A/s “CATA” strādā nedaudz vairāk par 200 autobusa šoferu. Trīs autobusu vadītājas ir sievietes.
Autobusa vadītāja Māra Kalniņa par savu darbu saka: “Dzīve piespieda. Cēsīs sievietei atrast darbu ir diezgan problemātiski. Galvenokārt darbavietas piedāvā veikalos un zāģētavās.”
Šovasar autobusa vadītājai M.Kalniņai apritēs divu gadu stāžs pie autobusa stūres.
“Sāku braukt uz mikroautobusa, tad ieguvu tiesības braukt ar lielo autobusu, un nu jau drīz būs divi gadi, kopš vadu satiksmes autobusu. Nav ne vainas. Man šis darbs patīk. Arī pasažieri, kas varbūt sākumā bija nedaudz izbrīnīti, pie autobusa stūres ieraugot sievieti, jau ir apraduši,” stāsta autobusa vadītāja un piebilst, ka lielākoties brauc tālsatiksmes reisos Cēsis – Rīga.
Autobusa vadītāja nenoliedz, ka sākotnēji arī no vīriešu kolēģu puses bijusi atturīga nostāja.
“Viņi laikam pie sevis domāja – diez cik tad ilgi nostrādāšu! Bet šobrīd arī kolēģi pieraduši, ka dara tādu pašu darbu kā viņi un ne mazāk slikti,” saka M.Kalniņa un jautāta, kā pati raksturotu savu darbu, saka: “Laikam nepatīkamākais, ar ko nākas saskarties ikdienā, ir tas, ka esmu pirmā, kurai pasažieri izsaka pretenzijas, ja viņiem kaut kas nepatīk. Pasažieri iekāpj ekspresī, bet nereti man pārmet, kāpēc braucu bez pieturām. Tie ir tādi sīkumi, taču ir jau nepatīkami, ja tevi vaino par to, kas it kā ir pašsaprotams. Bet citādi līdz šim nav bijuši nekādi starpgadījumi. Arī jaunieši, kāpjot no autobusa, paldies prot pateikt. Autobuss man ir labs, un ar tehniskām problēmām nav nācies saskarties.”
Pasažieru pārvadājumu daļas vadītājs Viesturs Bērziņš skaidro, ka tieši autobusi ar 26 sēdvietām ir vispiemērotākie sievietēm – autobusa vadītājām.
“Šie autobusi nav lieli, un arī autovadītājām tie ir pa spēkam. Labprāt kolektīvā uzņemtu vēl kādu sievieti. Nav jau arī noslēpums, ka dāmas noteikti ir daudz akurātākas un uzmanīgākas. Viņas darbu nereti padara daudz precīzāk,” komentē V.Bērziņš un atklāj, ka arī nākotnē “CATA” plāno iegādāties vairākus autobusus ar 26 sēdvietām, kuriem pie stūres noteikti varētu sēsties skaistā dzimuma pārstāves.
“CATA” izpilddirektors Andris Malkavs stāsta, ka arī uzņēmuma filiālē
Saulkrastos autobusus vada divas sievietes – Vizbulīte un Zanda, turklāt bērnu māmiņas. Par viņām gan autoostas vadītāja Maranta Pimenova, gan filiāles vadītājs Andris Silavnieks izsakās atzinīgi.
“Situācijā, kad vīriešu – autobusu vadītāju trūkst, labprāt gaidām arī sievietes. Īpaši, ja autobusu parkā ir mazi un vidējas ietilpības autobusi, pie tam vēl jauni. Fiziski grūts šis darbs nav, varbūt kādai tās ir psiholoģiskas barjeras, bet cik gan daudz sieviešu ikdienā neuzņemas milzīgu atbildību,” saka A.Malkavs.
Komentāri