Trešdiena, 15. janvāris
Vārda dienas: Fēlikss, Felicita

Skolotāji vasaru izmanto, lai mācītos

Druva
23:00
23.08.2007
5

Skolotāji iejūtas skolēnu ādā, vasaras atpūtu samainot pret mācībām. Cēsu rajona pedagogi tradicionāli gūst zināšanas humānās pedagoģijas vasaras skolā. Tajā tiek spriests, diskutēts, pārrunāta pieredze par bērnu, vecāku, skolotāju dzīvi un saskarsmi. Skolotāji te ik gadu gūst praktiskus risinājumus, kā sakārtot savu pasauli, lai pie bērniem aizietu enerģijas pilns, domās līdzsvarots un fiziski možs cilvēks, padomdevējs, līdzcilvēks, skolotājs.

Rajona izglītības pārvaldes galvenā speciāliste, metodiķe Ilze Šulte pastāstīja, ka pasaulē pastāv vairāki viedokļi. Humānā pedagoģija nenoliedz nevienu, bet katrs var izmantot to, kas liekas pieņemamāks un pareizāks. Šogad humānās pedagoģijas vasaras skolā tika akcentēts garīgums, tādēļ mācībām nosaukums – “Skolotājs top redzīgs”. Bērns ienāk pasaulē ar visiem dotumiem, vecākiem un skolotājiem tie jāierauga un jāattīsta. Katrs bērns ir liela bagātība, viņā jāsaredz garīgā puse. Mūsu materiālajā pasaulē to izdarīt vēl jāmācās arī skolotājiem.

Liepas pamatskolas skolotāja, viena no vasaras skolas organizatorēm Valentīna Voiciša stāsta: “Mūsdienās skolotājs cīnās ar vējdzirnavām. Pedagogiem jāmācās, kā sadarboties ar vecākiem, ar skolēniem. Mums jāpanāk, lai viņi pieņemtu skolotājus, savukārt skolotāji vecākus, skolēnus un viņu viedokļus. Vasaras skolā sanākušie grib dzirdēt citu skolotāju pieredzi un viedokļus. Meklējam jaunus risinājums un idejas.”

I.Šulte: “Tie, kas atbrauc uz Jāņmuižu, ir jau pazīstami ar humāno pedagoģiju, lasījuši Maskavas universitātes profesora Šalvas Amonašvili darbus, runā par humānās pedagoģijas idejām. Mums liels prieks, ka atbrauca arī divas audžu mammas un trīs skolas direktori, kā arī pirmsskolas iestādes vadītāja. Ir cilvēki, kuriem mūsu piedāvājums interesē. Ik gadu te ikviens uzzina ko jaunu. Piemēram, šovasar diskutējot atklājām, ka pedagogs ļoti atšķiras no skolotāja. Izrādās, pedagogs – tas ir darbs, amats, bet skolotājs – tā ir dzīve. Abus apvienojot – ideāls rezultāts.”

Katru gadu pieredzē dalās Drustu tautskolas „99 balti zirgi” direktors Ojārs Rode, kurš šogad runāja par tēmu “Bērns kā skolotājs”. Taču tas nebija vienīgais temats, par ko diskutēt. V.Voiciša uzstājās ar tēmu “Iegūtā pārliecība ceļā pie vecākiem”, pedagoģiskās meistarības skolas lektors Kaspars Bikše skolotājus ieinteresēja par tematu “Pozitīvā pedagoģija”, karjeras centra speciāliste Ligita Embrekte par “Harmonisku personību un skolotāja misiju”, bet Drabešu internātskolas skolotāja Marija Avotiņa par tēmu “Garīgais materiālajā pasaulē”. Nodarbību laikā notika ne tikai atklātās stundas un pieredzes apmaiņa, bet arī nelieli atpūtas pasākumi. Citugad nebijušu nodarbību “Teātris – sports” organizēja Rēzeknes augstskolas humānās pedagoģijas laborante Jeļena Maijere.

Smeļoties gudrības no humānās pedagoģijas vasaras skolām, pieredzes braucienos uz Maskavu un Sanktpēterburgu Šalvas Amonašvili meistarklasē, lasot humāno pedagogu darbus, Liepas pamatskolā jau izstrādāts projekts sadarbībai ar skolēnu vecākiem. Šī projekta metodes ir balstītas uz pārdomātu, individualizētu, personisku pieeju bērnam.

