Otrdiena, 21. janvāris
Vārda dienas: Agnese, Agnija, Agne

Vientuļš pālis bēdu ielejā

Andris Vanadziņš
10:21
09.12.2024
61
Andrisvanadzins

Pēc ilgākām diskusijām griezīgos toņos par bēdu ieleju, vārdā “Rail Baltica”, valdība beidzot ir vienojusies vismaz par kaut ko. Proti, būvēs pamata trasi, bet visām ekstrām – savienojumam ar Rīgu un lidostu, tiltam pār Daugavu utt., premjeres vārdiem sakot, “nogrieztas kājas”. Vēl nolemts, ka projekta pārraudzība notiks starpministriju līmenī. Iespējams, tas tāpēc, ka partneri valdībā zaudējuši cerības satiksmes ministra Kaspara Briškena vārdu plūdos sataustīt arī kādas satura saliņas.

Vēl spriests, ka jāveido jauns “Rail Baltica” pārvaldības modelis, jāintegrē projektā esošā dzelz­ceļa infrastruktūra. Varētu teikt, tādi saprātīgi lēmumi, ja vien “Rail Baltica” būvniecība būtu izsludināta šovasar. Bet šis stāsts sākās 2010.gadā ar rožainām vīzijām par ātrgaitas vilcieniem, kas kursēs ik pa stundai, zibenīgi savienojot Rīgu ar citām Eiropas metropolēm! Bija pat aplēses par diviem miljoniem pasažieru, kuri, vērojot ainavas aiz loga, priecīgi vizināsies modernajos vagonos… Nu vīzijas izgaisušas, atstājot vien vientuļu pāli Daugavā tiltam, kura nebūs.

Novembra nogalē bija pirmizrāde režisora Kārļa Lesiņa dokumentālajam detektīvam “Nord Express”. Filmas veidotāji cenšas saprast, kāpēc skaistā “Rail Baltica” iecere nogāja no sliedēm un projekts bezcerīgi ievilcies un sadārdzinājies. Filmas nosaukums ir atsauce uz vilciena līniju, kas savienoja Rīgu ar Eiropas metropolēm jau teju pirms simt gadiem. Nez kā gan pagājušā gadsimta sākumā bez mūsdienu tehnoloģijām, viedas pārvaldības, starpnozaru koordinācijas, Eiropas miljardiem un vietējiem runu plūdiem ļaudis spēja izveidot dzelzceļa līniju, kas ātri un ērti pasažierus no Rīgas nogādāja Berlīnē vai Parīzē?

Tagad, izrādās, vajag 14 gadu, lai saprastu, ka…. jābeidz niekoties ar pāļiem un tomēr jāsāk pamata trases būvniecība, vispirms gan mainot pārvaldības modeli un ieviešot starpministriju sadarbību. Bet ilgajam ceļam pie tik vispārīgām atziņām ir gluži konkrētas izmaksas. Projekta virzītāju atalgojumam šogad iztērēti 17 miljoni. Pieklājīgs cipars, lai motivētu valdes locekļus, kuri mēnesī saņem no 10 līdz 27 tūkstošiem eiro, galu galā tomēr izrēķināt un atklāt – cik šajā gadsimta projektā būs jāiegulda Latvijas nodokļu maksātājiem un kādus labumus šīs sliedes mums atvedīs?

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Paaudzēs kopā ar Maestro

19:01
20.01.2025
15

Šī nedēļa paiet Latvijā iemīļotā komponista Maestro Raimonda Paula zīmē. Viņam 12.janvārī apritēja 89 gadi. Īpašu uzmanību Maestro jubilejai veltīja arī muzikāli izklaidējošais televīzijas šovs “Pārdziedi mani!”, kurā astoņi dažādu žanru mākslinieki astoņos raidījumos rāda savas apbrīnojamās prasmes. Domāju, daudzus visvairāk aizkustināja priekšpēdējais raidījums, kurā izskanēja Raimonda Paula melodijas. Par cilvēku mīlestību liecināja arī skatītāju […]

"Kemperī" mukt no iznīcinātājiem?

07:03
20.01.2025
83

Rīgā dzimušais    leģendārā fotoaparāta “VEF-Minox” radītājs Valters Caps savas dzīves laikā vairākkārt bija spiests pamest mājas, iedzīvi un doties bēgļu gaitās. Pirmais pasaules karš un Krievijas revolūcija svaidīja viņa ģimeni pa brūkošo impēriju. Pagājušā gadsimta divdesmitajos Caps kļuva par foto­grāfa palīgu Tallinā. Staipot lielās un smagās tā laika bildēšanas uzpariktes, jaunais Valters pieķērās idejai […]

Kurš pamodinās aizmigušo līderi

19:01
19.01.2025
45

Un katrai paaudzei atvēlēts savs laiks bērnībai, briedumam, vērtību izpratnei un atmiņām.    Barikāžu laiku, par kuru neiztrūkstoši runājam janvārī, jaunākajām paaudzēm grūti saprast. Šodienas jauno cilvēku sapratnē šajos stāstos trūkst rīcības loģikas un padomju laiks ir tikai lappuse vēstures biezajā grāmatā.    Ik gadu barikāžu dalībniekiem jautā, vai arī šodien viņi dotos nezināmajā,    […]

