Svētdiena, 14. decembris
Vārda dienas: Auseklis, Gaisma

"Draudzīgie" – skola, kur mācās skolēni un skolotāji

Iveta Rozentāle
05:51
02.12.2025
180
Dacvg 35 (1)

Sadarbībā. DACVĢ direktors Oskars Kaulēns un direktora vietniece izglītības jomā Līga Pikse-Zvirbule ir pārliecināti, ka skola dzīvo tik ilgi, kamēr notiek visu iesaistīto ļoti intensīva mācīšanās un domāšana, ko un kā darīt labāk, lai neapstātos savā izaugsmē. FOTO: Iveta Rozentāle

“Druva” ar Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas (DACVĢ) direktoru Oskaru Kaulēnu un direktora vietnieci izglītības jomā Līgu Piksi-Zvirbuli tiekas, lai runātu par skolas 35. jubileju, bet tieši šajās dienās skolas vadība saņēmusi vairākus apbalvojumus par veiksmīgu darbu.

Skolas direktoram piešķirta Cēsu novada pašvaldības “Gada balva izglītībā” kategorijā “Vadītājs-līderis”, bet pēc sarunas uzzinām, ka L. Pikse-Zvirbule saņēmusi novada paš­valdības Atzinības rakstu un apbalvojumu “Pašvaldības gada darbinieks”. Turklāt skolas vadības komanda saņēmusi Latvijas Universitātes “Latvijas Gada skolotājs 2025” balvu “Skolas vadības komanda”. Tā piešķirta par mērķtiecīgu, inovatīvu un skolēnu izaugsmi stiprinošu sko­las vadību, kas veido drošu, atbalstošu un uz mācīšanos vērstu vidi.

Runājām gan par skolas vērtībām – mērķtiecību, atbildību un sadarbību -, gan skolas atšķirīgo, gan stratēģisko redzējumu.

-Jūs esat DACVĢ direktors sesto gadu. Kā redzat, kur šobrīd atrodas draudzīgie?

O. Kaulēns: – Kad nācu te strādāt, par skolu zināju ļoti maz. Pirmais, ar ko saskāros – vai ģimnāzijai saglabāt valsts ģimnāzijas statusu. Mērķtiecīga darba rezultātā un ar skaidru vīziju, kādi esam un kā dzīvojam, esam ļāvuši draudzīgos uzlikt uz pakāpeniskas progresa līknes. Skola ir ļoti mērķtiecīga izvēle skolēniem, arī tiem, kuriem ir svarīgi akadēmiskie rezultāti, bet kuri grib no mācīšanās pieredzes kaut ko atšķirīgāku, ne tikai to, kas notiek mācību stundās. Gandrīz visiem DACVĢ ir apzināta izvēle un vilkme ir kļuvusi spēcīga, pat neskatoties uz demogrāfiskajiem rādītājiem. Ie­mes­li izvēlei ir ļoti dažādi: kādam tas ir tieši mācību programmu piedāvājums, kāds direktora dēļ, vēl kāds, balstoties uz dzirdēto publiskajā telpā.

Tā kā ir diezgan stabila sajūta, bet ilgtermiņā ir daudzi strukturālie faktori, kas var ietekmēt progresa līkni: gan skolu tīkls, gan demogrāfiskie rādītāji, gan skolotāju pieejamība.

L. Pikse-Zvirbule: – Es šo sko­lu absolvēju, tagad te esmu skolotāja. Redzu, ka vērtības, idejas un tradīcijas, kāpēc skola šajā vārdā nosaukta, turpinās. Un pamatvērtības, ko savulaik dibinātājs un direktors Jānis Endele ielika skolā – domāt visu laiku uz priekšu, darīt mazliet citādi nekā citi, ieviest inovācijas -, ir saglabājušās. Un ir senas tradīcijas, ko mēģinām pieradināt pie 21. gadsimta, lai pašiem un mūsu jauniešiem būtu interesanti.

-Kāds ir skolas stratēģiskais redzējums?

