Lai palīdzētu bērniem kļūt atbildīgiem un izprast atbildību attiecībā uz savu uzvedību, Priekuļu novada Liepas pamatskolā jau otro gadu tiek īstenota programma “Atbalsts pozitīvai uzvedībai”. “Ieviešot šo programmu, skolā nācās mainīt Iekšējās kārtības noteikumus. Ar tiem vajadzēja iepazīstināt skolēnus, tāpēc tika izvēlētas konkrētas dienas, kad mācību stundas sākumā desmit minūtes visas skolas audzēkņi reizē praktiski apguva noteikumus, izspēlējot dažādas to situācijas. Piemēram, ja noteikumos bija rakstīts – nomazgā rokas -, bērni devās mazgāt rokas. Apguvuši noteikumus, kuri sadalīti trīs daļās – drošība, cieņa un atbildība -, skolā dažādās vietās tika izvietotas noteikumu lapas. To krāsa simbolizēja, piemēram, drošību, kas attiecīgajā vietā jāievēro. Svarīgi, ka formulējumi tiek pasniegti pozitīvi, nevis negatīvi: “neskrien”, “nedusmojies”, bet tā vietā rakstīts: “pārvietojies mierīgi” vai “ievēro klusumu”,” programmas specifiku skaidro Liepas pamatskolas skolotāja Anžela Kovaļova.
Programma “Atbalsts pozitīvai uzvedībai” paredz, ka stundu laikā skolotāji vērtē katra skolēna darbu un klases uzvedības žurnālā veic pozitīvos un negatīvos ierakstus. “Katram skolotājam stundas laikā, piemēram, jāievēro bērns, kurš centīgi strādā. Varbūt šim bērnam sekmju līmenis ir viduvējs, bet konkrēti vienā dienā bērns no visas sirds ir strādājis, savukārt citam var būt minēts “aktīvs darbs stundā”. To labo, ko bērni dara, uzreiz akcentējam un veicam ierakstus e-klasē, tā ziņa nonāk arī pie vecākiem,” stāsta A. Kovaļova un turpina: “Ja bērns neievēro kādu no skolas noteikumiem, tad audzēknim tiek izteikts pirmais brīdinājums ar iespēju negatīvo uzvedību pārtraukt, tādējādi, nesaņemot ierakstu e – klases uzvedības žurnālā. Tāpat ir ar otro izteikto brīdinājumu, savukārt, ja skolēns to neņem vērā un trešo reizi stundas laikā pārkāpj noteikumu, tad skolotājs raksta negatīvo ierakstu, kam seko vecāku izsaukšana uz skolu. Tomēr, ja arī pēc tā seko skolas noteikumu neievērošana trīs reizes, tad tiek piesaistīti ne tikai vecāki, bet arī programmas komanda, kuru veido pamatskolas un sākumskolas skolotāji. Ja arī pēc visiem šiem pasākumiem bērna uzvedību nevar mainīt pozitīvā virzienā, tad to tālāk risina bāriņtiesa. Taču vienā gadījumā – ja pārkāpums saistīts ar jebkura veida vardarbību – bērnam netiek piešķirtas nekādas iespējas vai brīdinājumi, bet uzreiz ziņots vecākiem un policijai,” norāda Liepas pamatskolas skolotāja.
Līdztekus skolas Iekšējās kārtības noteikumu ievērošanai programmā iekļaujas apakšprogramma ar nosaukumu “Es klasē”, kur elektroniskajā kārtības burtnīcā tiek ievadīts zaļš zīmogs par labu darbu klasē.
“Aizvadītajā gadā, īstenojot šo apakšprogrammu, secinājām, ka bērni ļoti bieži kavē stundu sākumu, it īpaši no rītiem. Tāpēc skolotāji nolēma, ka viens zīmogs tiks piešķirts par to, ka visi bērni laikus ierodas klasē, otrs, ka visiem bērniem līdzi ir mācību piederumi, bet trešais zīmogs par to, ka stundu laikā bērni paceļ roku, ja viņi vēlas kaut ko jautāt. Ja klase šos noteikumus ir ievērojusi, stundu beidzot, skolotājs ieliek trīs zīmogus, ja skolotājs ieliek tikai divus, tad viens no noteikumiem ticis pārkāpts,” sarežģīto programmas sistēmu skaidro Anžela Kovaļova un piebilst, ka šādā veidā patiešām izdevies samazināt to skolēnu skaitu, kuri kavē stundu sākumu.
Katru nedēļu, izrēķinot zīmogu skaitu, klase, kura uzrādījusi vispozitīvāko uzvedību, kā balvu saņem dienu bez mājasdarbiem. Turpretim tie bērni, kuri gada laikā nav saņēmuši nevienu negatīvo ierakstu un nav neviena neattaisnota kavējuma, gada beigās saņem brīvbiļeti mācību ekskursijai. “Visbeidzot programmu “Atbalsts pozitīvai uzvedībai” noslēdz mēneša balva, kas aizvadītajā gadā bija Liepas Lapiņš, kurš aizceļoja pie klases, kura uzrādīja vislabākos rezultātus uzvedībā. Bērniem ļoti nepatīk, ka, tuvojoties jaunam mēnesim, Liepas Lapiņš svinīgi tiek pasniegts kādai citai klasei. Šogad mums ir jauns simbols – Minions -, jo gada beigās Liepas Lapiņš palika tai klasei, kurai aizvadītajā gadā bija vispozitīvākā uzvedība,” pastāsta Liepas pamatskolas skolotāja Anžela Kovaļova.
Komentāri