Svētdiena, 19. janvāris
Vārda dienas: Andulis, Alnis

Darbinieki jāprot noturēt

Jānis Gabrāns
10:08
08.03.2017
10

Latvijā darbinieku visvairāk trūkst informācijas tehnoloģiju, apstrādes rūpniecības un transporta jomās, intervijā Latvijas Radio vakar sacīja Nodarbinātības valsts aģentūras (NVA) direktore Evita Simsone. Daudz vakanču reģistrēts arī vairumtirdzniecības, mazumtirdzniecības, būvniecības, arī izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas jomās.

Lai arī darbinieku trūkst gan augstākas, gan zemākas kvalifikācijas profesijās, par izteiktu darbaspēka trūkumu Latvijā nevarot runāt, norādīja E. Simsone. Tomēr Latvijas uzņēmēji arvien vairāk esot spiesti domāt par trešo valstu darbaspēka piesaisti, un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes dati liecinot, ka pērn uzņēmēji nodarbināja 1161 trešo valstu pilsoni. Galvenās nozares, kurās tiek piesaistīti  strādājošie no ārvalstīm, ir transporta, informācijas tehnoloģiju un būvniecības nozares. Tie ir programmētāji, kravas automašīnu šoferi un pavāri.

Aģentūrai LETA konditorejas izstrādājumu zīmola “Mārtiņa Beķereja” īpašnieks Mārtiņš Kalniņš atzinis, ka ēdināšanas biznesa attīstību Latvijā galvenokārt kavē darbaspēka trūkums un Rīgā īpaši trūkstot konditoru, pavāru un viesmīļu. Kā pieredze rāda, arī Cēsīs, sākoties vasaras sezonai, kafejnīcas pastiprināti meklē viesmīļus, pavārus.

Lai arī profesionālajās skolās Latvijā gatavo daudz un dažādu profesiju speciālistus, uzņēmēji bieži norāda, ka šie jaunieši nav gatavi darba tirgum un uzņēmējiem jānopūlas, lai izaudzinātu noderīgu speciālistu. Ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens Cēsu uzņēmēju forumā atzina, ka viens no profesionālās izglītības reorganizācijas mērķiem ir apstādināt zemu kvalificētu/ zemu apmaksātu darbinieku radīšanu izglītības sistēmā.

Kā viena no nozarēm, kur gandrīz vienmēr runāts par darbaspēka, speciālistu trūkumu, ir būvniecības joma. Uzņēmuma “Wolf System” valdes priekšsēdētājs Juris Kozlovskis atzīst, ka viņam neesot pamats žēloties par darbinieku trūkumu: “Manuprāt, nevar teikt, ka Latvijā un arī Cēsīs nav, kas strādā. Katrā uzņēmumā taču ir darbinieku kodols, kas turas.  Protams, uzņēmējam jāgādā, lai viņi paliktu, neaizbrauktu uz ārzemēm vai neļautos kādam citam vilinājumam. Latvijā, arī mūsu pusē, ir labi sava aroda pratēji, jācenšas viņus noturēt, jāmaksā konkurētspējīga alga, jācenšas nodrošināt darbs visu gadu, kas būvniecībā nebūt nav viegli.”

Juris Kozlovskis norāda, ka labi speciālisti nav viegli piesaistāmi, tāpēc pašiem uzņēmējiem tie jāizaudzina, jāpārliecina, jāmotivē kļūt par uzņēmumam lojāliem darbiniekiem, kuri neļausies kādam citam, no pirmā acu uzmetiena vilinošākam, piedāvājumam.

“Pārsvarā iztiekam ar saviem darbiniekiem, tikai uz atsevišķiem specifiskiem objektiem pieaicinām kādu speciālistu no malas. Ir gadījumi, kad ievietojam sludinājumus un zināmā laika posmā izdodas piesaistīt nepieciešamos speciālistus. Ja nepieciešams, ejam pie vajadzīgā speciālista, kurš strādā kā pašnodarbinātais, aicinot iesaistīties uz konkrētiem darbiem. Pieļauju, ka valstī ir nozares, kur jūtams speciālistu, darbinieku trūkums, bet būvniecību es pie tām nepieskaitītu,” norāda J.Kozlovskis.

