Otrdiena, 11. novembris
Vārda dienas: Ojārs, Rainers, Nellija

Elektromobiļi – tas ir izglītojošs process

Jānis Gabrāns
23:00
20.09.2017
13
Elektromobilis Fotomarta 1

Latvijas Radio raidījumā “Īstenības izteiksme 15 minūtēs” tika runāts par elektromobiļiem pašvaldībās, akcentējot, ka ir neiespējami nobraukt kilometrus, kas tika paredzēti, rakstot projektus, lai saņemtu atbalstu to iegādei. Tas tika skaidrots ar to, ka faktiski var nobraukt mazāk kilometru, nekā rakstīts tehniskajā specifikācijā.

Atgādināsim, ka pirms trim gadiem ar Eiropas fondu atbalstu pašvaldībām bija iespējas iegādāties elektromobiļus, to izmantoja daudzviet, mūsu pusē arī Cēsu, Raunas, Amatas un Priekuļu novads.

Aptaujājot minētās pašvaldības, noskaidrojās, ka tikai Priekuļu novadā spējuši iekļauties projektā rakstītajā kilometrāžā, bet tas nenākoties viegli. Pašvaldības projektu vadītāja Vineta Lapsele stāsta, ka viņi projektā paredzējuši gadā nobraukt 15 000 kilometru un divus iepriekšējos gadus tas izdevies: “Bet tas paveikts ar ļoti nopietnu plānošanu, lai mašīna tiktu noslogota tā, lai nepieciešamā dienas kilometrāža salasītos. Šo gadu pieredze rāda, ka elektromobilis vairāk radīts pilsētām, nevis lauku teritorijām, kur jāpārbrauc lieli attālumi.”

Tehniskajā specifikācijā uzrādītais nobraukums testēts rūpnīcā noteiktos apstākļos, pie noteiktas temperatūras, un to iespējams sasniegt, neizmantojot mašīnā nekādas citas ierīces. Mūsu klimatiskajos apstākļos šādu apstākļu nav, ziemā nepieciešams mašīnu sildīt, vasarā lietot kondicionētāju, lietainā laikā darbināt stikla tīrītājus.

Elektromobiļus varētu eksplu­atēt vairāk, ja būtu pieejamas ātrās uzlādes stacijas, kurās akumulatora jauda tiek atjaunota pusstundā. Tagad tas prasa četras vai astoņas stundas.

“Vienmēr jārēķinās, vai tiksim atpakaļ, tāpēc tālākiem braucieniem to neizmantojam. Savu novadu izbraukāt varam, bet, ja viens speciālists aizbrauc uz tālāko pagastu un atpakaļ, otrs tūlīt braukt nevar, akumulators jālādē,” stāsta V. Lapsele.

Trīs pārējo pašvaldību pārstāvji atzīst, ka projektā uzrādīto kilometrāžu neizdodas sasniegt, tas tiek skaidrots ar reālā nobraukuma neatbilstību tehniskajai specifikācijai.
Amatas novada pašvaldības izpilddirektors Māris Timermanis to salīdzina ar situāciju mašīnām, kas brauc ar fosilo degvielu: “Arī tām rakstīts, ka patērē, piemēram, 5,2 litrus uz 100 km, bet realitātē – vairāk. Jāsaprot arī, ka mūsu ierastais braukšanas stils elektromobiļiem neder. Braukšana ar elektromobili – tā ir pavisam cita filozofija. Piekrītu apgalvojumam, ka šis ir izglītojošs projekts. Ar šo mašīnu jāmācās braukt, kas nav nemaz viegli. Man pašam vajadzēja pāris mēnešu, kamēr iemācījos, kā, izmantojot rekuperāciju, varu dabūt atpakaļ izlietoto enerģiju. Braucot klasiskajā braukšanas stilā, tas nav iespējams.”

Tomēr visos četros novados elektromobiļi tiek izmantoti daudz. Cēsu novada pašvaldības projektu un vides speciāliste Inta Ādamsone stāsta, ka īpaši noderīgs tas ir būvvaldei, lai būvinspektors apsekotu novada objektus: “Novada teritorijā mašīna ir ļoti noderīga, ja ir vēlme braukt kur tālāk, ļoti jāpadomā. Kad tiks uzbūvētas uzlādes stacijas, šo mašīnu izmantošana kļūs daudz plašāka.”

Minētajā raidījumā Ceļu satiksmes drošības direkcijas pārstāvis stāstīja, ka uzlādes staciju izveidei piesaistīts finansējums vairāku miljonu eiro apmērā un laika posmā līdz 2020.gadam valstī izbūvēs 150 ātrās uzlādes stacijas. Nākamgad tāda taps arī Cēsīs.

