“Mana skola – labākā!” – tā bērni raksta visās skolās. Arī Ingrīdas Brizgas, matemātikas un fizikas skolotājas klasē Cēsu 2. pamatskolā lasāms šāds bērna veidots plakāts. Tagad klases jaunumu stendā der šāds uzraksts: “Mana skolotāja – labākā!”. Pamatskolas vadībai par to nav bijis šaubu, izvirzot Ingrīdu Brizgu Latvijas Universitātes rīkotajam Ekselences balvas konkursam. To saņēma četri skolotāji – fizikas, bioloģijas, matemātikas un ķīmijas, apliecinot, ka viņu veidotās stundas atbilst 21. gadsimta prasībām. Balvu fizikas mācīšanā – stiklā atveidotu ābolu, kas ir LU Dabaszinātņu un matemātikas izglītības centra simbols, un vienu no naudas balvām – tūkstoš latu -, ko nodrošināja Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācija, saņēma Ingrīda Brizga no Cēsīm. Lai gan pievienotais diploms ir bez valsts numura zīmes, tikpat labi var sacīt, ka konkurss Ingrīdai dabaszinību specialitātē devis iespēju vēlreiz iegūt maģistra grādu. Pirmo viņa ieguva pirms diviem gadu desmitiem augstskolā Liepājā, tagad 21. gadsimta vērts grāds, ko pasniegusi Latvijas Universitāte. Ingrīda ilgāku laiku bijusi tikai matemātikas skolotāja, bet, mainoties pedagogu paaudzēm, apņēmusies 8. un 9. klasēs mācīt fiziku, taču pēc pilnīgi jaunām metodēm. Šis nodoms sakritis ar dabaszinātņu un matemātikas projektu skolām, kuru Latvijas Universitāte sākusi pirms četriem gadiem. Toreiz cēsnieces Ingrīda Saliņa, Ingrīda Brizga un Gita Vītoliņa bija starp tām Latvijas skolotājām, kuras ieinteresēja pašām radīt vēl nebijušus mācību plānus ķīmijas, fizikas, bioloģijas un matemātikas mācīšanā, zinot, ka bērni mācīsies ne tik daudz no grāmatām, kā caur spēlēm, izmēģinājumiem, vārdu sakot, caur procesu.
“Fizika ir visur apkārt,” saka Ingrīda, stāstot, ka viņai par to nav bijis grūti pārliecināt ne konkursa komisiju, ne svešus skolēnus, kad vadījusi tiem fizikas stundu. Ingrīda, savas skolas izvirzīta, Ekselences balvas konkursā vispirms aizpildījusi veselu virkni ziņojumu par jau apgūtajām prasmēm modernā dabaszinātņu mācīšanā un pašas izveidotajām mācību stundām fizikā. Kopā ar vēl četrām skolotājām viņa uzaicināta Āgenskalna Valsts ģimnāzijas skolēniem vadīt 20 minūšu stundu. Ingrīda izlozējusi fizikas tēmu – konvekcija. Grāmatu vietā skolotāja izmantojusi Ziemassvētku dzirnaviņas. Iedziļinoties pazīstamās rotaļlietas darbībā, kāpēc griežas zvaniņi, Rīgas bērniem ātri kļuvis skaidrs fizikas likums, bet konkursa komisijai radās pārliecība, ka izcilība skolotāja darbā ir prasme apvienot dziļas zināšanas un radošu pieeju pedagoģiskajam darbam. Otro reizi cēsniecei konkursa komisiju izdevies pārsteigt ar fantāzijas lidojumu. Konkursā piedāvāts iztēloties skolu nākotnē, kad mācības klasēs tikpat kā nenotikšot. 20 minūtēs Ingrīda radījusi plānu fizikas stundai, kas vispirms noturama lielā un trokšņainā galdniecībā, piemēram, tādā, kas atrodas Cēsu pierobežā, lai pēc tam klusākā vietā ar skolēniem izanalizētu faktus par izmērīto skaņas skaļumu, temperatūras svārstībām, darba apstākļiem. Iejūtoties strādnieka, mediķa vai pat darba inspektora lomā, skolēni iztēlotos, kā fizikas likumi ietekmē katra darbu.
Šāds mācību stundas plāns nākotnes skolā komisijai iepaticies, tā Cēsu skolotājai piešķīrusi arī izdevniecības “Zvaigzne ABC” jaunākās datorprogrammas. Mairita Kaņepe
Komentāri