Sestdiena, 21. decembris
Vārda dienas: Toms, Tomass, Saulcerīte

Svarīga skolēniem droša un atbalstoša vide

Iveta Rozentāle
07:39
08.11.2024
119
Sk Vecpieb

Laba komanda. Speciālistes - skolas sociālā pedagoģe, KiVa programmas vadītāja Lelde Kalēja (no kreisās) un speciālā pedagoģe, atbalsta komandas vadītāja Baiba Krūmiņa uzsver komandas nozīmi vajadzīgā atbalsta sniegšanā audzēkņiem. FOTO: Iveta Rozentāle

Vecpiebalgas vidusskolā jau vairākus gadus darbojas speciālistu komanda, kas nodrošina pedagoģisku, psiholoģisku un sociālu atbalstu skolēniem, viņu ģimenēm un pedagogiem. Atbalsta komanda, kurā ir skolas vadības pārstāvis, sociālais pedagogs, speciālais pedagogs un logopēds, palīdz mācību iestādē nodrošināt emocionāli un fiziski drošu vidi. Tomēr arī izaicinājumu ir daudz.

“Druvas” sarunā ar skolas sociālo pedagogu, KiVa prog­rammas vadītāju Leldi Kalēju un speciālo pedagogu, atbalsta komandas vadītāju Baibu Krū­miņu vētīja sarežģījumus, ar kuriem mācību iestāde saskaras, lai nodrošinātu katram skolēnam atbalstošu vidi.

Būtisks preventīvais darbs

Skolā izstrādāti skaidri iekšējās kārtības noteikumi, par tiem skolēniem regulāri atgādina, audzēkņi zina nosacījumus un prasības, tas vieš drošības sajūtu. Mācību iestāde ir iesaistījusies gan KiVa programmā, kuras mērķis ir preventīvi novērst emocionālo un fizisko vardarbību mācību iestādēs, gan šogad pirmo gadu startē Nacionālajā veselību veicinošo skolu tīklā. Tā ir iespēja papildināt zināšanas,rīkojot speciālistu lekcijas, nodrošina skolas personālam izglītojošus materiālus, ko izmantot klasē un individuālās sarunās ar audzēkņiem.

Lelde Kalēja atzinīgi novērtē KiVa programmu, tajā pieejami metodiskie materiāli, piemēram, bērna novērtēšanai jautājumi ir atbilstoši bērna vecumposmam, analīze ļaujot novērtēt sasniegto un    pilnveidojamo. “Šobrīd visa skola strādā ar KiVa izveidotajiem moduļiem. Tas ir reāls resurss, ar ko strādāt.    Viens no tiem ir par klases saliedēšanu, kurā ietvertas dažādas aktivitātes. Protams, ir tēmas par vardarbību, tās negatīvo nozīmi. Šajā mācību gadā ieviesām arī ļoti praktisku rīku vardarbības izskaušanai – SOS kartes, kas izvietotas skolas telpās un āra teritorijā. Uz tām var noskenēt kodu, lai paziņotu par bīstamu situāciju, uz ko skolas atbalsta komanda uzreiz var reaģēt. Tāpat līdz ar nemitīgu skaidrojošo darbu rosinām bērnos empātiju. Tas, protams, nav viena gada, bet sistemātisks daudzu gadu darbs,” vērtē sociālā pedagoģe.

Savas priekšrocības ir arī faktam, ka mācību iestāde atrodas laukos. “Mūsu skolēni ir drošākā vidē nekā pilsētnieki, piemēram, atkarību izraisošas vielas skolā nonāk reti. Ja kas tāds notiek, ļoti ātri pamanām un mums ir iespēja ātri reaģēt un izskaust,” vērtē L.Kalēja. Bet B.Krūmiņa piebilst: “Mēs vairāk varam bērnus pieskatīt. Skolotājiem ir lielāka iespēja būt personīgākiem pret bērniem. Mēs sakām, ka tie ir mūsu bērni.”

Lelde Kalēja arī norāda, ka direktore vienmēr katra skolēna problēmai meklē individuālu, atbilstošāko pieeju. Baiba Krūmiņa vērtē: “Risinājumi, kā palīdzēt skolēnam, parasti ir atslēga, lai viņš iegūtu pamatizglītību. Jo labāk tas izdodas, jo vieglāk viņam būs pēc tam tālāk lielajā dzīvē.”