O. Kaulēns: – Mums ir svarīgi, lai skolēnu mācīšanās pieredze veidojas ne tikai mācību stundās. Tāpēc daudz ieviestā kal­po skolēnu mācīšanās pieredzes paplašināšanai – arī karjeras izglītības pasākumi, lasītāju klubs. Ļoti apzināti veidojam mācīšanās kultūru un pieredzi.

Skaidrs, ka valsts ģimnāzijām ir svarīgi akadēmiskie rādītāji, tas ir noteikts normatīvajā regulējumā. Bet neesam apsēsti ar akadēmisko rezultātu, jo man tomēr šķiet, ka ir arī citas lietas, kas ir jāiegūst. Tā topošajiem vidusskolēniem, stājoties sabiedrības un valodu virziena klasē, nevērtējam eksāmena rezultātu matemātikā. Matemātikai mums ir citi atbalsta mehānismi. Mums ir svarīgi, lai labi rezultāti ir tajos priekšmetos, ko skolēns izvēlas mācīties padziļināti. Lai varam strādāt skolēna labākajam iespējamajam rezultātam.

Otrkārt, esam viena no ļoti retajām izglītības iestādēm, kurā ir svarīga regulāra pedagogu mācīšanās un attīstība. Kādam tā padodas vieglāk, kādam grūtāk, bet visu laiku domājam, kas notiek mācību stundās, kā tas izskatās, ko darīt citādi un arī kā skolotājus atbalstīt. No skolas vadības puses redzam, ka skola dzīvo tik ilgi, kamēr notiek visu iesaistīto ļoti intensīva mācīšanās un domāšana, kā labāk, lai neapstājamies savā izaugsmē.

L. Pikse-Zvirbule: – Un daļa kolēģu šo skolu izvēlas tieši tāpēc, ka zina, ka tā te būs.

O. Kaulēns: – Atbalsta mehānismu skolotājiem sākām ieviest, kad notika kompetenču pieejas ieviešana. Mācīšanās arī pieradina pie mūsu mainīgā laikmeta, kurā nedrīkst apstāties savā attīstībā.

Un vēl ir trešais aspekts – skolas vadība lēmumu pieņemšanu balsta datos. Mērķtiecīgi iegūstam datus, sākot ar skolēnu atgriezenisko saiti par mācību stundām un savstarpējām attiecībām. Cenšamies radināt arī skolotājus, lai viņi lēmumus par to, ko dara vai nedara stundās, pieņemtu, izejot no pieejamajiem datiem. Tāpēc varam izskaidrot gan kolēģiem, gan skolēniem, kā mēs te dzīvojam un ko te var un ko nevar sagaidīt.

-Vai tas, ka pilsētā ir divas ģimnāzijas, ietekmē skolas darbību?

O. Kaulēns: – Jā un nē. Ietekmē, kad mācības ģimnāzijā grib uzsākt jaunieši, kas beidz septīto klasi, viņiem ir izvēle starp divām, bet septītklasnieku novadā ir tik, cik ir. Savukārt, domājot, ko un kā skolā darīt, neskatos, ko dara citur, darām labāko, ko varam, centrējoties uz sevi.

Ja prasītu, vai tam, ka Cēsīs ir divas ģimnāzijas, ir racionāls pamatojums, teiktu, ka tāda nav. Tas, ka tās ir atšķirīgas – jā, bet vai varētu eksistēt abas zem viena jumta – droši vien varētu un kļūtu pat vēl jaudīgākas. Īpaši, ja ņemam vērā skolotāju pieejamību, demogrāfiskos rādītājus. Tomēr agrāk šo jautājumu sakārtot būtu bijis vienkāršāk, tagad tas būtu daudz grūtāk.

Man ir labas, profesionālas attiecības ar otras ģimnāzijas direktori, esmu mācījis viņu skolotājus, jo mums ir ļoti kvalitatīvs piedāvājums pedagogiem. Esam arī rūdīti dažāda zināšanu līmeņa skolēnu mācīšanā, kur skolotājs vislabāk var nodemonstrēt, ko spēj skolēnam iedot. Saprotam, ka esam nosacīti konkurējošas iestādes, bet neredzu nevienu iemeslu, kāpēc viena ģimnāzija nevar otru atbalstīt.

