Otrdiena, 7. maijs
Vārda dienas: Henriete, Henrijs, Jete, Enriko

Jāmācās ieklausīties un saprast

Monika Sproģe
08:12
31.08.2018
1
Konference 3 1

Priekuļu novada pirmsskolas izglītības iestāžu organizēto starptautisko konferenci “Dabas resursu izmantošana darbā ar bērniem, kuriem ir speciālas vai īpašas vajadzības” apmeklēja pedagogi ne vien no Priekuļu, bet arī kaimiņu novadiem, pilsētām, arī Lietuvas un Igaunijas.

Ar tagadējā Jogevas (Igau­nija) novada pedagogiem Prie­kuļu novada skolotāji draudzējas jau 16 gadus. Pedagogi daudzkārt tikušies, dalījušies pieredzē, diskutējuši par īpašo bērnu integrācijas problēmām vispārējā izglītībā Latvijā, Lietuvā, Igaunijā un Somijā.

Priekuļu novada Liepas pagasta pirmsskolas izglītības iestādes “Saulīte” vadītāja Elija Latko konferences organizēšanu sākusi jau februārī: “Prieks, ka pasākumu apmeklējuši arī valmierieši, siguldieši, cēsnieki, piebaldzēni un daudzu citu novadu pirmsskolas iestāžu pedagogi. Ir svarīgi pamanīt ne tikai bērnus ar speciālām vajadzībām, bet arī kreiļus un tos, kuriem ir uzvedības traucējumi. Viņi ir tikpat talantīgi kā pārējie, taču arī viņu integrēšanā nepieciešama īpaša pieeja. Šajā konferencē vislielākais akcents likts uz mācīšanas metodēm un dabas sniegto iespēju izmantošanu. Prieks, ka nonākam pie atskārsmēm, ka ne viss prasa lielus finansiālos ieguldījumus. Bieži izšķirošā loma ir vēlmei izprast un izmantot pieejamos resursus.”

E.Latko uzskata, ka daudz jā­strādā arī ar vecākiem un sabiedrību. Tālab kā vienu no nākamā gada prioritātēm bērnudārzā “Saulīte” E. Latko izvirzījusi regulāras vecāku sapulces, kurās informē par ģimenes lomu bērna attīstībā. “Lielākā sabiedrības daļa pret īpašajiem bērniem izturas atturīgi, tas skaidrojams ar informācijas trūkumu. Pozitīvi rezultāti nebūs un mazo dzīvē nekas nemainīsies, ja ar bērniem strādās vienaldzīgi vai pavirši pedagogi,” saka vadītāja.

Ar lekcijām uzstājās Latvijas, Lietuvas un Igaunijas pirmsskolas izglītības iestāžu speciālisti. Narvas bērnudārza pārstāvji klāstīja, kā rīko nodarbības ārā, tajās bērni apgūst zināšanas spēlējoties, pastaigājoties, novērojot un pētot. Konferences dalībnieki atzina, ka visās trīs valstīs ir daudz kopīga, tomēr lietuvieši atzinīgi vērtēja Latvijā izveidotos pastaigu celiņus no čiekuriem, oļiem un citiem dabas materiāliem. Lietuvā šādas baskāju takas pagaidām vēl ir retums.

Lielu interesi klausītājiem izraisīja Jogevas PII “Karikar” pedagogu stāstītais un rādītais, kā piecus un sešus gadus veciem bērniem mācībās izmantot akmeņus. Integrējot bērnus ar īpašām vajadzībām nespecializētos bērnudārzos, ne vienmēr citi audzēkņi vēlas ar viņiem sadarboties. Tad lieti noder akmentiņi, uz kuriem uzrakstīti burtiņi, uz diviem viens un tas pats. Bērni, kas saņem akmentiņus ar vienādiem burtiem, veido pāri, kas noteiktajā dienā nav šķirami vai maināmi. Ar šo metodi pedagogi panāk, ka izglītošanas un socializēšanās procesā iesaistīti visi audzēkņi un neviens nejūtas atstumts.

Jogevas Bērnu attīstības centra vadītāja Jeļena Ušakova skaidroja “STEAM” pieejas priekšrocības, kas dod iespēju skolotājam īstenot projektos balstītu mācīšanu, aptverot piecas disciplīnas: dabaszinātnes, tehnoloģijas, inženierzinātnes, mākslu un matemātiku. Latvijas pārstāve Iveta Lukjanova iepazīstināja ar “Marte Meo”- attīstību atbalstošu komunikācijas metodi -, skolotājas Inese Iesmiņa un Dace Lezdiņa dalījās pieredzē par āra vides un kustību pozitīvo ietekmi uz bērnu attīstību.