“Druvai” bija iespēja vērot vienu no nodarbībām par nākotnes skolu. Dalībnieki sadalījās grupiņās un radošā improvizācijā radīja idejas par vēlamo skolu. Interesants likās variants, kurā skola tiek pielīdzināta laivai, kas peld pa upi. Pie airiem vadību uzņēmušies gan skolēni, gan skolotāji, gan vecāki. Tikai tā iespējams bērnam dot dzīvē nepieciešamo gudrību nastiņu. Upe tiek skaidrota kā sabiedrība, kurā krāces ir te lielākas, te atkal mazākas. Taču idejā galvenais – pasauli silda jauna saule – humānā pedagoģija. Cita skolotāju grupa runāja par ideju – “pedagoģiskā deja” klasē, kurā nepieciešami vienlaikus vairāki pedagogi – skolotājs, audzinātājs, psihologs. Kopā viņi spēj radīt visiem vēlamu rezultātu.

“Šādas nometnes ir derīgas ne tikai, lai labāk apgūtu humāno pedagoģiju, bet arī sevis sakārtošanai. Ir iespēja kopā ar citiem skolotājiem augt un attīstīties. Tas ir apbrīnojami, cik daudz pozitīvu emociju un ideju varēja gūt! Nometnē varēja redzēt, ka humānai pedagoģijai ir rezultāti, tai ir perspektīvas,” stāsta I.Šulte.

Šogad humānās pedagoģijas vasaras skolā piedalījās vairāk nekā 30 skolotāji, kuri gūtās zināšanas varēs izmantot mācību stundās. Par piedalīšanos vasaras skolā dalībnieki saņems apliecību. Vasaras skolu finansē Cēsu rajona padome. Pirmā vasaras skola skolotājiem ar interesi par humāno pedagoģiju notika Drustu tautskolā “99 balti zirgi”. Savukārt šogad, tāpat kā trīs iepriekšējos gadus, ar direktores Lilitas Siņicinas gādību – Jāņmuižas sākumskolā.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Mākslīgais intelekts skolu vadības darbā

06:43
15.01.2025
6

Lai gan mūsdienās vairāk runā par to, ka skolēni izmanto mākslīgo intelektu, lai atvieglotu savu ikdienu, Neatkarīgā izglītības biedrība rīkoja semināru Vidzemes pirmsskolu, vispārējo un profesionālo izglītības iestāžu vadītājiem, lai iepazīstinātu, kā mākslīgais intelekts un modernās tehnoloģijas var palīdzēt vadīt izglītības iestādi. Un mācību iestāžu vadītāji arī tika iepazīstināti ar Kuldīgā izveidotā direktoru kluba pieredzi, […]

Līgatnes jaunie līderi Portugālē – piedzīvojumā, kas maina dzīvi

06:09
11.01.2025
27

Jauno Līderu vidusskolas vienpadsmit skolēni un divi pedagogi aizvadītā gada nogalē devās neaizmirstamā ceļojumā uz Portugāles dienvidu pilsētu Faro. Līgatnieši piedalās “Erasmus+” akreditācijas projektā “Būsim gudri!”, lai praksē pieredzētu “Erasmus” devīzi “Bagātini pieredzi, domā plašāk!”. Skolotājs Mārtiņš Šteins atzīst, ka šis piedzīvojums kļuva par patiesu kultūru, zināšanu un emociju bagātināšanas pieredzi, ko tā dalībnieki atcerēsies […]

Skolēnu uzņēmumi gūst pieredzi “Citā Bazārā”

06:08
08.01.2025
37

Skolēnu mācību uzņēmumu tirdziņā “Cits Bazārs”, kurā Rīgā ik decembri satiekas veiksmīgākie jauniešu veidotie uzņēmumi, kas piedāvā pašu radīto produkciju, balvu pamatskolu grupā saņēma Jaunpiebalgas vidusskolas meiteņu komanda “BathMiracle”. Taču pašu galveno – pieredzi – ieguva visi dalībnieki. Jaunpiebalgas vidusskolu pārstāvēja divi skolēnu mācību uzņēmumi: “EDUARDA SKAIDAS”, kur komandu veidoja skolēni Eduards Ješkins, Armands Samohvalovs, […]

Kaķīša dzirnaviņu vēsts arvien bērnu sirdīs

06:43
19.12.2024
62
1

Sākumskolas klašu sadarbības grupas pedagogi Amatas pamatskolā allaž pratuši ieinteresēt un aizraut skolēnus, lai mācītos. Šoreiz skolas starppriekšmetu mācīšanās notika, izvēloties dzejnieka un prozaiķa Kārļa Skalbes literāro pasaku “Kaķīša dzirnavas”, tā arī pieminot klasiķa 145.jubileju un realizējot izglītības iestādes gada uzdevumus – tekstpratību un sadarbību. Sā­kumskolas klasēs lasīšanas starpbrīži ir neatņemama brīvā laika pavadīšanas tradīcija: […]

