
Iedvesmoti. Jaunieši no Norvēģijas Aleksandra Bieziņa Raiskuma pamatskolā ne tikai mācījās aprūpēt audzēkņus, bet arī sadraudzējās ar skolēniem. FOTO: no albuma
Aleksandra Bieziņa Raiskuma pamatskolā divas nedēļas viesojās četri skolēni un divas skolotājas no Norvēģijas. Jauniešiem, kuri apgūst veselības aprūpi, te bija prakses vieta.
Norvēģu skolēni iesaistījās skolas ikdienā, gan aprūpējot skolēnus ar īpašām vajadzībām, viņus apģērba, palīdzēja paēst, gan piedalījās nodarbībās baseinā, radošajās darbnīcās, kā arī asistēja mācību stundās un palīdzēja bērniem socializēties. Tāpat skolēni pabija Spāres pamatskolā, atbalsta centrā “Pērle” un iepazinās, kā sociālie darbinieki strādā ar bērniem ar īpašām vajadzībām.
Lai gan norvēģi jau vairākkārt viesojušies Latvijā, būt praksē citā valstī viņiem iespēja bija pirmo reizi. Viņi atzinīgi novērtēja, ka tika iesaistīti bērnu ikdienas aprūpē, un atzina, ka iespēju bijis pat vairāk, nekā būtu praksē savā zemē. Sarunā ar “Druvu” Martins Knolds, Oda Elise Heidenberga Halvorsena, Mina Emīlija Karlsena un Mikolajs Vojcehs Mazurs, kā arī skolotāja Sonja Koppena Martinsena, vērtējot atšķirīgo, atzina, ka Norvēģijā aprūpē vairāk izmanto tehnoloģisko atbalstu, pārvietojot cilvēku, piemēram, no gultas uz ratiņkrēslu. Viņiem bērni dzīvo katrs atsevišķā istabā. Savukārt Raiskumā viņi redzēja, ka ir gan individuālās istabiņas, gan tādas, kur dzīvo līdz pat sešiem bērniem. Skolotāja secināja, ka tas veido pat siltākas attiecības, jo tā viņi viens par otru arī rūpējas. Sociālā pedagoģe Ina Paegle paskaidroja, ka Raiskumā ņem vērā audzēkņu vajadzības un, ja skolēns istabiņā baidās dzīvot viens, viņam ir iespēja dzīvot ar kādu kopā. Daloties spilgtākajos iespaidos, praktikanti atzina, ka visvairāk atmiņā paliks bērnu mirdzošās acis un smiekli, vēlme draudzēties un kopīgi darboties. Tā kā daļa skolas skolēnu labi runā angliski, audzēkņu un praktikantu starpā izveidojās tiešām draudzīgas attiecības. Turklāt atklājās, ka skolēniem ļoti patīk, ka viņus aprūpē jaunieši, viņi ļoti ātri uzticējās un atraisījās. Ina Paegle vērtē, ka skolas audzēkņi praktikantus uztvēra kā savu labo roku, ātri vien sadraudzējās. Prakses beigās viņiem bija skumji, ka norvēģu jauniešiem ir jādodas projām.
Skolas sociālā pedagoģe un atbildīgā par projektiem skolā Ina Paegle “Druvai” teic, ka pamatskola veido sadarbību ar skolu Norvēģijā (Mīsenes vidusskola), lai paplašinātu savu profesionālo pieredzi un gūtu padziļinātu izpratni par iespējām pielāgot un ieviest Norvēģijas izglītības sistēmas risinājumus Latvijā. “Iecerēts, ka arī mūsu pamatskolas skolēni kopā ar skolotājām un auklītēm varētu viesoties Norvēģijā, gūstot pieredzi, kā tur skolās mācās un sniedz atbalstu bērniem ar īpašām vajadzībām. Savukārt audzēkņi, kuri apgūst veselības aprūpi, varētu būt atbalsta personas mūsu bērniem ciemošanās laikā,” stāsta I. Paegle, atzīstot – saprotams, ka Norvēģijā atbalsta sistēma ir atšķirīga, tomēr noteikti ir metodes, ko iespējams apgūt un izmantot arī Latvijā.
Komentāri