Pērn L.Kalēja bija audzinātāja 9. klasei. Viņa pastāsta, ka divi skolēni turpina mācības vidusskolā, pārējie izvēlējās tehnikumu Cēsīs, Smiltenē un Rīgā. Viens puisis strādā un izglītojas tālmācībā, bet viena meitene mācības neturpina. “Mācības neturpina tie, kuriem nav ģimenes atbalsta. Tā puisis, kurš izvēlējās strādāt, aizgāja no ģimenes, uzsāka patstāvīgu dzīvi, jo tā dzīvo labvēlīgākos apstākļos nekā, ja paliktu ģimenē,” norāda L.Ka­lēja.

Grūti nokārtot atbalstu

Speciālistes norāda, ka ļoti būtisks ir komandas darbs, tikai tā var nodrošināt vajadzīgo atbalstu audzēkņiem. Atbalsta komanda vērš uzmanību gan skolēniem, kuri ilgstoši kavējuši mācības, sastopas ar adaptācijas grūtībām, ir palikuši uz otru gadu, audzēkņiem, kuriem pedagogs ir konstatējis atbalsta pasākumu nepieciešamību vai vecāki lūguši palīdzību. Ja skolēnam ir speciālas vajadzības, atbalstu iespējams sniegt vēl individuālāk un ilgstošāk, jo tam paredzēts arī valsts finansējums.

Skolai ir iespēja saņemt arī pašvaldības Izglītības pārvaldes Atbalsta nodaļas palīdzību. Ie­stādei ir laba sadarbība gan ar paš­valdības Sociālo dienestu, gan Bāriņtiesu, pašvaldības policiju.

Tā kā skolā ir audzēkņi ar mācīšanās traucējumiem, kā arī ir vairāki skolēni ar garīgās attīstības traucējumiem, mācību iestādē no 1. līdz 6.klasei katrā klasē ir arī pedagogu palīgi. Speciālists atvieglo skolotāju darbu, pieskata gan bērnu, kuram ir diagnosticēti mācīšanās traucējumi, gan arī pārējos, kuriem ir kādi uzvedības vai mācību traucējumi, bet īpašais atbalsts vēl nav noformēts.

L.Kalēja un B.Krūmiņa atzīst, ka mācīšanās traucējumu diagnosticēšana un līdz ar to pedagoga palīga individuāla atbalsta saņemšana ir sarežģīta. Tam nepieciešams pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums. Lai uz šo komisiju nokļūtu, vajadzīgs psihologa un psihiatra atzinums, bet, tā kā šo speciālistu trūkst visā valstī, rindas var būt pat līdz pusgadam. Jaunākā vecuma bērnu – no 1.līdz 6.klasei – vajadzības nosaka pašvaldības pedagoģiski medicīniskā komisija. B.Krūmiņa norāda uz nākamo problēmu: “Tā kā līdz gada beigām finansējums ir izlietots, tad šogad vairs nevienu skolēnu uz šo komisiju nevar nosūtīt.”

B.Krūmiņa secina: “Latvijā ievieš iekļaujošo izglītību, kuru mūsu skolā realizējam jau sen, bet līdzi nenāk finansējums. Tā nedrīkstētu būt. Arī atbalsta personāla nodrošināšanai vajag lielākus līdzekļus, jo ar šī brīža finansējumu nevarētu sniegt palīdzību pietiekamā apmērā. Mūsu skolā plašāku atbalstu varam nodrošināt, jo iestādes vadītāja arvien domā, kur piesaistīt papildu resursus.” L.Kalēja uzsver, ka mācīšanās traucējumu diagnosticēšana un līdz ar to individuāla atbalsta programmas nokārtošana bērnam ir svarīga, lai skolēnam mācīšanās latiņa būtu viņam piemērota, ne augstāka. Jo, tiklīdz rezultāts būs viņam nesasniedzams, tas izraisīs uzvedības traucējumus. Un otrādi – ja netiek risināti uzvedības traucējumi, sākas problēmas mācību vielas apguvē.

Speciālistes iezīmē vēl vienu būtisku problēmu. Lai gan sperti daudzi soļi, lai rastu skolēnam piemērotu risinājumu, ir situācijas, kad to izdarīt grūti. L.Kalēja skaidro: “Būtiska ir skolēnu vecāku izglītošana. Nereti viņi neapjauš problēmas nopietnību, tostarp bērnu uzvedības cēloņus, kas var būt veselības problēmu dēļ, piemēram, bērnam ir uzmanības deficīta un hiperaktitivātes sindroms (UDHS). Un, kamēr tā būs, mēs, skola, varam cīnīties tikai ar sekām. Mēs nevaram izdarīt vecāku darbu. Ja tiek noliegta problēmas esamība, tad ir grūti palīdzēt.” Un B.Krūmiņa piebilst: “Kamēr vecākiem ir noliegums un nostāja– tas attiecas uz citiem, bet ne uz manu bērnu, skola kļūst par vaininieku, kas tikai meklē vainu skolēnā. Kad vecāki gatavi sadzirdēt, kad iesakām meklēt palīdzību pie speciālista, sadarbība kļūst veiksmīgāka.”