Straume, kas pozitīvi ievelk

10:40
15.01.2025
59

Vai brīdī, kad uzzinājām, ka Latvijā ir radīta jauna animācijas filma “Straume” par kaķi vientuļnieku, kurš plūdos rod patvērumu laivā ar vēl citiem dzīvniekiem, tādēļ tam ir jāmācās uzticēties un sadarboties, varējām iedomāties, ka filma gūs ne tikai labus un izcilus vērtējumus, bet arī nesīs Latvijai vēsturisku notikumu – Zelta globusa balvas (ASV apbalvojums par […]

Nauda un ilgtspēja

10:39
14.01.2025
26

Par naudu ir ne mazums visdažādāko ticējumu, pareģojumu, labu un sliktu stāstu. Tie vēsta, kā to piesaistīt, vairot un nepalaist vējā. Lai cik daža gadsimtos uzkrāta gudrība šodienas cilvēkam šķiet muļķīga, tā tomēr mudina vispirms domāt un tad rīkoties. Kaut vai padoms – no maka nedrīkst pēdējo santīmu atdot, lai velns maku nepiekakā. Saņemto naudu nevajag […]

Ja govis runātu…

10:38
13.01.2025
40

Vasaras sākumā gaidāmās pašvaldību vēlēšanas skubina politiķus sarosīties kādām jaunām vēlētāja ausīm tīkamām iniciatīvām. Tā citkārt klusais zemkopības ministrs Armands Krauze kādā videorullītī stāsta, ka vispār jau būtu labi ņemt un samazināt pārtikas produktu cenas veikalos. Man jau šķiet, ka jābūt ļoooooti naivam, lai nopietni un ar gavilēm uztvertu šādus politiķu priekšvēlēšanu paziņojumus. Un minētais […]

Tautas balss

Kāpēc jāmaksā par receptes apkalpošanu

19:06
19.01.2025
17
Cēsniece raksta:

“Tagad, ja jāpērk vairākas recepšu zāles, nākas piemaksāt daudz. Turklāt maksā ne tikai medikamentu pircējs, bet piemaksā arī valsts. Un tā taču arī ir sabiedrības, iedzīvotāju samaksātā nauda, tikai aptiekās nonāk caur nodokļiem. Saka, būšot lētākas zāles, bet pagaidām to nevar just. Tad kāpēc medikamentu tirgotāji saņem piemaksu par katru recepti 1,5 eiro?” neizpratni pauda […]

Kur meklēt taksometru

19:06
19.01.2025
39
Seniore raksta:

“Iebraucu Cēsīs ar sabiedrisko transportu, tālāk bija jānokļūst uz Bērzaines pusi, kur gatavojos ciemoties. Iegāju vecajā universālveikalā, lai nopirktu vajadzīgo ciemakukulim, jāteic tur gan to neatradu. Taču šoreiz runa ne par to. Man bija līdzi nesamais, tāpēc gribēju līdz Bērzainei braukt ar taksometru. Agrāk taksometru stāvvieta bija netālu no autoostas, tagad tās vairs nav. Tā […]

Atļautais ātrums nav jāpārsniedz

19:05
19.01.2025
15
6
Lasītājs N. raksta:

“Nepiekrītu otrdienas “Dru­vas” numurā izteiktajam viedoklim, ka smagajiem kravas auto nevajadzēja atļauto braukšanas ātrumu palielināt līdz 90 km/h, bet atstāt iepriekšējo – 80 km/h. Domāju, tieši tagad atļautais ātrums ļauj nodrošināt vienmērīgu satiksmes plūsmu. Ja kravas mašīna brauc ar 90 kilometriem stundā, tā nevienam nebūtu jāapdzen, jo arī citiem transporta līdzekļiem uz divvirzienu ceļiem nav […]

Ar kādu ātrumu brauc kravas mašīnas

11:35
15.01.2025
75
1
J. raksta:

“Lasu par traģisko avāriju uz Ventspils šosejas, kurā bojā gāja skolotāja un mirusi arī viena skolniece, bet vēl dažām meitenēm nopietni jāārstējas slimnīcā. Laikam jau vainīgais būs mikroautobusa šoferis, kurš veda dziedātājas, jo, kā stāsta mediji, busiņš bijis braukšanai pretējā joslā un satriecies ar kravas mašīnu. Bet gribu gan teikt vienu lietu, vai bija pareizi […]

Jālabo pārbrauktuve

11:35
15.01.2025
29
Lasītāja raksta:

“Tā arī mēs, liepēneši, nevaram sagaidīt, kad “Latvijas Dzelzceļš” salabos pārbrauktuvi. No un uz būvmateriālu rūpnīcu sezonas laikā brauc daudz kravas mašīnu, pa Cēsu-Valmieras ceļu bieži pārvietojas kokvedēji, pārbrauktuves segums kļūst aizvien sliktāks,” pau­da lasītāja.

Sludinājumi