Desmit Cēsu skolēni kopā ar vienaudžiem no Lietuvas un Somijas šoruden nedēļu veltīja tam, lai nākotnē, iespējams, veidotu savu biznesu. Zināšanas un izpratni par uzņēmējdarbību Cēsu 2. pamatskolas 8. klases apņēmīgākie skolēni varēja gūt starptautiskā nometnē, ko Lietuvas pedagogi rīkoja Mažeiķu pilsētā, izmantojot Eiropas Savienības programmas Erasmus plus finansējumu.
Septiņas dienas trīs valstu skolēni klausījās lektoros no Lietuvas, izzinot uzņēmējdarbības pamata principus. Pirms tam Mažeiķos nometnes plānošanā piedalījās Cēsu jaunais angļu valodas skolotājs Kārlis Caune. Kopā ar Lietuvas un Somijas kolēģiem, kuri arī iesaistījušies Eiropas Savienības izglītības projektā, viss tika sīki izplānots. Skolēnu darba intensitāte nedēļas garumā bija paredzēta liela. Tāpēc darba telpām līdzās bijušas atpūtas telpas, kā arī naktsmājas, lai nekas neatrautu no intensīva darba.
Visi projektā iesaistītie, kā pieaugušie, tā skolēni, sarunājās angļu valodā. Cēsu pusaudžus tas nav pārsteidzis. Viņi nedomājot saka, ka biznesa termini angļu valodā jau bijuši zināmi. Skolēni cits caur citu stāsta, ka angļu valodu sākuši apgūt, jau apmeklējot bērnudārzu. Tāpēc nav arī jābrīnās, ka tagad, mācoties 8. klasē, viņi var aizvadīt nedēļu kopā ar citu valstu pārstāvjiem, raiti runājot par tādu specifisku tēmu kā uzņēmējdarbība. Dziesmas, video un filmu skatīšanās – tas ir veids, kā mūsdienu jaunieši vēl bez mācību stundām skolā itin raiti apgūst angļu valodu.
“Starptautiskos skolu projektos vienīgā darba valoda ir angļu,” uzsver Cēsu 2. pamatskolas direktore Ija Brammane, neslēpjot, ka ne jau katram no 8. klasēm bijusi iespēja doties uz Lietuvu. Konkurenci izturēja tie, kuri mācībās apliecina rezultātus. Pusaudži stāsta, ka Lietuvā mācījušies arī to, kā izteikties, jo nemitīgi nācies aizstāvēt savu viedokli, stāstot citiem par iespējamā biznesa plāniem. Vēl viens ieguvums – iegūti kontakti ar vienaudžiem. Viena no Mažeiķu meitenēm jau Ziemassvētkos gribot atbraukt uz Cēsīm.
Direktore uzsver, ka uzstāšanās prasmes tūlīt pat jāliek lietā. Par starptautiskajā projektā paveikto pusaudžiem tagad jāpastāsta skolotājiem un skolēniem, turklāt skolēniem jāstāsta angliski. “Uzzināsim, kā viņiem Lietuvā gāja, ko jaunu iemācījās un kā prezentēja Cēsu skolu,” nākamos darbus starptautiskajā projektā iesaistītājiem uzskaita direktore. Savukārt skolotājiem Kārlim Caunem un Jolantai Berkoltei, kuri līdzdarbojās Lietuvā, tagad ir idejas, kā ar šo pusaudžu pozitīvo piemēru angļu valodas apgūšanā iepazīstināt gados jaunākos audzēkņus. “Angļu valodas stundās jaunākajās klasēs 8. klases skolēni vadīs mazajiem Lietuvā iepazītās saliedēšanās spēles,” savu ideju pauž J. Berkolte.
“Biznesā ir ļoti svarīgi vadīt komandu,” bilst skolas direktore Ija Brammane, atbalstot angļu valodas skolotāju idejas par vecāko klašu skolēnu iesaistīšanos angļu valodas apguvē jaunākajiem. “Angļu valodas skolotājiem jāturpina meklēt jaunas iespējas, tāpēc skolotājs Kārlis jau novembrī dosies uz sarunām Dānijā, kur arī aicināts pārstāvēt Cēsu skolu.” Kārlis Caune, kurš izturējis starptautisku konkurenci līdzdalībai vēl vienā skolu izglītības konkursā, saka: “Meklēšu jaunus partnerus skolai, lai mēs Eiropā varētu sadarboties.”
Komentāri