Sociālā pedagoģe teic: “Ja bērns saņem piemērotu atbalstu, ir mazāka iespēja, ka būs uzvedības traucējumi. Tas atvieglo dzīvi gan bērnam, gan viņa vecākiem, gan skolai. Un, kad ir šis trīspusējais sadarbības modelis – vecāks, bērns, skola -, izmaiņas iespējamas ātri. Mums ir brīnišķīgi piemēri, kur audzēkņu vecāki kolosāli sadarbojas, pieņemt ieteikumus, cenšas, tad redzamas izmaiņas gan bērna uzvedībā, gan sekmēs.”

Palīdzību sniedz arī biedrības

L.Kalēja neslēpj, ka skolai nereti trūkst resursu, lai varētu nodrošināt preventīvu atbalstu, lai varētu rīkot vairāk izglītojošu nodarbību skolēniem un viņu vecākiem. “Gribētu vairāk izglītot vecākus, kā noteikt bērnam robežas, kā palīdzēt, lai uzlabotos uzvedība. Jo, tiklīdz bērna vajadzības ir apmierinātas, arī uzvedība kļūst adekvāta. Mēs piedalāmies jau iepriekš minētajās programmās, tā iegūstam trūkstošo resursu. Arī paši organizējam pedagogiem vasaras seminārus, aicinām piedalīties apkārtējās skolas. Tā saprotam, ka neesam vieni, kopīgi varam ieraudzīt arī jaunus risinājumus. Tomēr mums nav tik vienkārši kā pilsētā, kur viens un divi vari nokļūt blakus skolā un pavērot stundas. Tāpat arī bērna vecākam var nebūt, ar ko aizbraukt uz pilsētu, lai piedalītos izglītojošās nodarbībās, kas    notiek novadā. Tās nepieciešamas te, uz vietas. Vecāki pat teikuši, ka būtu gatavi maksāt psihologam, ja speciālists laiku pa laikam atbrauktu uz Vecpiebalgas skolu.”

Skolā audzēkņi nonāk no ļoti dažādām ģimenēm. Bijuši gadījumi, kad bērniem nav iespēju mājās paēst brokastis, citiem ir tikai vieni apavi, kas jebkurā brīdī var noplīst, vai nav baltā krekla, ko uzvilkt svētkos. Darbinieces pastāsta, ka tādos gadījumos palīdzības sniegšanā sadarbojas gan ar Sociālo dienestu, gan biedrību “Vecpiebalgas rūķi”, arī skolā pieejami rezerves apavi un kāds balts krekls, lai izlīdzētu grūtākā situācijā. Ir skolēni, kuriem ir palīdzēts gan ar kopmītnēm, gan ēdināšanu, lai būtu paēstas arī brokastis, tāpat finansēm, lai varētu aizbraukt ekskursijā kopā ar klases biedriem vai nofotografētos, kad skolā ir fotogrāfs. Abas darbinieces norāda, ka sniegtais atbalsts ir ļoti nozīmīgs.

Arī “Kiwanis Club Fredrik­stad” un “Kiwanis Cēsis” sniegtais atbalsts – skolas somas ar visu mācībām nepieciešamo, ko bērni var saņemt mācību gada sākumā, – ir nozīmīgs. Vecpiebalgas skolā šo dāvinājumu saņēma audžuģimeņu bērni, ļoti kuplas daudzbērnu ģimenes divi bērni, kā arī meitenīte, kurai ģimenē ir sarežģīta situācija. Katrs atbalsts tiek rūpīgi izsvērts un izvērtēts, kuram to saņemt vajag visvairāk.

“Kiwanis Club Fredrikstad” atbalstu saņēma mācību iestādes visā novadā – Līvu pirmsskolas izglītības iestādē seši skolēni, Rāmuļu pamatskolā – 7, Vec­piebalgas vidusskolā – 6, Jaun­piebalgas vidusskolā – 6, Dzēr­benes vispārizglītojošā un mūzikas pamatskolā – 3, Priekuļu pamatskolā – 6, Cēsu Pilsētas vidusskolā – 13, Cēsu 1. pamatskolā – 10, Cēsu Bērzaines pamatskolā – 6, Amatas pamatskolā – 6, Zaubes pamatskolā – 3, Skujenes pamatskolā – 3, Liepas pamatskolā – 5, Nītaures mūzikas un mākslas pamatskolā – 3.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Kaķīša dzirnaviņu vēsts arvien bērnu sirdīs