-Vai draudzīgie ir draudzīgi?

O. Kaulēns: – Kamēr bijām maza organizācija, tas notika organiski. Bet, izaugot lielākiem, mainās arī veids, kā draudzīgums parādās. Esmu gandarīts, ka mums ir ļoti maz uzvedības problēmu. Esam gan arī gājuši cauri smagām situācijām, bet pieredzējuši, ka problēmas var atrisināt cieņpilni un konstruktīvi. Skolā ļoti daudz un dažādos veidos runājam par mūsu vērtībām: mērķtiecību, atbildību un sadarbību. Tās ir iekļautas mūsu sadarbības līgumā, ko parakstām ar skolēnu un viņa vecāku, mums ir vērtību vēstneši, es kā direktors par to runāju.

Domāju, ir nozīme arī tam, ka esam kompaktā vidē, ēkā, kur nav daudzu korpusu. Te cits citu redzam un veidojas attiecības. Redzu, ka mums – vadības komandai un pedagogiem – ir vēlme atbalstīt un palīdzēt, ieraudzīt skolēnu, viņa vajadzības un redzēt, kā viņš šajā atbalstošajā vidē visu acu priekšā uzplaukst.

L. Pikse-Zvirbule: – Kad bijām ļoti maz, bija dabiska vēlme katru ieraudzīt, pamanīt, atbalstīt, un prieks, ka tā ir palikusi. Vēl tas, ka skolas vadība atbalsta skolotājus, protams, rada pēctecību – skolotāji atbalsta skolēnus. Tieši tā tas arī strādā.      

-Kādi ir šī brīža lielākie izaicinājumi?

O. Kaulēns: – Viens, ko jau minēju – skolotāju resursu pieejamība. Kad    parādās vakance, īpaši dabaszinātņu jomas priekšmetos, teikšu godīgi, tā ir panikas zona. Skolai ir tik daudz, ko dot – pietiekami liela alga, mācīšanās iespējas, atbalsta sistē- ma -, bet tik un tā ir ļoti sarežģīti atrast vajadzīgos pedagogus.

Un vēl pašu skolēnu izpratne, kas ir laba mācīšanās. Ik pa laikam diskutējam, kāpēc skolēnu pašvadībai ir jābūt lielākā īpatsvarā nekā skolotāja lejkanniņai, kas lej iekšā saturu. Skolēns mācās, un skolotājs palīdz skolēnam mācīties, nevis parāda savas zināšanas. Un, ja skolēns zina, kādu rezultātu vēlas sasniegt, kādas ir viņa vajadzības un uzņemas atbildību, tad var pats pajautāt skolotājam, kā pedagogs viņu vēl varētu atbalstīt.

Ņemot vērā pedagogu trūkumu, mācību procesam būs vēl jāmainās, citādi būs ļoti lielas problēmas. Lai pārmaiņas būtu iespējamas, pašvaldībai ir jābūt stratēģijai, jābūt alternatīva mācīšanas procesa elementiem. Piemēram, skolotāja sagatavotas un uzfilmētas stundas ar uzdevumiem skolēniem, atgriezenisko saikni, kur nevajag pedagoga klātbūtni. Esmu pilotējis vienu vēstures mācību stundu bloku, tur viss ir nofilmēts, skolēni pilda uzdevumus, viņiem ir iespēja izdarīto salīdzināt ar skolotāja versiju, tikai viņi to dara datorā. No individuālas pieejas viedokļa tas vispār ir izcili, jo katrs dara savā tempā, noklausās vēlreiz, ja nepieciešams.

L. Pikse-Zvirbule: – Vai arī, ja ņemam vērā, ka ir divas ģimnāzijas un ir priekšmeti, ko daļa skolēnu apgūst padziļināti, jautājums, kā sadarboties, lai process abās skolās būtu nodrošināts. Vai arī svešvalodas – nav nemaz tik daudz kolēģu, kuri var mācīt otro svešvalodu, arī te būtu jāmeklē kopīgi risinājumi, ir jābūt partneriem.

