Sestdiena, 25. janvāris
Vārda dienas: Zigurds, Sigurds, Sigvards

Bedres ceļu politikā

Jānis Buholcs
10:14
22.03.2017
8

Daudzu Latvijas ceļu stāvoklis sāpīgs jautājums ir bijis sen. Skaidrs nav vien tas, kur ņemt naudu situācijas uzlabošanai. Šopavasar uz stāvokli savos grants ceļos norādīja Bauskas novada dome, kas Ministru kabinetam pieprasīja šajā sakarā izsludināt ārkārtas stāvokli. Savukārt Brunavas pagasta iedzīvotāji bija izteikuši gatavību bloķēt šoseju, kas ved uz Lietuvas robežu.

Ceļu uzturēšanai un atjaunošanai Latvijā jau ilgstoši nav veltīta pienācīga uzmanība, pietrūcis resursu. Nav jau tā, ka nekas netiek darīts. Ik vasaru tiek atjaunoti daudzi kilometri ceļa. Tomēr ar to nepietiek. Ceļi sabrūk ātrāk, nekā tiek remontēti. Un, jo ilgāka ir kavēšanās palielināt ceļu remonta mērogus, jo sliktākā stāvoklī nonāk savu kārtu gaidošie ceļi.

2013. gadā valdība pieņēma valsts autoceļu sakārtošanas programmu, kas noteica, cik kilometri autoceļu, cik tiltu un satiksmes drošības projektu ir jārealizē līdz 2020. gadam. Taču naudas, lai infrastruktūru atjaunotu atbilstoši plānam, nepietiek. Pēc uzņēmuma “Latvijas Valsts ceļi” datiem pērn šī programma netika izpildīta par 20 procentiem. Bet ap 2019. gadu, kad vairs nebūs pieejams arī Eiropas Savienības atbalsts, ir risks, ka no plāna atpaliksim jau par visiem 40 procentiem. Satiksmes ministrija informē, ka Latvijas ceļu tīkla sakārtošanai kopumā ir nepieciešami 4,5 miljardi eiro. Salīdzinājumam: viss Latvijas valsts budžets šogad ir aptuveni astoņi miljardi eiro.
Esošā situācija ir ilgstošas satiksmes nozares politikas rezultāts. It kā to var arī saprast: naudas regulāri ir trūcis daudzām pamata nepieciešamībām: medicīnai, izglītībai, drošībai, pensijām. Tāpēc tādai “greznībai” kā ceļu apkopšanai resursu nav atlicis.

Ir arī citi iemesli, kāpēc vēl nesen atjaunoti ceļi drīz vien atkal kļūst nelīdzeni. Mediji ir ziņojuši par gadījumiem, kuros dažs labs ceļu būvētājs izmanto ne gluži tos materiālus, kas prasīti dokumentācijā, vai arī izmaksas “optimizē” vēl kādos citos veidos. Ja iepirkumos būvnieki konkurē lielākoties tikai ar zemāko piedāvāto cenu, tad ir iespējams, ka kvalitāte paliek otrajā plānā. Relatīvi īso garantijas laiku ceļš ir labs, bet pēc tam nedienas sākas no gala.

Nepietiekamā finansējuma dēļ ceļu atjaunošanā liels uzsvars tiek likts uz virskārtas darbiem – grants seguma atjaunošanu un asfalta klāšanu. Taču daudzi ceļi savulaik nav būvēti tādām slodzēm, kādas tiem ir jāiztur mūsdienās. Tajos būtu jāveic rekonstrukcija no pašiem pamatiem, tikai tā būtu iespējams nodrošināt, ka jau drīz vien pēc remonta tajos atkal neveidojas rises, plaisas vai bedres. Šāda pamatīga pārbūve, protams, prasa arī krietni lielākus ieguldījumus. Ja tādā veidā strādātu ar pašlaik pieejamajiem resursiem, daudzos Latvijas ceļos atjaunošana būtu jāgaida vēl daudz ilgāk nekā pašlaik.

Tomēr arī satiksmes nozares iekšienē Latvijas valdības līdz šim izvēlējušās nebūt ne pašsaprotamas prioritātes. Piemēram, laikā pirms krīzes, kad pieejamās naudas bija vairāk, toreizējais satiksmes ministrs Ainārs Šlesers lielu vērību pievērsa Rīgas lidostas attīstībai ar mērķi palielināt apkalpojamo pasažieru skaitu. Pamata doma jau nav slikta, tomēr arī šeit ir stāsts par izvēlēm. Naudu, kas tika ieguldīta aviotransporta nozarē, vairs nevar izmantot kur citur – piemēram, ceļu remontam. Lidosta “Rīga” ir lielākais gaisa satiksmes mezgls Baltijā, un mums joprojām ir savs “AirBaltic”. Taču mums nav bijis politiķu, kas tikpat dedzīgi būtu būvējuši ceļus.

