Četru valstu pedagogu tikšanās, kas martā bija sarīkota Cēsīs, vairākiem tās dalībniekiem lika mainīt skatu uz skolotāja profesiju.
Ar projekta vadītāju Valentīnu Voicišu, Liepas pamatskolas direktora vietnieci audzināšanas darbā, tas jau noticis pirms vairākiem gadiem. ”Man šķita, ka pēc 23 skolā nostrādātajiem gadiem zinu visu par pedagoga darbu, ka strādāju labi, bet iepazīšanās ar humānās pedagoģijas principiem atvēra otro elpu. Tagad darbs skolā mani neiztukšo. Gluži otrādi – vadītās stundas iedvesmo, pēc tām jūtu enerģijas pieplūdumu, pēc veiksmīgas darba dienas gribas lidot,” tā meistarklasi ”Galvenais – lai cilvēks būtu labs!”, kā gramatikas likumus bērniem skaidro reizē ar dzīves likumiem, iesāka V.Voiciša. Skolotāja ar savu pieredzi iepazīstināja, kā 11 līdz 16 gadus vecos skolēnos veidot tikumisko jēdzienu izpratni, tajā pašā laikā nebūt neatkāpjoties no obligāti apgūstamās programmas.
”Pēc šīs meistarklases, iepazīstot skolotāju, kura strādā, aicinājuma vadīta, jutos iedvesmota,” sacīja Svetlana Rudenko, pedagoģijas zinātņu kandidāte, Sanktpēterburgas 38. eksperimentālās vidusskolas direktore, viena no lektorēm, kura Cēsu konferencē ”Pedagogs – daudzveidīgas, pilsoniski humānas sabiedrības veidotājs” bija aicināta uzstāties ar zinātnisku priekšlasījumu ”Kā audzināt labu pilsoni?”. Balstoties uz izcilu pedagoģijas zinātnieku atziņām, referente analizēja humānās pedagoģijas filozofiskos aspektus. ”Vai pareizi, ja skola orientējas uz vidējo skolēnu?” jautāja S.Rudenko un analizēja, ka šodien vairāk nepieciešama individuāla pieeja, vēlme atklāt un attīstīt skolēnos spējas un domāšanu, jo izglītības pamats ir cilvēka dzīves jēgas un uzdevuma izpratne.
”Jūtos gandarīta par to profesionālo guvumu, ko konferencē sniedza lekcijas. Jau sen ilgojos dzirdēt dziļi izpētītas, teorētiskas tēmas, jo esmu pārliecināta, ka bez teorētiskām zināšanām nevar gūt labus panākumus pedagoģijas praksē,” sacīja Vecpiebalgas vidusskolas direktore Marija Supe. Vecpiebalga ir viena no 15 Latvijas skolām, kuras apvienojušās Sabiedrības integrācijas fonda, valsts un Cēsu rajona padomes finansētā projektā pedagogiem.
Uz projekta vienu no centrālajiem notikumiem – zinātnisko konferenci – bija aicināti arī atzīti praktiķi no Tallinas, Klaipēdas, Sanktpēterburgas un Maskavas skolām, kuru vadītās meistarklases sasaucās ar konferences teorētiskajām tēmām. Pieredzē, kā audzināt sirds un prāta līdzsvarotu personību, dalījās arī matemātikas un domāšanas stundu skolotājs Ojārs Rode no Drustu tautskolas ”99Baltie zirgi”. Par skolotāju un skolēnu vecāku dialoga veidošanu piemērus no ikdienas darba stāstīja Liepas pamatskolas skolotājas Ruta Stodoļņika un Valentīna Voiciša. Par bērnu ievadīšanu pieaugušo pasaulē, rosinot būt vērīgiem pret vietējām un valsts norisēm, stāstīja ģeogrāfijas skolotāja, izglītības pārvaldes galvenā speciāliste Ilze Šulte un karjeras izglītības metodiķe, RPIVA pasniedzēja, mag.pead. Ligita Embrekte.
”Bērniem pietrūkst uzmanības, gudras audzināšanas. Pilsoņa veidošana nav tik daudz zināšanu, cik attieksmes jautājums. Audzināšana var būt sekmīga tad, kad uzrunājam bērna dvēseli. Pieaugušie to spēj, ja pašiem ir ar ko dalīties – prieks, optimisms, labsirdība,” Cēsu rajona padomes ieinteresētību skolotāju izglītošanā un atbalstu konferencei un tālākām projekta aktivitātēm pamatoja Tālis Jaunzemis, rajona izglītības pārvaldes vadītājs.
Komentāri