Dzīvi piepilda brīži, kad varam darīt ko sirdij un prātam tīkamu, vienlaikus tajā saskatot arī kādu lietderības koeficientu, vai arī, virzoties uz pragmatiski nosprausto mērķi, nejauši atrast veidu, kā to sasniegt ar prieku un piedzīvojuma garšu.
Jaunpiebalgas vidusskolas topošās 12.klases audzēkņiem patīk konkursi, un jau otro gadu baudīti panākumi arī Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) rīkotajā pasākumā nākotnes autovadītājiem. Šogad daļa šo vidusskolēnu konkursā gūtās zināšanas izmantos, jau kārtojot eksāmenu autovadītāja apliecības iegūšanai.
Konkurss “Gada jaunais autovadītājs” orientēts uz jauniešiem vecumā no 16 līdz 18 gadiem, tā mērķis ir jau laikus ieaudzināt labas uzvedības kultūru uz ceļa. Radot vidusskolēnos interesi un arīdzan priekšstatu par satiksmes drošības aspektiem, tiek cerēts mazināt tieši jauno autovadītāju izraisīto negadījumu skaitu un to seku smagumu. Latvijā jau par ikgadēju tradīciju kļuvušajā konkursā ir divi posmi, sāncensības moments starp jauniešiem gan ir tikai pirmajā kārtā – tīmekļa vietnē gadaautovaditajs.lv noteiktā termiņā skolēniem jāizpilda teorētisko uzdevumu tests, kurā ir 15 jautājumi ceļu satiksmes noteikumu jomā. Rezultātu vērtēšana norit automātiski, 30 labākās klases no visas valsts iegūst tiesības piedalīties interaktīvās satiksmes drošības mācībās.
Konkursa mājaslapā publicētie šī gada rezultāti liecina, ka no vēsturiskā Cēsu rajona valsts labāko klašu trīsdesmitniekā iekļuvuši audzēkņi no trim mūspuses skolām. Trešais labākais rezultāts šogad bija Jaunpiebalgas vidusskolai, septītā vieta – Cēsu Pilsētas vidusskolai, savukārt Vecpiebalgas vidusskolai – 25.vieta. Pasākuma organizatori pēc teorētiskās kārtas noslēguma atklāja, ka kopumā 2019./2020.mācību gadā konkursam pieteicās un testu pildīja gandrīz 2300 dalībnieki no 146 izglītības iestādēm.
Jaunpiebalgas vidusskolas skolotāja Jolanta Glāzere sarunā ar “Druvu” savu audzināmo klasi uzteic kā ļoti aktīvu un iniciatīvas bagātu. Jauno autovadītāju konkursā šī gada 11.klases audzēkņi piedalās jau otro gadu un pērn toreizējā 10.klase pat izcīnījusi 1.vietu valstī. Arī iepriekš Jaunpiebalgas vidusskolas klases mēģinājušas spēkus satiksmes noteikumu zināšanu sacensībā, taču līdz šim nebija izdevies iekļūt labāko skaitā.
Kā skolēniem, tā audzinātājai gaidītākais notikums šajā konkursā bija maija beigās paredzētās instruktoru vadītās mācības ar auto apgāšanās simulatoru un alkohola reibumu imitējošajām brillēm. “Pirmajā gadā tas bija pilnīgi jauns piedzīvojums visiem, bet arī šogad bija interesanti un varēja jau piedzīvoto pārbaudīt,” stāsta pedagoģe. Ja pērn jaunpiebaldzēni mēģinājuši uz apkārtni paraudzīties caur brillēm, kuras imitē vienas promiles reibuma stāvokli, tad šogad jaunieši īpaši veidotajā brillēs pārliecinājušies par koordinācijas grūtībām jau pie divām promilēm. Frontālās sadursmes stendu, kur transportlīdzeklis, droši iestiprināts, simulē pilnīgu apgāšanos, šogad pamēģinājusi arī pati klases audzinātāja, kura to atzina par ļoti noderīgu praktisko mācību stundu – līdz niansēm ar ķermeni sajust, kur atspiest kājas un kā tieši visdrošāk šādā situācijā tikt no auto ārā. Pirmajā gadā no simulatora pārbaudīšanas uz savas ādas gan nav atturējušas bailes, bet gan tīri sievišķīga sagadīšanās – apģērbs, kas traucētu pamēģināt izrāpšanos no apgāztā auto.
Kopumā šo konkursu J.Glāzere vērtē kā ļoti noderīgu audzēkņu tālākajā dzīvē – jau šogad daži vidusskolēni plāno iegūt autovadītāja apliecību, un teorētiskās zināšanas, kā arī pieredze sadursmes simulatorā noteikti sniedz citu skatījumu uz satiksmes drošības prasībām, tostarp arī pārliecību, cik izšķiroša nozīme avārijas brīdī ir pareizi lietotai drošības jostai automašīnā.
Pavasara iesākumā konkursa rīkotāji ziņoja par praktisko mācību atlikšanu pēc ārkārtējās situācijas noslēguma, tomēr šiem īpašajiem apstākļiem ieilgstot un ierobežojumiem jau nedaudz atmaigstot, tika nolemts maija otrajā pusē vismaz dažās skolās klātienes nodarbības tomēr novadīt. Apmācības, ievērojot pastiprinātas dezinfekcijas un citas papildu drošības prasības, aizņēma ievērojami vairāk laika, tādēļ visas 30 labākās klases šajā mācību gadā nepaspēja piedalīties otrās kārtas lekcijās. Organizatori atlikušajiem konkursa veiksminiekiem mācības sola pēc vasaras brīvlaika.
Konkurss tiek finansēts no sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) prēmijām.
Komentāri