Pats grūtākais jautājums, protams, ir: ko darīt? Viena ideja, kas izskanējusi no Satiksmes ministrijas – naudu var paņemt no pensiju fondiem.

Priekšlikums ir sacēlis zināmu nemieru, jo izklausās, ka ministrija piedāvā jau šodien sabērt ceļu bedrēs naudu, kas tiek uzkrāta nākotnes pensionāru atbalstam.

Tiesa, šajās diskusijās dažkārt paslīd garām, ka runa ir par privātajiem – banku apkalpotajiem – pensiju fondiem, nevis par valsts sociālo budžetu. Savukārt privāto pensiju fondu ideja ir pašlaik pieejamo naudu ieguldīt, lai tā nestu peļņu nākotnē. Cita ideja – naudu ceļu attīstīšanai gluži vienkārši vajag aizņemties. Taču arī te skaidrs, ka jāatdod būs vairāk, nekā aizņemamies.

Valsts infrastruktūra īsti nav joma, kuru vajadzētu saistīt ar tiešu peļņu. Ceļu būvētāji, protams, par darbu saņem atlīdzību, taču par to samaksā sabiedrība. No kurienes būs ienākumi, lai varētu norēķināties ar aizņēmuma izsniedzējiem? Šī ideja faktiski būtu līdzīga tai, ka cilvēks savus ikdienas tēriņus, ieskaitot ēšanu, sedz aizņemoties. Šodienas problēma tādā veidā tiek atrisināta, bet nākotnes problēma – aizvien pieaugušais parāds – tikai palielinās.

Pievilcīgāks ir priekšlikums vienā vai citā veidā attīstīt Autoceļu fondu, kurā plašāk novirzītu autobraucēju samaksātos nodokļus. Pašlaik no šiem nodokļiem tikai daļa tiek izmantoti ceļu infrastruktūras uzturēšanai. Taču būtu tikai godīgi, ka tie, kas brauc, sniedz arī lielāku ieguldījumu tajā, lai būtu, pa ko braukt.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Nesatikās. Negadījums vai sistēma

19:18
23.01.2025
24

Valdība ne ar ko nespēj tikt galā, pat ar pašas lēmumiem! Tādi izteikumi pagājušajā nedēļā parādījās sociālās saziņas vietnēs, kad atklājās, ka no gandrīz tūkstoš pensijām aprēķināts pārāk liels ienākuma nodoklis, nav ņemts vērā jaunais neapliekamais minimums – tūkstoš eiro. Izrādījās, nav saskaņotas divu institūciju – Valsts ieņēmuma dienesta un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras – […]

Aptauja par to, ko pasaulē domā par Trampu

19:17
22.01.2025
21

Internetā (angļu valodā) klejo skarbs joks: “Kanāda: nav pārdodama. Panamas kanāls: nav pārdodams. Grenlande: nav pārdodama. Amerika: to nesen iegādājās Īlons Masks.” Protams, joki ir viena, bet realitāte nereti – pavisam cita lieta. Par attieksmi pret Donaldu Trampu pagājušā gada novembrī tika veikts pētījums 24 pasaules valstīs, aptaujājot 28 549 cilvēku. Pētījumu kopīgi veica ECFR […]

Paaudzēs kopā ar Maestro

19:01
20.01.2025
28

Šī nedēļa paiet Latvijā iemīļotā komponista Maestro Raimonda Paula zīmē. Viņam 12.janvārī apritēja 89 gadi. Īpašu uzmanību Maestro jubilejai veltīja arī muzikāli izklaidējošais televīzijas šovs “Pārdziedi mani!”, kurā astoņi dažādu žanru mākslinieki astoņos raidījumos rāda savas apbrīnojamās prasmes. Domāju, daudzus visvairāk aizkustināja priekšpēdējais raidījums, kurā izskanēja Raimonda Paula melodijas. Par cilvēku mīlestību liecināja arī skatītāju […]

"Kemperī" mukt no iznīcinātājiem?