O. Kaulēns: – Pašvaldībai ir jāredz skolu vajadzības un mērķ­tiecīgāk jāplāno, kā tās nodrošināt, kādas būtu alternatīvas. Ideāli, ja Cēsu pilsēta kļūtu par šāda pilotprojekta vietu, lai parādītu, ka kaut daļu mācību satura iespējams apgūt citādi. Tas atrisinātu problēmas daudzām skolām. Bet par to ir jādomā pašvaldību un valsts līmenī.      

-Turklāt mūsdienu skolēniem darbs ar tehnoloģijām nesagādā grūtības.

O. Kaulēns: – Bet tas prasa ļoti lielu atbildību par savu mācīšanos. Svarīgi runāt par skolēna lomu jau no sākumskolas klasēm. Lai skolēns saprot, ka nav norma, ja skolotājs stāv klases priekšā un stāsta, bet skolēns ir pasīvs klausītājs. Tā ir vēsturiska tradīcija, kurai nav efektivitātes ilgtermiņā. Tad arī septītajā klasē skolēns atnāk ar izpratni, ka pašam ir daudz jādara, lai iemācītos. Bet lielākoties skolēni tiek turēti īsā pavadā, milzīgā atkarībā no skolotāja. Tādēļ, kad sakām, ka viņam pašam vajadzētu darīt, jaunietis to nemāk, jo ir pieradis gaidīt, kad citi pateiks, kas un kā jādara.

L. Pikse-Zvirbule: – Tie laiki ir pagājuši, kad skolotājs bija galvenais zināšanu devējs. Sko­lotājs ir procesu virzītājs, nevis tas, kurš zina visas pareizās atbildes.      

-Kādi skolas redzējumā ir mūsu jaunieši, jaunā paaudze?

O. Kaulēns: – Tā var skanēt kā sociāli vēlamā atbilde, bet es vispār neredzu problēmas ar jauniešiem. Labi, varam runāt par uzmanības noturību, par mentāliem izaicinājumiem, ko ietekmējusi mazāka fiziskā socializācija un vairāk sociālo tīklu. Bet nav iemesla apgalvot, ka jaunieši ir bezatbildīgāki. Mūsdienās vienīgi ir vairāk kairinājumu, kas faktisko mācību procesu vairs nepadara tik pievilcīgu. Manas paaudzes jaunības gados alternatīvu bija mazāk. Ja dzīvotu šodienā, arī mēs darītu citādi.

Un vēl mūsdienās par problēmām vairāk runājam skaļi. Arī laikā, kad es mācījos, daži nelasīja grāmatas, kāds negribēja mā­cīties, bija uzvedības problēmas. Arī tagad ir skolēni, kuri nelasa, bet citi, kuri lasa biezas grāmatas vienu pēc otras. Ir skolēni, kuriem ir brīnišķīgs vārdu krājums, citam mazāks. Ir spējīgi skolēni ar akadēmiski izciliem rezultātiem, brīnišķīgām vērtībām, kuri ir gatavi strādāt ar sevi un vēlas izmantot skolas sniegtās iespējas. Tāpat kā sabiedrība, arī skolēni ir ļoti dažādi.

L. Pikse-Zvirbule: – Jaunieši ir daudz drosmīgāki, nekā mēs bijām savā laikā. Viņi nebaidās pajautāt, noskaidrot, aizstāvēt savas tiesības, īpaši, ja vēl ir pieaugušais, kas atbalsta. Jaunieši ir drosmīgi uzsākt savu uzņēmējdarbību, nāk ar iniciatīvām, tā pēc skolēnu ierosinājuma top skolas avīze, ir lasītāju klubs.

O. Kaulēns: – Iespējams, nopelns ir arī skolas ikdienas dzīves uzvedības kultūrai. Tā dod drošības sajūtu aizstāvēt tiesības, kas ir objektīvas un atrunātas. Drosme un neatkarība, protams, prasa arī robežas un paskaidrojumu, ka ikviens ir tiesīgs no citiem prasīt atbildību tad, ja uzņemas savu atbildības daļu.