Uz jautājumu, vai šis pašvaldībai bija izdevīgs projekts, I. Ādamsone atbild apstiprinoši: “Te gan jāpiebilst, ka tas ir ar nosacījumu, ka pašvaldībai bija jāsedz vien 25 procenti no izmaksām. Ja būtu jāpērk par pilnu cenu, droši vien to nedarītu.”

Raunas novada izpilddirektore Linda Zūdiņa – Sivko norāda, ka gribētāju braukt ir daudz, bet jārēķinās ar mašīnas iespējām: “Ekspluatācijā tā ir lēta, ja tikai varētu vairāk nobraukt. Spe­ciālisti labprāt to izmantotu braucieniem uz Rīgu, kur elektromobiļiem dažādas priekšrocības, nav jāmaksā par stāvvietām, var braukt pa sabiedriskā transporta joslu, bet netiekam jau līdz Rīgai. Augustā mūs aicināja uz elektromobiļu salidojumu Stāmerienā, tad smējām, ka tam nepieciešams nedēļas komandējums.”

Visās pašvaldībās tiek stādīti grafiki, kurš speciālists mašīnu izmantos, lai tā dienā nobrauktu iespējami vairāk. Visi arī uzsver, ka elektromobiļi vairāk tomēr ir pilsētas mašīnas, bet lielākā lauku teritorijā lietošana nedaudz apgrūtināta. M. Timermanis saka – no pašvaldības ēkas Drabešu pagasta “Ausmās” aizbraukt līdz Zaubei un atpakaļ ir iespējams vien ar nosacījumu, ja neizmantos nekādas citas ierīces, kas tērē enerģiju. Bet ziemā tas nav nekas patīkams.

Viņš atzīst, ka šajā projektā valsts īstenotā pasākumu secība nav īsti pārdomāta: “Manuprāt, vispirms vajadzēja nodrošināt uzpildes stacijas, tikai tad piedāvāt elektromobiļus. Tagad par to beidzot sākuši domā, bet cik gadu jau pagājuši kopš šī projekta sākuma!”

Ir vēl kāda problēma, kas pašvaldībās radīsies pēc dažiem gadiem. Proti, kad akumulatora resurss būs izsmelts un nāksies domāt par to maiņu. Pirmkārt, tas būs dārgs prieks, vai pašvaldības to varēs atļauties, otrkārt, vai tad, kad nāksies mainīt baterijas, tādas vairs ražos?

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Trīs amatierteātri pārstāvēs novadu skatē Limbažos

00:00
11.11.2025
6

Liepā, Jaunpiebalgā un Vecpiebalgā astoņi novada amatierteātri skatē žūrijas vērtējumam spēlēja savas izrādes. Raiskuma amatierteātra “Punkts uz i” iestudējumu “Visi ceļi ved uz Pločiem” vērtētāji noskatījās iepriekš.  Izrādes skatījās un vērtēja žūrija -    Ausekļa Limbažu teātra režisore un vadītāja Inta Kalniņa, aktrise, “Teātra TT” producente    Anna Putniņa un režisors un aktieris Valdis Lūriņš.  […]

Dzērbenē "atdzīvināts" brūkošais muižas stallis

00:00
10.11.2025
76

Izdekorē, un cits skats Vairākus gadus par graustiem pie Dzērbenes nav runāts, pirms tam bija dažādas ieceres, bet  īstenošanai nebija naudas. Kādreizējais Dzērbenes muižas stallis un klēts brūk, taču mūra ēkas ar arkādi galvenās fasādes centrā nevar nepamanīt, tās piesaista tūristus, bet dzērbeniešus satrauc celtņu izskats. Apspriežoties Cēsu novada Vecpiebalgas apvienības pārvaldes vadītājai Leldei Burdajai, […]

Tirgojis nelegāli ievestas cigaretes

00:00
09.11.2025
105

Cēsu tirgū nesen pieķerts vīrietis, kas tirgoja Latvijā nelikumīgi ievestas cigaretes, “Druvai” pavēstīja Valsts policija (VP). Tiesa, kriminālprocess par nelikumīgu tabakas izstrādājumu realizāciju sākts jau septembrī, pēcāk ievākta informācija, situ­ācija novērota, bet 21.oktobrī izdevies pieķert šo vīrieti darbībā, paskaidroja VP Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste Vidzemes reģiona pārvaldes jautājumos Zane Vaskāne.Aizturētais dzimis 1961.gadā, tātad ir […]

Piedāvā nobaudīt rudens garšas

00:00
08.11.2025
123

Deviņi Cēsu novada restorāni visu šo nedēļu aicina rudens garšu piedzīvojumā. Novada rudens Restorānu nedēļa 2025 veltīta patiesām garšām, vietējiem stāstiem un sadarbībām, kas iedvesmo. Restorāna “Kest” šefpavārs Māris Jansons “Druvai” atzīt, ka šī nedēļa uz restorānu atved nedaudz atšķirīgus klientus, tos, kas ikdienā nav bieži restorānu apmeklētāji. “Redzams, ka cilvēki ir sajūsmā par šo […]