06:43
19.12.2024
40
1

Sākumskolas klašu sadarbības grupas pedagogi Amatas pamatskolā allaž pratuši ieinteresēt un aizraut skolēnus, lai mācītos. Šoreiz skolas starppriekšmetu mācīšanās notika, izvēloties dzejnieka un prozaiķa Kārļa Skalbes literāro pasaku “Kaķīša dzirnavas”, tā arī pieminot klasiķa 145.jubileju un realizējot izglītības iestādes gada uzdevumus – tekstpratību un sadarbību. Sā­kumskolas klasēs lasīšanas starpbrīži ir neatņemama brīvā laika pavadīšanas tradīcija: […]

Pagatavot gardu un veselīgu maltīti no vietējām izejvielām

06:32
14.12.2024
92
1

“Ko celsim galdā skolas pusdienās?” Ar tādu jautājumu pie Cēsu novada vispārizglītojošo skolu audzēkņiem vērsās Vidzemes plānošanas reģions sadarbībā ar Cēsu novada pašvaldību. Konkursā skolēnus aicināja iesūtīt receptes ēdieniem, kādus vēlētos ēst skolā pusdienās un kuru gatavošanai izmanto Vidzemē audzētus un ražotus produktus. “Mērķis bija veicināt veselīgas ēšanas paradumus skolās un tajā līdzdarboties arī pašiem […]

Skolēni mācās organizēt un uzstāties

06:30
13.12.2024
40

Lai mudinātu skolēnus atvērties, prast plānot un organizēt notikumus, trenēt uzstāšanās prasmes un attīstīt esošos un vienlaikus arī atklāt jaunus talantus, Drabešu Jaunajā pamatskolā aizsākta jauna tradīcija – rīkot skolas talantu šovu “Mans talants”. “Ideja par tādu notikumu skolā radās skolēnu pašpārvaldei. Jaunieši, 5., 6., 7.klašu skolēni, sa­ņēma uzdevumu organizēt kādu pasākumu. Viņi apdomājās un […]

Konkursā slīpē mēbeļu galdnieka prasmes

06:39
04.12.2024
71
1

Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikumā (VTDT) otro gadu aizvadīts starptautisks profesionālās meistarības konkurss “Mēbeļu galdnieks 2024”. Tajā piedalījās desmit topošie meistari no dažādām Latvijas profesionālās izglītības skolām un arī Lietuvas. No katras izglītības iestādes konkursā varēja piedalīties viens audzēknis. Konkursantiem sešu stundu laikā atbilstoši rasējumiem bija jāizgatavo pārtikas produktu griežamais dēlītis. Vērtējot rezultātu, tika ņemta […]

Sarunāties par skolēniem svarīgām tēmām piemērotā vidē

06:00
29.11.2024
69

Cēsu Bērzaines pamatskolā izveidots jauns atbalsta kabinets – sarunu telpa. Krāšņa vieta, kuras vienu sienu rotā jauniešus tik ļoti uzrunājošais grafiti stilā veidotais zīmējums. Tas atspoguļo sabiedrības vērtības ar iedvesmojošiem vārdiem latviešu un angļu valodā. Uzgleznotie vārdi ikvienam atgādina, ka esi labs – lielisks, tā palīdzot risināt jēgpilnas sarunas ar skolēniem. Motivējošā siena iedrošina un […]

Mācību tirdziņā – tikai pašradītas preces

07:06
22.11.2024
141
1

Tirdziņi mācību iestādēs tradicionāli saistās ar Miķeļdienas atzīmēšanu, bet šogad tirgošanās ar pašu veikumiem nereti notika, atzīmējot Mārtiņdienu. Arī Skujenes pamatskolā skolēniem bija iespēja parādīt citiem savas ģimenes sagatavoto. “Esam neliela lauku skoliņa, visi audzēkņi bija aicināti piedalīties Mārtiņdienas gadatirgū, bet skolas “Junior Achievement” pulciņa dalībniekiem bija jāprezentē savi uzņēmumi,” par aizvadīto tirgošanos pastāsta uzņēmējdarbības […]

Tautas balss

Balvas kā no pārpilnības raga

18:43
17.12.2024
23
Seniore T. raksta:

“Saprotams, ka katra nozare, ministrija, organizācija grib savu jomu celt saulītē. Tiek rīkoti dažnedažādi konkursi, vērtēšanas. Un nu gada balvas birst kā no pārpilnības raga, nav nedēļas, kad negodina vismaz trīs četru sfēru sasniegumus. Vai tas nav mazliet par traku, un vai tā nedevalvējas pagodinājumu vērtība? Beigās jau sajūk, kas ko kam pasniedzis, kas ko […]

Iela grimst tumsā

18:42
17.12.2024
25
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Viestura ielas posmā, kas ved gar dzīvnieku patversmi, labu gabalu ir pilnīga tumsa. Nedeg pat tās pāris laternas, kas tur atrodas. Māju šai apkārtnē maz, taču cilvēki dodas pastaigās, un tagad, decembra pusē, tumšs jau ap pulksten četriem pēcpusdienā,” sacīja apkaimes iedzīvotāja.

