sludinājumu portālā. Viņam atrakstīja kāda persona un teica, lai viņš aizsūta bankas kodus. Rakstītājs iegāja interneta bankā, tā cilvēka vārdā nokārtoja kredītu, aizskaitīja uz vēl kādu citu konta numuru un izņēma naudu.” A. Pometko saka – cilvēki, kuri nokļuvuši šādās situācijās, protams, vēlas atgūt naudu, taču, ja cilvēks labprātīgi citam iedevis datus, kuri būtu īpaši jāsargā, tad policijai grūti palīdzēt. Joprojām ir gadījumi, kad cilvēkiem nozog makus, kurā glabāti gan interneta bankas kodi, karšu paroles, PIN kodi. Tāpat ir arī gadījumi, kad cilvēki naivi notic īsziņu, nezināmu e-pastu tekstam par it kā saņemtu laimestu, kura saņemšanai jānosūta bankas dati, PIN kodi. A. Pometko atgādina, ka par visu informāciju noteikti vajag pārliecināties, sazinoties ar e-pastu vai īsziņu sūtītājiem.

Būtiskākais padoms un mācība – nedrīkst neapdomīgi darīt zināmus savus personīgos datus un informāciju. A. Pometko mudina arī banku darbiniekus pievērst lielāku uzmanību šo jautājumu skaidrošanai klientiem, jo cilvēki pārāk maz aizdomājas un pārāk maz zina par šiem jautājumiem.

Problēmu komentē banku pārstāvji: „Nordea” sabiedrisko attiecību speciālists Juhans Rass stāsta: „Bijuši gadījumi, kad klients informē mūs par nozaudētu vai nozagtu maku, kurā atradušās ne tikai kartes, bet arī informācija un pieejas kodi kontiem. Esam arī saņēmuši informāciju par krāpnieciskiem darījumiem, kuru rezultātā klients izpaudis informāciju trešajām pusēm par savu kontu stāvokli, internetbanku. Taču „Nordea” banka šādus ziņojumus saņem ļoti reti. Diemžēl krāpnieciski gadījumi finanšu sektorā ir sastopami, tāpēc savus klientus aicinām būt uzmanīgiem. Mēs viņus izglītojam jau no pirmsākumiem, izsniedzot kartes, kodus, vēršam personas uzmanību uz datu konfidencialitāti. Tāpat arī profesionāli novērtējam jebkuru konta atvēršanas gadījumu – personas datus, konta atvēršanas nolūku, jo arī šādi iespējams atklāt krāpniecisku darījumu nolūku jau pašā tā saknē. Esam izveidojuši tādas kontroles procedūras, kas maksimāli novērš vai laikus atklāj iespējamās pretlikumīgās darbības, turklāt arī klientiem jebkurā brīdī ir iespēja par, viņuprāt, aizdomīgām situācijām informēt banku. Vēlamies akcentēt karšu un internetbankas lietotāju, visas sabiedrības atbildību par savu datu drošību, jo, izpaužot informāciju, persona var veicināt krāpniecisku darījumu! Gudri cilvēki uzskata, ka informācija, šajā gadījumā – karšu dati, kodi – ir vērtīgāka par naudu. To arī novēlu ikvienam ievērot!” “Swedbank” preses sekretāre Kristīne Jakubovska skaidro: „Klienta – kartes īpašnieka – atbildība ir sargāt savas kartes un internetbankas datus. Vienkāršs, bet vissvarīgākais pamata drošības nosacījums ir nekad nedot savas kartes datus citām personām un arī pašu karti neuzticēt nevienam citam, arī ģimenes locekļiem un draugiem ne. Banka nekad nelūgs no klienta rekvizītus, kuri nepieciešami elektronisko pakalpojumu izmantošanai. Šie rekvizīti ir atslēga uz elektronisko „naudas maku”. To var salīdzināt ar situāciju, ja kāds lūgtu iedot mājokļa vai naudas seifa atslēgas. Nekādā gadījumā nesūtiet pa e-pastu vai nesakiet pa telefonu tādus datus kā internetbankas parole, kodu kartes vai kalkulatora pilnie numuri, kartes numurs, kartes derīguma termiņš, PIN kods, kā arī CVV2 kods jeb trīs ciparu kods, kas atrodas kartes aizmugurē baltā laukumā, blakus paraksta panelim. Ja rodas šaubas par kādu darījumu, vēstuli, e-pastu vai zvanu, vienmēr sazinieties ar banku un pārliecinieties par to patiesumu! Taču jāatceras – ja darījums jau ir uzsākts ar pareizajiem kartes rekvizītiem, tad to atbilstoši starptautiskajiem noteikumiem banka nevar vienkārši apstādināt. Pēc tam būs nepieciešams ilgs izmeklēšanas un darījuma apstrīdēšanas ceļš.” Ja klientam ir radušās aizdomas par krāpšanas gadījumu, izmantojot viņa karti vai kartes datus, klientam ir jārīkojas šādi: -nekavējoties par to ir jāinformē sava banka un karte jābloķē, savukārt, bankas speciālisti veiks klienta sūdzības izmeklēšanu; -ja krāpniecisks darījums veikts no bankas konta, informējiet banku un sekojiet bankas darbinieku norādījumiem; -ja ir pazudusi klienta vadītāja apliecība vai pase, nekavējoties jāsazinās ar attiecīgo iestādi un dokuments jāanulē; -jāinformē policija par krāpšanas gadījumu vai krāpšanas mēģinājumu; -lai pārliecinātos, ka naudas līdzekļi ir drošībā, rūpīgi jāseko līdzi sava konta izrakstam. Māra Majore – Linē