Kapsētā atklājas likteņi un vēsture

00:00
07.11.2025
159

Latvijā drēgns, vakaros tumsa iezogas aizvien agrāk. Ir veļu laiks, kad klusināti atmiņās atceramies tuvos, pazīstamos, zināmos, kuri mums atstājuši savas dzīves devumu. Cik daudz vai maz zinām par iepriekšējām cēsnieku paaudzēm, kādi stāsti dzirdēti par Mūžības dārziem Cēsīs, kas lasāms, pašķirstot vecas avīzes un žurnālus, atbildes meklēt rosināja Cēsu Centrālās bibliotēkas darbinieku rīkotais “Literāro […]

Ar atkarībām cīņu uzsākušie kopīga piedzīvojuma gaidās

00:00
06.11.2025
121

Drēgnajā aizvadītās sestdienas rītā Cēsīs, Vienības laukumā, it pozitīvā gaisotnē vārdus pārmija neliela ļaužu kompānija. Tie bija projekta “Dzīvo ar sparu, ne ar ieradumu” dalībnieki, kuri gatavojās savam pirmajam kopīgajam pārgājienam, šoreiz – Cēsīs. Lai gan plānotais dalībnieku skaits ar dažādām atkarībām nomāktajiem bijis vairāk par desmit,    šoreiz bija atnākuši tikai daži, toties ļoti […]

Tautas balss

Soliņu trūkums kā gadu desmitu tradīcija

08:20
10.11.2025
24
Cēsniece raksta:

“Gadiem runā, ka Cēsīs ir pārāk maz soliņu, bet pašvaldība izliekas nedzirdam. Man diezgan bieži ir jāiet uz klīniku, esmu krietnos gados, bet eju kājām, jo nav pārāk tālu. Tomēr atsēsties pa laikam vajag. Ejot pa Glūdas ielu, līdz Lenču ielai nav neviena soliņa. Pie jauniešu centra autobusu pieturas ir metāla sēdekļi, bet tie tomēr […]

Kas aizstāvēs stirnu?

08:19
09.11.2025
20
Lasītāja raksta:

“Aizvien nerimst satraukums par Bauskas novadā nošautajiem suņiem. Protams, jāizpēta, vai situācija tiešām bija tāda, ka dzīvnieki jālikvidē. Tomēr jocīgi, ka neviens nerunā par saplosīto stirnu, kas bija redzama fotogrāfijās. Vai šo dzīvnieku aizsardzība nerūp nevienam?” pārdomās dalījās lasītāja.

Nav jāpārmet, bet jāpalīdz

08:16
09.11.2025
23
Iedzīvotāja raksta:

“Izlasīju “Druvā” par sirmgalvi, kura Taurenē baro ap trīsdesmit kaķu. Uzskatu, ka nedrīkst kundzei to pārmest un teikt, ka tagad viņai pašai ar visiem dzīvniekiem jātiek galā. Saprotams taču, ja pie tevis atnāk bezpalīdzīgs dzīvnieks, tu viņu pabarosi. Es arī esmu sastapusies ar līdzīgām situācijām. Ik pa laikam man pieklīdis kāds kaķis, domājams, no kaimiņu […]

Kaķis izglābj kaķi

08:18
08.11.2025
37
Seniore raksta:

“Dalīšos neparastā piedzīvojumā. Dēla ģimene dzīvo Cēsīs, daudzdzīvokļu mājā. Viņiem ir kaķene. No rīta izlaiž pastaigā, vakarā, kad nāk mājās no darba, kaķene ir klāt. Bet vienu vakaru minkas nav. Sauc, meklē, bet tā nerādās. Tāpat nākamajā dienā. Kad klāt brīvdienas, dodas kaķi apkaimē meklēt, bet sasaukt neizdodas. Mājās pie ārdurvīm pretī ņaudot nāk kaimiņa […]

Gājēju pāreja var būt bīstama

08:15
08.11.2025
44
Cēsniece G. raksta:

“Cēsīs, Valmieras ielā, gājēju pāreja netālu no “Maxima” un iepretī stadionam ir apgaismota, taču autovadītājam ļoti grūti saprast, vai aiz gaismu atstarojošiem stabiņiem uz pārejas jau stāv cilvēks, kurš tūlīt šķērsos ielu. Šajā vietā, manuprāt, vajadzēt kaut ko mainīt, pieaicināt satiksmes drošības ekspertu, lai izvērtē situāciju. Agrāk, kad vēl nebija aizliegts kreisais pagrieziens, iebraucot lielveikala […]

Sludinājumi