Pērn valstī būvniecības jomā bija liels apjoma kritums, šogad tiek gaidīts pretējais efekts, jo sāksies Eiropas fondu naudas apguve un celtnieki būs nepieciešami. Taču J. Kozlovskis pārliecināts, ka tas neradīs jūtamu speciālistu deficītu: “Atceros kādu sarunu pirms gadiem sešiem, kad runāja, ka nebūs, kas strādā. Jau toreiz izskanēja, ka būs jāņem darbā ķīnieši, kuri tolaik te iegādājās īpašumus. Es uz šādu piedāvājumu atbildētu, ka daudz pareizāk būtu domāt, kā strādāt Ķīnā, nekā domāt, kā Latvijā nodarbināt ķīniešus. Ir vilinošāk meklēt iespēju ar latviešiem aizbraukt un nopelnīt naudu Ķīnā,” teica J. Kozlovskis.
Vairāki aptaujātie uzņēmēji atzina, ka nav pareizi runāt par kādām konkrētām jomām,  jo problēmas ir valstī kopumā, un galvenā no tām – aplokšņu algas. Tieši tā arī esot pamats citām problēmām. Kamēr valsts to negribēs atrisināt, situācija arī darba tirgū  neuzlabosies. Kāds uzņēmējs norādīja, ka šobrīd nav jūtama valsts vēlme to izdarīt, lai gan ziemeļu kaimiņu pieredze, kur ēnu ekonomika ir krietni mazāka, parādot, ka to iespējams sekmīgi izdarīt.

Uzņēmumi, kuri maksā nodokļus, nevar pilnvērtīgi konkurēt ar tiem, kuri maksā algu aploksnēs. Viņi nespēj izteikt konkurētspējīgu piedāvājumu, jo tie, kuri nemaksā nodokļus, vienmēr varēs piedāvāt lētāk, arī darbinieki ļoti bieži izvēlas strādāt šādos uzņēmumos, jo reāli uz rokas viņi saņem vairāk.

“Ja visiem būtu vienādi spēles noteikumi, mums būtu pavisam cita sabiedrība un cita valsts. Kamēr šī problēma netiks likvidēta, nekas jūtami nemainīsies,” atzina uzņēmējs.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Straume, kas pozitīvi ievelk

10:40
15.01.2025
54

Vai brīdī, kad uzzinājām, ka Latvijā ir radīta jauna animācijas filma “Straume” par kaķi vientuļnieku, kurš plūdos rod patvērumu laivā ar vēl citiem dzīvniekiem, tādēļ tam ir jāmācās uzticēties un sadarboties, varējām iedomāties, ka filma gūs ne tikai labus un izcilus vērtējumus, bet arī nesīs Latvijai vēsturisku notikumu – Zelta globusa balvas (ASV apbalvojums par […]

Nauda un ilgtspēja

10:39
14.01.2025
20

Par naudu ir ne mazums visdažādāko ticējumu, pareģojumu, labu un sliktu stāstu. Tie vēsta, kā to piesaistīt, vairot un nepalaist vējā. Lai cik daža gadsimtos uzkrāta gudrība šodienas cilvēkam šķiet muļķīga, tā tomēr mudina vispirms domāt un tad rīkoties. Kaut vai padoms – no maka nedrīkst pēdējo santīmu atdot, lai velns maku nepiekakā. Saņemto naudu nevajag […]

Ja govis runātu…

10:38
13.01.2025
34

Vasaras sākumā gaidāmās pašvaldību vēlēšanas skubina politiķus sarosīties kādām jaunām vēlētāja ausīm tīkamām iniciatīvām. Tā citkārt klusais zemkopības ministrs Armands Krauze kādā videorullītī stāsta, ka vispār jau būtu labi ņemt un samazināt pārtikas produktu cenas veikalos. Man jau šķiet, ka jābūt ļoooooti naivam, lai nopietni un ar gavilēm uztvertu šādus politiķu priekšvēlēšanu paziņojumus. Un minētais […]

Bīstamais scenārijs. Cerams, nepiepildīsies

10:37
13.01.2025
67

Krievijas nežēlīgais, pilna mēroga iebrukums Ukrainā turpinās, katru dienu tiek ziņots par bojāgājušiem un ievainotiem cilvēkiem. Piemēram, 8. janvārī Za­po­rižjē Krievijas armijas uzbrukuma laikā tika ievainoti 113 iedzīvotāji, diennaktī apgabalā okupanti veica 333 triecienus 12 apdzīvotās vietās. Šogad gandrīz katru dienu notiek triecieni ar raķetēm un droniem pa Kijivu. Patiesībā situācija Ukrainā kļūst aizvien sliktāka, […]

