Piektdiena, 19. decembris
Vārda dienas: Lelde, Sarmis

Sešos vai septiņos gados uz skolu

Mairita Kaņepe
09:06
09.02.2018
130
Eva Kasicka Pepija 1

Ja kāds apgalvo, ka Latvijas bērniem mācības sākas tikai septiņu gadu vecumā, tas nebūs precīzi, un to labi zina Cēsu pedagoģes, 1. klases skolotājas Eva Kasicka un Inga Kalniņa.

To diezgan labi zina ģimenes, kuru bērni ir pirmsskolas vecumā un apmeklē bērnudārzu. Visi kā viens – bērni tajā mācās. Par to gādā grupu audzinātājas, oficiāli saucamas par pirmsskolas skolotājām. Piecu un sešu gadu vecumā bērnu apmācība ir obligāta. Izglītības un zinātnes ministrija zina, ka pašvaldības nodrošina iespējas un līdz septiņu gadu vecumam katrs bērns jau mācās tā sauktajā pirmsskolā, lai pazītu burtus, rakstītu tos un prastu skaitīt līdz desmit.

Par tiem, kuri pieprasa, ka Latvijas bērniem mācības jāapgūst agrāk – no sešu gadu vecuma -, pirmsskolas skolotāji brīnās. Tā notiek jau gadu gadiem. Ik dienu bērnudārzos ir mācību stundas, tiek apgūtas ābeces gudrības. Ābeci kādreiz atvēra septiņgadnieki 1. klases solā, mūsdienu bērni ābeces zinības apgūst jau pirmsskolā. Ābeces atvēršana 1. klases sākumā – tā jau saistāma ar skaistu tradīciju, kas tiek ievērota, jo obligātu apmācību tā sauk­tajās ābeces gudrībās bērni sāk no piecu gadu vecuma.
Cita lieta – ne visi aug un attīstās vienlīdz ātri. Cēsu 1. pamatskolas pieredzējusi sākumklašu skolotāja Eva Kasicka ikdienas darbā skolā redz, ka daļai sešgadnieku skolā pat ļoti vajadzīgs bērnudārza dienas režīms. Ja mācības nemijas ar rotaļām un izkrīt pusdienas snauda, daļa sešgadnieku mācību mērķi nesasniedz.

Pedagoģe Eva Kasicka pēc simts mācību dienām 1. klasei vienmēr rīko svētkus, šogad tie notika abām Cēsu 1. pamatskolas klasēm kopā. Skolotājas iejutās tēlos, un viena no viņām bērniem ļoti atgādināja nebēdni Pepiju no lasāmās grāmatas. Skolotājas bija sagatavojušas mācību darba svētkus, kas atbilda modernajam jēdzienam – kompetencēs balstīta izglītība. To novērtēja ne vien skolas direktore un viņas vietnieces, tas bija redzams arī mammām, kuras 1. klašu svētku dienu iemūžināja fotogrāfijās.

Pedagoģes bija sagatavojušas virkni uzdevumu. Katru no tiem bērni izpildīja kā rotaļājoties. Bija jaušams, ko bērni pirmajā pusgadā apguvuši, ka 95 procenti pirmklasnieku septembrī bija atnākuši uz skolu, protot lasīt, skaitīt, dažs jau rakstīt. Tāpēc jau septembra trešajā nedēļā pirmklasnieki bija sākuši mācīties teikumu veidošanu.

Apliecinot apgūtās kompetences skolas simts dienās, pirmklasnieki brīvi rādīja sadarbības prasmes, jo pedagoģes varēja mainīt katrā uzdevumā sola biedrus, grupas, un bērni ātri atrada kontaktu cits ar citu. Viņi paši sadarbojās uzdevuma pildīšanā. Starp citiem bija arī uzdevums , kurā sešiem līdz astoņiem bērniem vienlaikus īsā laikā jāsavirknē garš teikums. Ikviens no uzdevumiem bērnus aizrāva, viņi tos ātri, mērķtiecīgi pildīja, brīvi pārvaldot jau apgūtās prasmes. Pēc katra uzdevuma svētku stundā sekoja muzikāla pauze arī ar mazu izkustēšanos. Mūzikas pedagoģu Ilvas Līnes un Ilzes Grinfeldes veikums simts dienās bija redzams kā uz delnas. Jau no pirmajām taktīm skolēni atpazina dziesmiņas un aizrautīgi tās dziedāja. Dziesmu saturs sasaucās ar uzdevumu, kas svētku stundā nupat bija paveikts.

Pieaugušajiem, kuri sekoja līdzi bērnu kompetenču apliecināšanai stundā, kļuva skaidras metodes un mērķtiecība, ar kādu visas pedagoģes iepriekšējā pusgadā strādājušas. Redzami bija arī bērnu praktiskie darbiņi – pašu rokām tapuši kronīši galvas rotāšanai svētkos. Tos skolotājas katram autoram pasniedza kā dāvanu, lai varētu likt galvā un svētku jeb tā saukto kompetencēs balstīto stundu iemūžinātu. Fotogra­fēšanās notika pagalmā, atzīmējot skolā sasniegto un attēlojot visiem kopā trīsciparu skaitli – 100.

Simts skolas dienu noslēguma stundā tikai klašu audzinātājas varēja tā īsti pamanīt, kuri no bērniem mācību satura apgūšanā ir šo to iekavējuši, kuram bērnam, skolas gaitu sākšana sešos gados ir likusi pārvarēt sevi daudz vairāk nekā pārējiem. Pedagoģes turpinās strādāt ar bērniem individuāli, arī paši bērni augs, vecuma starpība izlīdzināsies, bet vai bērniem aizmirsīsies sūrums 1. klases solā, telpā, kur nav bērnudārzā ierastā rotaļu stūrīša un gultiņas?