Pagatavot gardu un veselīgu maltīti no vietējām izejvielām

06:32
14.12.2024
119
1

“Ko celsim galdā skolas pusdienās?” Ar tādu jautājumu pie Cēsu novada vispārizglītojošo skolu audzēkņiem vērsās Vidzemes plānošanas reģions sadarbībā ar Cēsu novada pašvaldību. Konkursā skolēnus aicināja iesūtīt receptes ēdieniem, kādus vēlētos ēst skolā pusdienās un kuru gatavošanai izmanto Vidzemē audzētus un ražotus produktus. “Mērķis bija veicināt veselīgas ēšanas paradumus skolās un tajā līdzdarboties arī pašiem […]

Skolēni mācās organizēt un uzstāties

06:30
13.12.2024
56

Lai mudinātu skolēnus atvērties, prast plānot un organizēt notikumus, trenēt uzstāšanās prasmes un attīstīt esošos un vienlaikus arī atklāt jaunus talantus, Drabešu Jaunajā pamatskolā aizsākta jauna tradīcija – rīkot skolas talantu šovu “Mans talants”. “Ideja par tādu notikumu skolā radās skolēnu pašpārvaldei. Jaunieši, 5., 6., 7.klašu skolēni, sa­ņēma uzdevumu organizēt kādu pasākumu. Viņi apdomājās un […]

Tautas balss

Pirts – ikdienai, ne atpūtai

10:44
13.01.2025
27
Lasītāja V. raksta:

“Līgatnē nav skaidrības par pirti. Tā iedota nomā uzņēmējam, bet vai viņš nepaaugstinās maksu par pēršanos? Tā nu ir, ka mazajā pilsētiņā ir daudz mājokļu, kuros nav vannas istabas, pirts ir ikdie­nas nepieciešamība, ne atpū­-tas procedūra. Saprotams, ka viss kļūst dārgāks, taču mazgāšanās ir ikdienas nepieciešamība, tāpēc pašvaldībai ir jāpadomā, lai tā ir pieejama arī […]

Vajag arī rīta pusē

10:43
13.01.2025
26
I. no Raunas. raksta:

“Raunā pasta nodaļa tagad atrodas pagasta centrā. Ir ērti ieiet, nav jākāpj pa kāpnēm, kā bija pasta mājā.Taču pasta darba laiks gan ir neizprotams – darba dienās no plkst. 13.30 līdz 16.30. Laucinieki taču uz pagasta cen­tru brauc no rīta, ne pēcpus­dienā. Arī centrā dzī­vojošie seniori lietas kārto rī­ta pusē. Bet, ja cilvēks strādā, kad […]

Kāpēc tāda netaisnība?

10:42
13.01.2025
41
27
Aigars raksta:

“Otrdienas “Druvā” lasīju, ka uzņēmums “Kom-Auto” šoziem rūpīgi tīra no sniega ielas un ietves Cēsīs un arī paš­valdības lauku ceļus Vaives pagastā. Par to, protams, prieks, bet gribētos zināt, vai pašvaldības finansējums šoziem paredzēts tikai Cēsīm? Pie mums Raisku­mā pašvaldības ceļi nav tīrīti ne decembra, ne janvāra sniegotajās dienās! Kāpēc tāds dalījums? Cik zinu, pašvaldības […]

Cik pieliek, tik atņem

16:03
10.01.2025
28
R. raksta:

“Valdība stāsta, kas šogad būs labāk, ka vairāk naudas paliks maciņā. Bet, ja paskatās otru pusi, to, cik nāksies izdot, skaidri saprotams, ka viss būs dārgāks. Degvielai nodoklis klāt, tas jau vien visu sadārdzinās, jo mūsdienās nekas nav iespējams bez pārvadājumiem. Kopumā jau nevar teikt, ka slikti dzīvojam, ja paskatāmies uz pirmssvētku rindām veikalos, tikai […]

Gribas zināt, vai palīdzēts

16:03
10.01.2025
19
L. raksta:

“Priecājos, ka akcijā “Dod pieci” savāca tik lielu ziedojumu summu un varēs palīdzēt daudziem slimniekiem. Taču gribētos, lai, atskaitoties, kā izlietots saziedotais, ne tikai pasaka, kam tas iedots, bet arī to, vai cilvēku dotais patiesi sniedzis palīdzību un vai slimnieku veselība uzlabojusies,” priekšlikumu izteica L.

Sludinājumi