“Šis metodes mums nav svešas, bet guvām apliecinājumu tam, ka rīkojamies pareizi. Kopīgi nonācām pie atziņas, ka ļoti svarīgi prast sevi novērtēt, paslavēt, nevis sūkstīties, ka mums jau nekā nav. Tas, ko šeit uzsver kā svarīgu, ir iekļauts mūsu ikdienas darbā. Katru dienu, lietus vai saule, ejam ar bērniem ārā, dabā, vērojam procesus. Atšķirībā no pilsētas bērnudārziem Jaunpiebalgas bērnudārzs tiešām atrodas mežmaliņā, un tā ir mūsu priekšrocība,” saka Jaunpiebalgas vidusskolas pirms­skolas izglītības iestādes skolotājas Ilva Bobrova un Zinta Arahovska. Pedagoģes sarunā akcentē konferences nozīmīgumu, sakot, ka Jaunpiebalga izceļas ar audžuģimeņu kustību, nereti tieši audžuģimenēs dzīvo bērni ar īpašām vajadzībām.

“Sabiedrība vēl nav gatava bez aizspriedumiem pieņemt visus bērnus, taču kur nu par sabiedrību, vispirms jāsakārto pati atbalsta sistēma. Jaunpiebalgā šajā jomā ir speciālistu trūkums. Ja kaut psihologs būtu pieejams jebkurā brīdī, nevis reizi nedēļā, rezultāti būtu daudz labāki. Arī audžuģimenēm būtu jāsaņem šāds atbalsts, taču realitātē tāda nav, speciālistu apmeklējums ir tikai uz papīra. Manā grupiņā ir 18 bērni, no kuriem pieci ir ar īpašām vajadzībām. Ar šiem mazajiem būtu rūpīgi jāstrādā psihologam, taču šāda nodrošinājuma nav, un mums visiem klājas smagi,” saka I. Bobrova.

Skolotājas secina, ka laiki mainās un pedagogu darbam jābūt vērstam uz bērna labsajūtu, taču tas vieglāk pasakāms, nekā izdarāms, ņemot vērā, ka lielākā daļa pedagogu paši ir auguši sistēmā, kad bērnam nebija tiesību. “Mums, pedagogiem, pašiem daudz jāapgūst – vispirms jau klausīties un ieklausīties bērnā,” saka I. Bobrova.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Diena skolā ar vecvecākiem

05:05
03.05.2024
70

Priekuļu vidusskolas sākumskolas audzēkņiem bija iespēja aizvadīt skaistu aprīļa nogales dienu kopā ar saviem vecvecākiem. 19.aprīlī pirmajā stundā skolēni bija uzaicinājuši vecmāmiņas un vectētiņus uz klases stundu, mazbērni kopā ar viņiem gatavoja krūzītes paliktnīšus, kas būs mīļa piemiņa no dienas pasākuma, parādīja savu klasi, sarunājās. “Visi bērni no rīta bija saposušies, priecīgi un satraukti, sagaidot […]

Rūpēs par vidi – stādīt kokus

05:11
01.05.2024
56

“Ir idejas, kas briest gadiem, bet zvaigznes “nesastājas” tā, lai tās realizētos. Un tad vienā jaukā dienā viss notiek, jo kāds tomēr tās zvaigznes sabīda, kā vajag,” tā par aizvadīto koku stādīšanas akciju Cēsu Jaunās skolas 4. un 5.klašu skolēniem un viņu vecākiem teic klašu audzinātāja Jolanta Briša. Viņa kopā ar kolēģi, dabas zinību skolotāju […]

Dejotāji atver Laimas dārzu

05:11
01.05.2024
190

Priecīgi un reizē satraukti Cēsu novada dejotāji no pirmās līdz 12. klasei Priekuļos, Vecpiebalgā un Jaunpiebalgā tautas deju kolektīvu koprepertuāra pārbaudē – skatē rādīja, kas apgūts, gatavojoties XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem un lielkoncertam “Es atvēru Laimas dārzu”. Cēsu novadā kolektīvus vērtēja Dagmāra Bārbale – horeogrāfe, XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un […]

Topošajiem mūziķiem iespēja apgūt jaunas un papildināt esošās prasmes

05:12
25.04.2024
57

“Šīs meistarklases ir daļa no pasākumu sērijas, ko veicam kā metodiskais centrs. Šajā reizē tā bija jauno dziedātāju vokālās un skatuves prasmju attīstīšana un koncertmeistaru profesionālā pilnveide,” tā par 15.aprīlī aizvadīto notikumu Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā pastāsta iestādes metodiķe Ija Groza. “Šajā reizē mēģinājām jaunu formātu – vienā telpā, vienā vietā norisinājās gan vokālo […]