“Esmu pilnīgi pret to, ka vecāki vai valsts nākotnē nolems, ka skolā visiem jāiet jau no sešu gadu vecuma. Tādā gadījumā skolas telpās sešgadīniekiem jānodrošina diendusa un rotaļāšanās vieta,” uzsver Eva Kasicka, kurai 26 gadu pieredze pedagoģijā, un atgādina: “Cēsu 1. pamatskolā tādu iespēju nav, klašu telpas jau maksimāli piepildītas. Sešgadniekiem trūkstošo pusdienu snaudu cenšos klasē aizstāt ar biežākām dinamiskām pauzēm.” Viņas pieredze darbā ar pirmklasniekiem rāda, ka vecākiem, pirms izlemt par bērna laišanu skolā, jāieklausās bērnudārza pedagogos. Viņi spēs par katru bērnu pateikt, vai savā attīstībā mazais jau sasniedzis robežu, lai ietu 1. klasē, vai labāk atlikt uz gadu un sākt iet skolā septiņu gadu vecumā.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Mācēt ieraudzīt un atbalstīt

05:30
18.12.2025
28

Mores pamatskolā viena no vērtībām ir atbildība. “Tā ietver arī atbildību pret sabiedrību, pilsoniskumu, izpratni, ka esmu atbildīgs par to, kas notiek apkārt, ne tikai, kas notiek ar mani pašu,” teic skolas direktore Tīna Blūma. Tamdēļ skola vienmēr apdomā, ko labu var izdarīt apkārtējiem un sabiedrībai kopumā. Tā pirmsskolas grupiņas audzinātājas Sanita Lemiese, Ausma Ābola, […]

Uz “Mākslas šķūni” pēc dāvanām

06:28
17.12.2025
37

Šķūnis Pētera Rozenberga Cēsu pilsētas Mākslas skolas    pagalmā nedēļas nogalē bija izgaismots, skanēja mūzika un piesaistīja ikviena garāmgājēja uzmanību. “Mums ir šķūnis, kuru var pārvērst par “Mākslas šķūni”,” saka pedagoģe, Ziemassvētku tirdziņa projekta vadītāja Ilma Strazdiņa. Te skolas audzēkņi agrāko gadu tieši tirdziņam    radītie darbi salikti kā izstādē, izgaismoti. Gleznas, zīmējumi, grafikas, keramika, […]

Jauniešu mājas popularizēšanai rada video

05:16
11.12.2025
98

Cēsīs daudzus gadus darbojas Jauniešu māja, kur jaunajiem cilvēkiem ir iespēja kopā saturīgi pavadīt brīvo laiku, kā arī izaicināt sevi, organizējot dažādus jauniešiem interesantus pasākumus. Jauniešu mājā darbojas arī 12. klases skolniece Annija Līce. Viņa bija aizdomājusies, kāpēc šo vietu neapmeklē vairāk jauniešu, kas tam varētu būt par iemeslu. Un, tā kā viņas vien­audžiem ikdienas […]

Pirmais Vidzemes reģiona konkurss pūšaminstrumentu spēlē

05:11
10.12.2025
133

Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā (AKCMV) norisinājās pirmais Vidzemes reģiona mūzikas skolu audzēkņu konkurss pūšaminstrumentu spēlē “Wenden Wind”. Tajā piedalījās 43 dalībnieki no Vidzemes, tajā skaitā pieci no AKCMV un četri no Jaunpiebal­gas Mūzikas un mākslas skolas. Konkursa nosaukumā simboliski apvienots senais Cēsu pilsētas vārds “Wenden” un pū­šaminstrumentu starptautiskā skanējuma vārds “Wind”, akcentējot gan vietējo […]

Izmest ēdienu, kaitēt videi un radīt zaudējumus sev

05:55
04.12.2025
56

Todien Priekuļu pamatskolā valdīja liela rosība – notika diskusijas, sarunas, meistarklases – , un  viss tikai par pārtiku. Gan to, ko ēdam un neapēdam, bet izmetam atkritumos, gan kā to izmantot ilgāk. Priekuļu pamatskolai ir ekoskolas statuss. Audzēkņi arī ikdienā izzina un cenšas ievērot videi draudzīgas dzīves pamatus. “Skolā ir nopietna pieeja videi un ilgtspējīgiem […]

"Draudzīgie" – skola, kur mācās skolēni un skolotāji

05:51
02.12.2025
197

“Druva” ar Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas (DACVĢ) direktoru Oskaru Kaulēnu un direktora vietnieci izglītības jomā Līgu Piksi-Zvirbuli tiekas, lai runātu par skolas 35. jubileju, bet tieši šajās dienās skolas vadība saņēmusi vairākus apbalvojumus par veiksmīgu darbu. Skolas direktoram piešķirta Cēsu novada pašvaldības “Gada balva izglītībā” kategorijā “Vadītājs-līderis”, bet pēc sarunas uzzinām, ka L. Pikse-Zvirbule […]

Tautas balss

Egle rada prieku

09:57
17.12.2025
16
Cēsniece L. raksta:

“Priecājos par Cēsu galveno egli Vienības laukumā. Tā izgreznota ļoti jaukām gaismiņām. Prieks skatīties gan autobraucējiem, gan gājējiem. Šajās tumšajās dienās, ieraugot mirdzošās spuldzītes, sejā iezogas smaids,” sacīja cēsniece L.

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
35
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
31
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
47
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
46
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Sludinājumi