Līgatne turpina darbību atbalsta programmā “STOP 4-7”, kas jau agrīnā vecumā sniedz palīdzību ģimenēm, kurās aug bērni ar uzvedības problēmām. Programmā iesaistās bērna ģimene un bērna skolotāji.
Pārresoru koordinācijas centra īstenotās Multimodālās (vienlaikus atsevišķās grupās strādā gan ar bērnu, gan vecākiem, gan skolotājiem) agrīnās intervences programmas “STOP 4-7” iespējas sāka izmantot Līgatnes novads, un pēc administratīvi teritoriālās reformas, kad novads apvienojās lielajā Cēsu pašvaldībā, darbs turpinās.
Palīdzēt bērnam, kuram ir uzvedības problēmas – agresivitāte vai nespēja ievērot vai noteikt pašam savas robežas, nesocializācija pretēji agresivitātei, ieraušanās sevī – nepieciešams jau agrīnā vecumā, uzsver Cēsu novada Līgatnes apvienības pārvaldes Izglītības un jaunatnes lietu speciāliste un programmas koordinatore Dace Bērziņa. Viņa uzsver, ja ar tām jau agrīni netiek nopietni strādāts, ja vecākiem un pedagogiem netiek iedoti “instrumenti”, ar ko bērnam palīdzēt, tad tās noteikti atstāj nopietnākas sekas vēlāk dzīvē.
Pirmajā reizē pasākumā iesaistīti bērni tikai no Līgatnes novada bērnudārziem, tagad piedāvājumu izmanto ne tikai ģimenes no Līgatnes, arī no Amatas, Vecpiebalgas. Informāciju par šo programmu daļa ģimeņu bija uzzinājušas pašas.
“Vienā intervences grupā var būt no desmit līdz divpadsmit bērniem un viņu ģimenēm,” stāsta Dace Bērziņa un piebilst, ka grupā piedalās desmit ģimenes, kas darbu sāka 22.aprīlī, kopumā paredzētas desmit nedēļas.
Ģimenēm nodarbības notiek Līgatnē klātienē, skolotājiem tās notiek tiešsaistē. “Tas skaidrojams ar pirmsskolas izglītības iestāžu darba specifiku – skolotājas ir aizņemtas no agra rīta līdz vēlam vakaram, un esam pielāgojuši tiešsaistes nodarbību laiku tieši bērnu diendusas brīdī,” skaidro koordinatore.
Atbalsta programma veidota, balstoties uz līdzīgu ārvalstu programmu veiksmīgo pieredzi, tā aprobēta Latvijas kultūrvidē un ir zinātniski pierādīta tās efektivitāte: bērnu uzvedības problēmas samazinās, uzlabojas bērnu sociālās prasmes, bērni spēj labāk pielāgoties videi, savukārt vecāki un skolotāji iemācās izmantot veiksmīgākas un situācijai atbilstošākas audzināšanas stratēģijas.
Vecāku atsauksmēs dzirdamas atziņas, ka nodarbību rezultātā uzlabojas komunikācija ar bērnu. Vieglāk veicas problēmu risināšana, vecāki apdomīgāk izvēlas izteikumus attiecībā uz bērniem, piemēram, “Tu slikti uzvedies” vietā – “Man nepatīk tava izturēšanās”, kā arī vecāki beidzot saprot, ka viņu bērns varbūt atšķiras no citiem vairāk un tādēļ ir nepieciešamas papildu rūpes un uzmanība. “Daudzi vecāki arī atzīst, ka kļuvuši mierīgāki saskarsmē ar bērniem un daudz vairāk cenšas rast kopīgus laika pavadīšanas veidus ar saviem bērniem,” pastāsta D.Bērziņa.
Pirmā programmas “STOP 4-7” grupa tika izveidota 2021.gadā. Līgatnes novada pašvaldību uzrunāja Latvijas Kognitīvi biheiviorālās terapijas asociācija kopā ar Pārresoru koordinācijas centru, piedāvājot iespēju piedalīties. “Runājām ar divām novada pirmsskolas iestādēm – Augšlīgatnes pirmsskolas iestādi “Zvaniņš” un Līgatnes pirmsskolas izglītības iestādi. Iepazīstinot ar programmas piedāvājumu, kopīgi nolēmām, ka tas ir nozīmīgs kā bērniem, tā vecākiem,” tā D.Bērziņa. “Sameklējām psihologus un pedagogus, kuri tika apmācīti. Otrajā intervences programmā mums ir viens psihologs un trīs pedagogi, kuri vada treniņus bērniem, vecākiem un pedagogiem.”
Komentāri