Kultūras apmaiņa un ielu māksla. Jaunieši mācās sadarbību un toleranci

10:26
23.04.2024
89

12 jaunieši no Nīderlandes un tikpat Cēsu novada pārstāvju pagājušajā nedēļā darbojās Cēsīs. Viņi tikās projektā “Ielu mākslas spēks 2.0”, kura mērķis ir veicināt izpratni par līdzdalību, sadarbību, toleranci. Kopējā darbā tapa arī kas jauns – ar ielu mākslai raksturīgajiem paņēmieniem apgleznota telpa Jauniešu mājā. “Sākotnējais plāns projektā bija piešķirt jaunas krāsas Jauniešu mājas iekšpagalmam, […]

CVĢ fiziķu komanda iegūst 3.vietu valsts mērogā

05:12
19.04.2024
100

“Pats komandu olimpiādē piedalījos jau trešo reizi, bet šajā gadā veicās vislabāk. Bija ļoti interesanti, sadalījām uzdevumus starp mums pieciem,” par dalību Latvijas Fizikas komandu olimpiādē pastāsta Cēsu Valsts ģimnāzijas (CVĢ) 12.a klases skolnieks Kārlis Driba. “Šoreiz bija daudz komandu, vairāk nekā abās iepriekšējās olimpiādēs, tāpēc tas bija arī zināms izaicinājums. Bija patīkami redzēt starp […]

Tautas balss

Krūmi aizsedz krustojumus

12:21
05.05.2024
25
Druva raksta:

“Viss sazaļojis, saplaukuši arī krūmi. Tāpēc gribētos lūgt dažos Cēsu ielu krustojumos tos pavērtēt, vai nevajag apcirpt, lai netraucē autovadītājiem pārskatīt ceļu. Nezinu, kuram dienestam vajadzētu apsekot pilsētu, bet gan jau tāds ir. Īpaši jau bažas par to, ka no krustojuma pa ietvi var izbraukt velosipēdists vai skrejriteņa vadītājs. Tie pārvietojas ātrāk nekā gājēji, un […]

Lielisks pakalpojums

12:20
05.05.2024
19
Druva raksta:

“Izlasīju avīzē par Cēsu Veselības istabu. Arī es gribu teikt paldies, ka ir vieta , kur var uzzināt to, ko par savu veselību nesaproti, jo nereti ģimenes ārstam tādas it kā vienkāršas lietas neērti prasīt. Māsiņa pastāsta, izskaidro, pasaka, kad tiešām jāmeklē dakteris, kad pietiek ar to, ko pats ikdienā vari uzlabot,” sacīja seniore.

Rezultātu gaidām pārāk ātri

12:20
05.05.2024
20
Druva raksta:

“Daži Saeimas deputāti rosina pārskatīt administratīvi teritoriālo reformu, jo neesot gaidīto ieguvumu. Ļoti dīvains arguments. Ko gan nepilnos trīs gados var tādu paveikt, lai jau būtu redzams būtisks rezultāts? Saprotams, ka pirmajos divos gados apvienotie novadi cits citu tikai iepazina, tapa un dažās vietās vēl top jaunā pārvaldības struktūra, veidojas padziļināta izpratne par kopējo attīstību. […]

Dažas pārmaiņas nogurdina

12:19
05.05.2024
37
Druva raksta:

“Nav jābaidās no pārmaiņām, no jaunā, bet vajag atcerēties, ka kāda racionāla kripata ir arī vecajā, pārbaudītajā. To es par Cēsu satiksmes organizāciju. Katru pavasari sākam ar pārmaiņām. Prieks par labajām, kad saņemam ziņu par kādas ielas remontu, kur radīs labāku un drošāku vidi gājējiem, velosipēdistiem un arī autovadītājiem. Taču pavisam nogurdinoši ir ik pēc […]

Daudznozīmīgās zīmes

12:11
05.05.2024
20
Druva raksta:

“Otrdienas “Druvā” redzamā zīme “70”, kuras stabiņš ir gandrīz horizontāls pret zemi un rāda uz lauka, ne ceļa pusi, varētu būt norāde, ka tur uz tīruma vai tuvīnā mežā strādā 70 cilvēki,” atsaucoties uz aicinājumu vērtēt, ko izsaka neparasti novietotā norāde, versiju pauda lasītājs A.

Sludinājumi