Sievietēm svarīga mode, vīriešiem atlaides. Šādi secinājumi izdarīti pētījumā par Latvijas iedzīvotāju iepirkšanās paradumiem, ko veikuši biedrības “Naudas plānošanas centrs” dibinātāji – a/s „GE Money” un Rīgas Starptautiskā ekonomikas un biznesa administrācijas augstskola.
Pētījumā atklājies, ka 42% respondentu būtu gatavi iztērēt vairāk naudas, lai iegādātos kvalitatīvus produktus un preces, 27% to darītu tikai steidzamas nepieciešamības gadījumā. 8% respondentu neplānoti lielākus līdzekļus par kādu preci būtu gatavi iztērēt modes dēļ. Tieši tikpat daudz iepirkšanās vājībai ļaujas atlaižu iespaidā.
28% aptaujāto vecumā no 21 līdz 30 gadiem atklājuši, ka labprāt iegādājas sabiedrībā pazīstamu personu popularizētas preces. Turklāt izpētīts, ka sievietes no šādas reklāmas ietekmējas daudz vairāk nekā vīrieši.
Sieviešu un vīriešu iepirkšanās paradumi atšķiras arī citos aspektos. Pētījumā secināts, ka katrs otrais vīrietis dod priekšroku kvalitātei, bet tikai 39% sieviešu tā ir izšķirošā motivācija. 30% sieviešu būtiski ir saņemt produktu pēc iespējas ātrāk, tādēļ pircējas gatavas piemaksāt, taču 11% sieviešu ir būtiskāka preces atbilstība modes tendencēm. Pircēji vīrieši izrādās mazāk steidzīgi – tikai 24% tas ir svarīgi. Atlaides ietekmē tikai 9% vīriešu.
Atklājušās arī citas tendences. Atlaides daudz svarīgākas tieši latviešiem, nevis citu tautību pārstāvjiem, kuriem noteicošāki faktori ir mode un labs garastāvoklis.
Izpētīts arī, ka jauniešus ietekmē sociālie faktori. Katrs piektais vairāk naudas būtu gatavs tērēt tieši modīgiem pirkumiem. Arī jauniešu iepirkšanās paradumus ietekmē garastāvoklis – 5% atzinuši, ka labā garastāvoklī viņi izdod daudz vairāk naudas, nekā pirms tam ieplānots. 8% respondentu ietekmē valdošie stereotipi
Aptaujāti 400 respondenti, izmantojot nejaušās atlases principu. Biedrība “Naudas plānošanas
centrs” dibināta 2007. gadā, lai izglītotu un konsultētu Latvijas iedzīvotājus personīgā budžeta plānošanas jautājumos.
Sagatavojusi Māra Majore – Linē
Komentāri