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Gripas un arī citu sezonas vīrusu infekciju uzrāviens

00:00
22.12.2025
15

Šķiet, ka gripas vilnis pie mums atceļojis nedaudz agrāk, kā ierasts, un dažos bērnudārzos grupiņās tikai pāris bērnu, taču visas novada izglītības iestādes strādā, saslimstība nav tika liela, lai būtu jāievieš kādi īpaši nosacījumi. Cēsu klīnikas sabiedrisko attiecību speciāliste Madara Ozoliņa “Druvai” apliecināja, ka veselības aprūpes iestādē, protams, gripas vilni sajūtot visātrāk – saslimušie ir […]

Būt tuvāk viens otram un savām vērtībām

00:00
21.12.2025
39

Cēsu klīnikas ­­­­dar­binieki tikās gada izskaņas svinīgā pasākumā “Tuvumā”, lai atskatītos uz paveikto, novērtētu sasniegto un pateiktu paldies. Pasākuma vadmotīvs šogad bija tuvums – viens otram, savām vērtībām un svētku priekam. Cēsu klīnikas valdes priekšsēdētāja daktere Inga Ažiņa “Druvai” pauda: “Aizvadītais gada izskaņas pasākums mums visiem bija īpašs – ne tikai tāpēc, ka varējām satikties […]

Jaunpiebalgā zināšanas un prasmes veicina ziedošanu bērniem ar kustību traucējumiem

00:00
20.12.2025
63

Ar erudīcijas spēli “Apslēptās zināšanas” un dāsni nosolītiem amatnieku un mājražotāju darbiem Jaunpiebalgā savākti 2141 eiro bērnu ar kustību traucējumiem atbalstam. Labdarības pasākums – aizraujošas zinību sacensības un vietējo meistaru darbu izsole – pagasta Kultūras centrā notika otro gadu. Idejas iniciatore Kitija Stauvere ir bērnu un jauniešu interešu centra “Tagad” vadītāja. “Tas bija negaidīti! Tā […]

Sēņu festivāls labi “iesakņojas”

00:00
19.12.2025
67

Jau trešo gadu Cēsīs norisinājās īpašs sēņu un mākslas vienotībai veltīts festivāls, kas šogad ieguvis nosaukumu “Mikokultūra”, ik gadu tā programmai – tāpat kā sēnēm labvēlīgos apstākļos – tikai pieaugot un paplašinoties. Aizvadītajā sestdienā dažādās pilsētas vietās apmeklētāji varēja gūt visnotaļ plaša spektra informāciju par sēnēm – no to audzēšanas pieredzes stāstiem, sēņu kulinārijas brīnumu […]

Cēsīs autobusi sāk kursēt no atjaunotā Stacijas laukuma

00:00
18.12.2025
428

15.decembrī gan kājāmgājēji, gan autobraucēji ievēroja, ka Cēsu Stacijas laukumā vairs nav norobežojošo zīmju, kas liegtu kustību. Tā kā pabeigti galvenie rekonstrukcijas darbi, šodien no plkst. 12 AS “CATA” atsāks reisu izpildi un pasažieru apkalpošanu atjaunotajā teritorijā, izmantojot jaunizveidotās iekāpšanas un izkāpšanas platformas. Galvenais, kas iedzīvotājiem jāievēro, – tagad transporta kustība Stacijas laukumā organizēta pa […]

Straupe – maza toreiz un tagad. Pamanāma un zināma

10:05
17.12.2025
139

Straupe bija mazākā pilsēta Hanzas savienībā pirms gadsimtiem un tāda ir arī mūsdienu tīklojumā “Jaunā Hanza”.  “Vēsturiskā atmiņa veido identitāti. Hanzas savienība ir saistīta ar Straupi. Kaut tas bija ļoti tālā pagātnē, pret šo laiku ir pozitīva attieksme. Straupie­šiem sava vēsture ir svarīga,” saka Lielstraupes pils pārvald­niece Rudīte Vasile un pastāsta, ka ik vasaru Pārgaujas […]

Tautas balss

Egle rada prieku

09:57
17.12.2025
19
Cēsniece L. raksta:

“Priecājos par Cēsu galveno egli Vienības laukumā. Tā izgreznota ļoti jaukām gaismiņām. Prieks skatīties gan autobraucējiem, gan gājējiem. Šajās tumšajās dienās, ieraugot mirdzošās spuldzītes, sejā iezogas smaids,” sacīja cēsniece L.

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
37
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
35
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
51
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
51
2
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Sludinājumi