07:03
20.01.2025
148

Rīgā dzimušais    leģendārā fotoaparāta “VEF-Minox” radītājs Valters Caps savas dzīves laikā vairākkārt bija spiests pamest mājas, iedzīvi un doties bēgļu gaitās. Pirmais pasaules karš un Krievijas revolūcija svaidīja viņa ģimeni pa brūkošo impēriju. Pagājušā gadsimta divdesmitajos Caps kļuva par foto­grāfa palīgu Tallinā. Staipot lielās un smagās tā laika bildēšanas uzpariktes, jaunais Valters pieķērās idejai […]

Kurš pamodinās aizmigušo līderi

19:01
19.01.2025
58

Un katrai paaudzei atvēlēts savs laiks bērnībai, briedumam, vērtību izpratnei un atmiņām.    Barikāžu laiku, par kuru neiztrūkstoši runājam janvārī, jaunākajām paaudzēm grūti saprast. Šodienas jauno cilvēku sapratnē šajos stāstos trūkst rīcības loģikas un padomju laiks ir tikai lappuse vēstures biezajā grāmatā.    Ik gadu barikāžu dalībniekiem jautā, vai arī šodien viņi dotos nezināmajā,    […]

Straume, kas pozitīvi ievelk

10:40
15.01.2025
63

Vai brīdī, kad uzzinājām, ka Latvijā ir radīta jauna animācijas filma “Straume” par kaķi vientuļnieku, kurš plūdos rod patvērumu laivā ar vēl citiem dzīvniekiem, tādēļ tam ir jāmācās uzticēties un sadarboties, varējām iedomāties, ka filma gūs ne tikai labus un izcilus vērtējumus, bet arī nesīs Latvijai vēsturisku notikumu – Zelta globusa balvas (ASV apbalvojums par […]

Tautas balss

Vēstures liecībām jābūt precīzām

19:02
24.01.2025
13
6
Uldis Kalniņš raksta:

“Izlasīju piektdienas “Druviņā” rakstu “Barikāžu laiku atceroties” un gribu pateikt paldies par uzaicinājumu piedalīties. Pat pēc 34 gadiem    no kolēģiem uzzināju daudz iepriekš nedzirdēta par barikādēm. Diemžēl Barikāžu notikumu divu epizožu aprakstos ir neprecīza informācija, kura varētu kaitēt barikāžu aizstāvju un organizētāju tēlam. Uzdevums “neko nedarīt” interfrontes “darbaļaužu” gājienam attiecās tikai uz gadījumu, ja […]

Tā nedrīkst notikt

19:20
21.01.2025
34
Lasītāja Z. raksta:

“Tas, kā notiek Latvijas Bankas prezidenta izraudzīšana, gudrus, zinošus un pieredzējušus speciālistus aizvien vairāk atturēs no kandidēšanas uz augstiem, atbildīgiem amatiem. Kam viņiem vajadzīga tā jezga, kādu dzirdam, ja viņi ir pieprasīti un labi apmaksāti profesionāļi ne tikai Latvijā, bet arī ārpus tās. Neesmu tik zinoša, lai spriestu, vai iepriekšējais prezidents Mārtiņš Kazāks strādāja pietiekami […]

Ne katram var uzticēties

19:20
21.01.2025
20
Cēsnieks J. raksta:

“Gribu brīdināt novadniekus, ka Cēsīs kāds cilvēks, kurš piedāvā santehnikas pakalpojumus, rīkojas negodīgi. Apskata vietu, kur vajadzīgs remonts, palūdz naudu materiālu iegādei, solītajā laikā neparādās, neatbild uz telefona zvaniem, pēc laiciņa piezvana, sola atdot naudu un tad atkal pazūd,” pastāstīja cēsnieks J. un piebilda, ka vērsies arī Valsts policijā.

Gaidīja vairāk

19:19
21.01.2025
14
Trīs bērnu māmiņa raksta:

“Cēsīs Latvijas kultūras galvaspilsētas atklāšanā gaidīju lielu gaismas šovu, vismaz tā biju sapratusi no publicētās informācijas. Aizgājām kopā ar bērniem, bet cerētā nebija. Nevar sacīt, ka bija slikti, bija laba mūzika, arī gaismas atrakcija bija jauka, bet piemērota mazākam cilvēku skaitam. Tik lielam notikumam bijām iedomājušies tiešām īstu gaismas izrādi,” piedzīvotajā dalījās trīs bērnu māmiņa.

Kāpēc jāmaksā par receptes apkalpošanu

19:06
19.01.2025
23
Cēsniece raksta:

“Tagad, ja jāpērk vairākas recepšu zāles, nākas piemaksāt daudz. Turklāt maksā ne tikai medikamentu pircējs, bet piemaksā arī valsts. Un tā taču arī ir sabiedrības, iedzīvotāju samaksātā nauda, tikai aptiekās nonāk caur nodokļiem. Saka, būšot lētākas zāles, bet pagaidām to nevar just. Tad kāpēc medikamentu tirgotāji saņem piemaksu par katru recepti 1,5 eiro?” neizpratni pauda […]

Sludinājumi