Atpakaļ ritmā

16:02
10.01.2025
34

Svētki pagājuši, garās brīvdienas tāpat – klāt jauns gads, un visiem nākas atgriezties ierastajā ritmā gan darbos, gan skolās. Ir diezgan izplatīta parādība, ka tieši pēc Ziemassvētkiem un Jaunā gada sagaidīšanas cilvēki kļūst nomāktāki, ikdiena šķiet daudz pliekanāka, jo ir sajūta, ka vēl priekšā tik gara ziema un īsti nav nekā, ko gaidīt, kam gatavoties. […]

Nulles iecietība pret ātruma pārkāpējiem. Bet kā pret pašas institūcijas darbu?

16:01
10.01.2025
1231
2

Kad pār Satiksmes ministriju karājas ne tikai viens Damokla zobens, bet vairāki – “Rail Baltica” dzelzceļa tā arī nesāktās būvniecības ārkārtīgā sadārdzināšanās, lidsabiedrības “airBaltic” nebūšanas un kārtējā skatīšanās pēc valsts finansējuma, pasažieru vilcienu satiksmes lēnā virzība uz mūsdienīgo un nesenās ķibeles ar jaunajiem vilcieniem, daudzkārt pārsūdzētie pasažieru pārvadājumu konkursi – ministrija ir atradusi jomu, kurā […]

Tautas balss

Ar kādu ātrumu brauc kravas mašīnas

11:35
15.01.2025
70
1
J. raksta:

“Lasu par traģisko avāriju uz Ventspils šosejas, kurā bojā gāja skolotāja un mirusi arī viena skolniece, bet vēl dažām meitenēm nopietni jāārstējas slimnīcā. Laikam jau vainīgais būs mikroautobusa šoferis, kurš veda dziedātājas, jo, kā stāsta mediji, busiņš bijis braukšanai pretējā joslā un satriecies ar kravas mašīnu. Bet gribu gan teikt vienu lietu, vai bija pareizi […]

Jālabo pārbrauktuve

11:35
15.01.2025
26
Lasītāja raksta:

“Tā arī mēs, liepēneši, nevaram sagaidīt, kad “Latvijas Dzelzceļš” salabos pārbrauktuvi. No un uz būvmateriālu rūpnīcu sezonas laikā brauc daudz kravas mašīnu, pa Cēsu-Valmieras ceļu bieži pārvietojas kokvedēji, pārbrauktuves segums kļūst aizvien sliktāks,” pau­da lasītāja.

Bedres tikai dažas, bet nepatīkamas

11:34
15.01.2025
24
Cēsnieks raksta:

“Cēsīs Birzes iela tiešām ir labi sakārtota, izdevīgi to izmantot, ja jāapbrauc pilsētas centrs. Tikai nelielajā vecā asfalta daļā laikā, kad kūst sniegs un līst, padziļinās bedres. Tās nav lielas, bet diezgan dziļas, automašīnai var pārsist riepu, īpaši braucot tumsā un lietū,” sacīja cēsnieks, aicinot ielas apsaimniekotājus bedres aizbērt.

Pirts – ikdienai, ne atpūtai

10:44
13.01.2025
29
25
Lasītāja V. raksta:

“Līgatnē nav skaidrības par pirti. Tā iedota nomā uzņēmējam, bet vai viņš nepaaugstinās maksu par pēršanos? Tā nu ir, ka mazajā pilsētiņā ir daudz mājokļu, kuros nav vannas istabas, pirts ir ikdie­nas nepieciešamība, ne atpū­-tas procedūra. Saprotams, ka viss kļūst dārgāks, taču mazgāšanās ir ikdienas nepieciešamība, tāpēc pašvaldībai ir jāpadomā, lai tā ir pieejama arī […]

Vajag arī rīta pusē

10:43
13.01.2025
29
I. no Raunas. raksta:

“Raunā pasta nodaļa tagad atrodas pagasta centrā. Ir ērti ieiet, nav jākāpj pa kāpnēm, kā bija pasta mājā.Taču pasta darba laiks gan ir neizprotams – darba dienās no plkst. 13.30 līdz 16.30. Laucinieki taču uz pagasta cen­tru brauc no rīta, ne pēcpus­dienā. Arī centrā dzī­vojošie seniori lietas kārto rī­ta pusē. Bet, ja cilvēks strādā, kad […]

Sludinājumi