Gadu desmitiem ik pa laikam aktualizējies jautājums par Rīgas ielas vecpilsētas posma statusu – atstāt tikai gājējiem, vai tomēr atļaut sadzīvot visiem.
Ne reizi vien izskanējusi ideja par ielas slēgšanu transportam, padarot to par gājēju ielu, taču ideja nav guvusi apkaimes uzņēmēju atbalstu, tāpēc nekādi lēmumi nav pieņemti.
Šajā vasarā Rīgas iela piedzīvos eksperimentu “Vasaras iela”, nedēļas nogalēs tā pārtaps par gājēju ielu. Lai pārrunātu šo ierosinājumu, trešdien Cēsu novada pašvaldība uz tikšanos pašā Rīgas ielā aicināja ikvienu interesentu. Iepriekš jau bijušas sarunas ar Rīgas ielā strādājošo kafejnīcu, veikalu īpašniekiem, darbiniekiem, lai uzklausītu viņu redzējumu, šoreiz varēja piedalīties ikviens. Interesentu pulciņš nebija pārāk kupls, bet diskusija ilga gandrīz pusotru stundu.
Novada domes priekšsēdētāja vietniece Inese Suija – Markova, iepazīstinot ar šo ieceri, norādīja, ka vēl nekas nav akmenī iecirsts, notiek situācijas apzināšana, modelēšana, viedokļu uzklausīšana.
“Martā un aprīlī veicām transporta plūsmas uzskaiti, un situācija rāda, ka pa Rīgas ielu izbrauc 1500 automašīnas diennaktī, aptuveni 80 procenti izbrauc cauri tranzītā. Tātad, sēžot āra kafejnīcā ielas malā, cilvēki burtiski sēž izplūdes gāzēs,” vērtēja I. Suija – Markova.
Iecerei “Vasaras iela” esot divi mērķi: viens – Rīgas ielā būtiski samazināt tranzīta plūsmu; otrs – padarīt to interesantu cēsniekiem, pilsētas viesiem. Plānotas vairākas vasaras terases, ielu tirdzniecība, kultūras programma, lai piesaistītu cilvēkus.
“Pašvaldībai nav mērķa nograut biznesu, tieši otrādi, meklējam formas, kā ielu atdzīvināt, lai cilvēkiem interesanti šurp nākt,” uzsvēra I. Suija – Markova. Viņa arī informēja, ka pašvaldības transporta komisijā vienbalsīgi nolemts no Rīgas ielas aiz Līvu laukuma aizliegt labo pagriezienu uz Gaujas ielu, iespējams, tas atstās pozitīvu ietekmi uz tranzīta samazināšanos: “Gribu uzsvērt, ka nevienā brīdī nerunājam par Rīgas ielas slēgšanu transportam. Gribam iedot papildu iespēju gājējiem, apmeklētājiem, meklējot kombinētu režīmu. No pirmdienas līdz piektdienas pieciem pēcpusdienā Rīgas iela būs transporta rīcībā, pēc tam iela pieejama piegādes un operatīvajam transportam.”
Cēsnieks Igors Žamoidiks ieteica citu risinājumu transporta plūsmas regulēšanai, proti, neļaut braukt taisni līdz Līvu laukumam, bet pie tā sauktā Ķīniešu namiņa pagriezt plūsmu pa labi un pa Lielās Katrīnas ielu lejā līdz Palasta ielai. Savukārt no Līvu laukuma var braukt uz augšu līdz Ķīniešu namiņam un tad pa kreisi uz Lielo Katrīnas ielu.
“Tad autovadītājs, kurš agrāk brauca tranzītā, lai nokļūtu uz Gaujas ielu, padomās, varbūt labāk tomēr no Piebalgas ielas braukt pa Dārzniecības ielu, nekā līkumot pa vecpilsētu. Esmu pārliecināts, ka šāds risinājums transporta plūsmu jūtami samazinās,” teica I. Žamoidiks, atgādinot, ka pirms daudziem gadiem pašvaldībā tāda shēma jau bija izstrādāta, taču nezin kāpēc netika ieviesta dzīvē.
Jānis, kurš jau trīs gadus dzīvo Cēsīs, teica, ka atbalstot ieceri par ielas slēgšanu brīvdienās: “Katru svētdienas rītu nāku uz “Kārumlādi”, un man ir sapnis, ka, kamēr es mierīgi dzeru kafiju, bērns var skraidīt pa ielu, pa kuru nebrauc mašīnas!”
Viens no “Vanadziņa nama” īpašniekiem Normunds Brēmers atzīmēja, ka ideja ir laba, ja ar to plānots vecināt attīstību, sakārtot vidi, lai šeit kaut kas notiktu labāk un skaistāk: “Tas ir ļoti labi, tikai katram jautājumam, kas rodas šādās diskusijās, vajadzētu atrast risinājumu. Noņemam zināmu skaitu autostāvvietu, piedāvājam tās citur, un tamlīdzīgi. Ļaujam rīkot koncertus, bet jāņem vērā arī cilvēki, kuri te dzīvo, apmetas apartamentos, tātad līdz cikiem uz ielas var skanēt mūzika? Nedomāju, ka cilvēki būs priecīgi, ja troksnis būs līdz vieniem naktī.”
Tika pārrunāti daudzi citi jautājumi, tostarp par tualešu pieejamību, kultūras piedāvājumu, autostāvvietām ap vecpilsētu, citi.
I. Suija – Markova informēja, ka ieceri ieviesīs pakāpeniski: “Sākotnēji bija domāts “Vasaras ielu” sākt no 8., 9.jūnija, kad Cēsīs būs festivāls “Lampa”, to vēl nedarīsim, bet kafejnīcu īpašnieki jau var veidot plānotās terases, sākt nedēļas nogalēs rīkot pasākumus. Plānotais režīms varētu tikt ieviests jūlijā, augustā, kad nedēļas nogalēs iela tiek nodota gājējiem, aktivitātēm. Mēs vērosim situāciju, kā jau teicu, nekas nav akmenī iecirsts.”
Komentāri