Neizdarība kavē palīdzību

18:42
17.12.2024
22
Lasītāja V. raksta:

“Diezgan traki dzirdēt, ka cilvēkiem ar invaliditāti tehnisko palīglīdzekļu trūkst tādēļ, ka iestādes, kas par to rūpējas, neprot organizēt darbu. Mēs pārmetam valdībai, ka tā nedod pietiekami daudz līdzekļu, bet, izrādās, nauda iedota, vajadzīgais sagādāts, tikai lietas nenokļūst pie tiem, kam tās nepieciešamas. Iestāde, kas sadala tehniskos palīglīdzekļus, nemaz nezina, kas ir noliktavā, nesteidzas ar […]

Rada gaismas svētkus

18:41
17.12.2024
19
Silvija raksta:

“Ziemassvētku noskaņu, protams, katrs rada pats. Taču nevaram neietekmēties, redzot skaisto – tad sirds gavilē un acīs ir prieks. Nedēļas nogalē iznāca pabūt Taurenē un Dzērbenē pie radiem. Sasmēlos gaismu. Cik skaists Nēķena muižas parks, Dzērbenes muiža un izrotātās eglītes! Arī iedzīvotāji izgaismojuši pagalmus, balkonus, mājas. Var doties nesteidzīgā braucienā, ja negribas iet kājām. Un […]

Kā tālāk dzīvosim

22:00
16.12.2024
24
1
Lasītāja M. raksta:

“Bail klausīties, ka ASV stāsies laukā no NATO! Kas tad būs mūsu, Baltijas valstu, aizstāvis no agresīvajiem lielajiem kaimiņiem? Tad mūs var glābt tikai, ja Eiropas Savie­nība izveidojas par konfederāciju. Ja visa Eiropa būs kā viens, tad tai būs lielāks spēks. Un Krievijai jau vajag Fran­ciju, Itāliju, Vāciju, ja būsim cieši kopā, mazākas bažas, ka […]

Sludinājumi

Pārdod

23:57
24.11.2024
31

Mēs tīram dīzeļfiltrus visiem automobiļu, kravas transporta, traktoru, harvestera, kombaina un iekrāvēju modeļiem. Neatkarīgi no jūsu transportlīdzekļa veida, piedāvājam profesionālu un efektīvu tīrīšanu. Šī dīzeļfiltru tīrīšanas tehnoloģija ar augstu tvaika temperatūru neietver ķīmisku līdzekļu izmantošanu procesa atvieglošanai, kas nozīmē, ka process ir pilnībā ekoloģisks. Jautājumu gadījumā rakstiet uz e-pastu vai zvaniet.

Pārdod

23:57
24.11.2024
32

Piedāvājam kvalitatīvas rekuperācijas un ventilācijas sistēmas Jūsu mājām un birojam. Nodrošinām svaigu gaisu un energoefektivitāti, samazinot siltuma zudumus un uzlabojot iekštelpu mikroklimatu. Piedāvājam pilnu servisu – sākot no konsultācijas līdz uzstādīšanai. Uzlabojiet gaisa kvalitāti un ietaupiet enerģiju ar mūsu uzticamajiem risinājumiem. Sazinieties ar mums, lai izvēlētos piemērotāko sistēmu Jūsu vajadzībām! Jautājumu gadījumā rakstiet uz e-pastu […]

Pārdod

23:56
24.11.2024
28

Piedāvājam dažādus apkures risinājumus Jūsu mājām un/vai biznesam. Mūsu klāstā atradīsiet grīdas apsildes sistēmas, infrasarkanos paneļus, gāzes sildītājus un citus energoefektīvus risinājumus, kas nodrošinās komfortu un ietaupīs Jūsu izdevumus. Nodrošinām profesionālu konsultāciju un uzstādīšanu, lai Jūs varētu izvēlēties piemērotāko variantu savām vajadzībām. Sazinieties ar mums jau šodien un uzziniet, kā varam uzlabot Jūsu apkures sistēmu! […]