L. Pikse-Zvirbule: – Brīvība un iespēja izdarīt savas izvēles uzliek arī atbildību.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Jauniešu mājas popularizēšanai rada video

05:16
11.12.2025
77

Cēsīs daudzus gadus darbojas Jauniešu māja, kur jaunajiem cilvēkiem ir iespēja kopā saturīgi pavadīt brīvo laiku, kā arī izaicināt sevi, organizējot dažādus jauniešiem interesantus pasākumus. Jauniešu mājā darbojas arī 12. klases skolniece Annija Līce. Viņa bija aizdomājusies, kāpēc šo vietu neapmeklē vairāk jauniešu, kas tam varētu būt par iemeslu. Un, tā kā viņas vien­audžiem ikdienas […]

Pirmais Vidzemes reģiona konkurss pūšaminstrumentu spēlē

05:11
10.12.2025
117

Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā (AKCMV) norisinājās pirmais Vidzemes reģiona mūzikas skolu audzēkņu konkurss pūšaminstrumentu spēlē “Wenden Wind”. Tajā piedalījās 43 dalībnieki no Vidzemes, tajā skaitā pieci no AKCMV un četri no Jaunpiebal­gas Mūzikas un mākslas skolas. Konkursa nosaukumā simboliski apvienots senais Cēsu pilsētas vārds “Wenden” un pū­šaminstrumentu starptautiskā skanējuma vārds “Wind”, akcentējot gan vietējo […]

Izmest ēdienu, kaitēt videi un radīt zaudējumus sev

05:55
04.12.2025
48

Todien Priekuļu pamatskolā valdīja liela rosība – notika diskusijas, sarunas, meistarklases – , un  viss tikai par pārtiku. Gan to, ko ēdam un neapēdam, bet izmetam atkritumos, gan kā to izmantot ilgāk. Priekuļu pamatskolai ir ekoskolas statuss. Audzēkņi arī ikdienā izzina un cenšas ievērot videi draudzīgas dzīves pamatus. “Skolā ir nopietna pieeja videi un ilgtspējīgiem […]

Plāceņi un ievārījums no miziņām

05:04
30.10.2025
135

Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikuma (VTDT) audzēkņi līdzdarbojas Cēsu novada pašvaldības iniciatīvai “Dalies ar pārtiku Cēsu novadā”. Lai Cēsu novadniekos iedzīvinātu apzinātu un arī apzinīgāku attieksmi pret pārtikas atkritumiem, nupat tautā laisto tālruņu lietotni “Whatsapp” un sociālā medija “Facebook” kontu produktu bezmaksas apmaiņai iecerēts papildināt arī ar studentu pārbaudītām ēdienu receptēm, kur sastāvdaļās ir visiem […]

Skolēni papildina dabas taku barības krājumus

06:03
29.10.2025
97

Cēsu 1.pamatskolas skolēni šoruden sagādā patīkamu pārsteigumu Līgatnes dabas takām. 5.-9.klašu audzēkņu komanda – Elza, Paula, Marta Amēlija un Toms – rosināja skolas biedrus gādāt pārtiku taku iemītniekiem, aicinot lasīt zīles un dalīties ģimenes dārza ražā. Elza, Paula, Marta Amēlija un Toms ar skolotājas Ingas Kraftes-Dambes atbalstu piedalījās skolēnu pašpārvalžu konkursā “Brīvprātīgo darbs skolas un […]

Jāgatavo jaunā paaudze, lai veidotos pēctecība

06:23
15.10.2025
198

Kopš septembra Cēsu Bērnu un jauniešu centra paspārnē esošajai Jaunatnes lietu nodaļai ir jauna vadītāja- Andra Strautiņa. Viņa uz Cēsu novadu pārcēlusies no Liepājas. Iepriekš Andra strādājusi dažādās jomās, piemēram, komunikācijā un karjeras konsultēšanā. Jaunatnes lietu nodaļas vadītāja priecājas, ka varēs strādāt ar savu mīļāko auditoriju – jauniešiem. Viņa atzīst, ka jauniešu enerģija un dzīvesprieks […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
15
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
16
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
34
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
37
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
35
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi