Pedagogi un vecāki novēro, ka skolēnu ēšanas paradumi mainās un reizēm veidojas neveselīgi. Īpaši tas notiek ar pusaudžiem, kuri saņem kabatas naudu un paši sāk pilnībā izvēlēties skolas pusdienu saturu. Ne vienmēr tiek dota priekšroka skolas ēdnīcā gatavotām maltītēm. Atliek klases līderim par ēdienu izteikties nelabvēlīgi, lai teju visa klase mainītu uzskatus un atteiktos no skolas virtuvē gatavota ēdiena. Sevišķi tas attiecas uz skolēniem pilsētas lielākajās skolās, kuriem ir iespējas starpbrīdī iepirkties skolai tuvējos pārtikas veikalos. Tad priekšroka tiek dota ātrām uzkodām, saldumiem.
Matemātikas skolotāja Ligita Neimane, Cēsu Pilsētas vidusskolas 6. a klases audzinātāja, labprāt meklē iespējas, lai dzīves pieredzi skolēni gūst, klasei darbojoties kopā. Tas arī pamudinājis pieteikt audzēkņus konkursam “Gardēžu klase”, kurš veicinās pusaudžu vecumā izprast uztura nozīmi.
Tagad izrādās, ka Latvijā konkursam, ko sarīkojis mazumtirdzniecības veikalu tīkls “Rimi”, pieteikušās 189 klases, un viņu vidū no Vidzemes 70 pamatskolu klases, kuru skolotāji gatavi ārpus mācību stundām apgūt zināšanas par veselīgu sabalansēta uzturu, to izzinot caur ēdienu pagatavošanu. No Cēsīm vienīgie, kas izturējuši konkursa pirmo kārtu, bija raduši teorētiskas atbildes. Tagad tām būs jāapgūst apstiprinājums praktiskā darbībā, strādājot virtuvē.
“Esam tikko saņēmuši paziņojumu, ka jādodas uz veikalu “Rimi”, tur klasei pienākas pārtikas paka ar pieciem produktiem. Nav vēl zināms, kādi tie būs. Atvērsim paku un tad arī izlemsim, ko no tiem gatavosim,” skaidro Ligita Neimane. Lai tiktu uzvarētājos, jānosūta attēli, kuros redzams, kas tapis no pārtikas pakas produktiem, un video, kā notikusi gatavošana. Tad paredzēta sāncenšu izvērtēšana, ar interneta starpniecību balsojot par klasēm.”
Cēsu Pilsētas vidusskolas pedagoģe uzsver, ka iniciatīva par 6. a klases kopīgu darbošanos konkursā nākusi no skolēniem, kuriem jau ir konkursu pieredze. Prasme vienoties komandā kopīgu mērķu sasniegšanai tikai pilnveidosies. “Tā kā jāgatavo pilnvērtīga maltīte, tad nāksies gatavot vairākus ēdienus. Gatavojoties šim notikumam, mēs jau to esam pārrunājuši,” veikumu komentē Ligita Neimane. Klases audzināšanas darbā viņa par ļoti svarīgu uzskata kopīgu dalību konkursos. Pagājušajā gadā visus saliedējusi piedalīšanās sportā – ZZ čempionātā. “Mēs esam daudz – klasē 28 skolēni -, bet tagadējais konkurss, kam jānotiek virtuvē, prasīs izveidot aktīvistu grupu. Taču tā būs klases lielākā daļa,” vērtē skolotāja un piebilst, ka uzdevumu bērni gatavi veikt uzcītīgi. Ja izdosies tikt konkursa nākamajā kārtā, tad klase būs aicināta uz meistarklasi, kurā gatavos ēdienu ar pavāru.
Pavasarī, sākot projektu “Gardēžu klase”, klātienē apmeklējām desmit skolas, kurās meistarklašu laikā bērni iepazinās ar cukura un sāls daudzumu produktos, kā arī uzzināja par galvenajām uzturvielām un to nozīmi organismā. Interesanti, ka lielākoties skolēni bija pārsteigti, cik daudz, ēdot iemīļotus našķus un ikdienišķus produktus, kā maize un jogurts, tiek uzņemts gan cukurs, gan sāls. Teorētiskās zināšanas ir garlaicīgas, un bērni vislabāk atceras to informāciju, kas iegūta caur pašu veiktiem eksperimentiem un pieredzi.
Komentāri