Priekuļu vidusskolas un Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikuma audzēkņi piedalījās Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) hakatonā “Young Climathon 2023”, aizraujošā, uz vides saudzēšanas tematiku balstītā notikumā. Jaunieši ģenerēja idejas, kā skolu vidi padarīt vēl labāku un saistošāku.
“Komandā bija jābūt četriem cilvēkiem. Vienā dienā notika attālināta tikšanās zūmā, otrajā dienā komanda brauca uz Rīgu, lai klātienē ekspertu un mentoru vadībā jaunieši izprastu, kā labāk pabeigt savu prezentāciju, norisi,” stāsta VTDT dabas zinību skolotāja Ilona Kazaka. “Tēmu, pie kuras jāstrādā, jaunieši uzzināja divas dienas iepriekš. Mūsu komandai tā bija aprites ekonomikas tēma. Bija jāsagatavo risinājums, kas palīdzētu sabiedrībai taupīt resursus, patērēt tos atbildīgāk un pietuvoties aprites ekonomikas nosacījumiem. Tas nebūt nebija viegli.”
Tehnikuma komanda “VTDT” izstrādāja ideju par apģērbu apmaiņas punktu un tā izveidošanu. Ikvienam būtu iespēja nodot sev nevajadzīgo apģērbu un pretī paņemt kaut ko, kas citam ir lieks. “Kā komanda teica – dot liekajam otro māju,” pastāsta skolotāja un teic, ka patlaban ir ideja tādu akciju mācību iestādē arī sarīkot, tomēr tas atkarīgs no tā, cik atsaucīgi būs paši tehnikuma jaunieši. “Paši skolēni saka, ka ceturtdienas pasākuma daļa attālinātajā formātā nav bijusi tik aizraujoša un interesanta kā klātienē Rīgā, kur bijusi iespēja arī iepazīt RTU telpas.”
Priekuļu vidusskolas komanda “Dīvaiņi ar končām” projektā par aprites ekonomiku izvēlējās tēmu, kā par to runāt ar jauniešiem.
Lielākoties par aprites ekonomiku runā ierēdnieciskā, profesionālā veidā, kas pusaudžiem, jauniešiem ir garlaicīga un nav saprotama. “Ideja ir veidot izglītojošu video saturu, kas izklaidējoši un saprotami paskaidro tēmu, kā arī sniedz piemērus, padomus. Veidot izglītojošu kampaņu,” tā Priekuļu vidusskolas komanda apraksta savu prezentāciju hakatonā.
Priekuļu vidusskolas dabas zinību un ģeogrāfijas skolotāja Māra Matveja atzīst, ka ar izaicinājumu “Kā izglītot sabiedrību par aprites ekonomiku?” skolēni tikuši galā ļoti veiksmīgi. “Darba gaitā meklēja risinājumus jautājumam, kā mudināt cilvēkus mainīt paradumus un lietot preces ilgāk, kā sekmēt atkritumu šķirošanu. Un kas veicinātu sabiedrības izpratni, cik atkritumu šķirošana ir būtiska aprites ekonomikas kontekstā, ka jāveicina paradumu maiņa, mainoties no ātrā patēriņa uz ilglaicīgas lietošanas sabiedrību,” pastāstīja M.Matveja.
Skolotāja vērtēja, ka šie jautājumi skolēniem lika paskatīties uz problēmām un procesiem netradicionāli, veicināja apdomāt un meklēt ar praktisko dzīvi saistītus risinājumus, kā arī pilnveidoja jauniešu prasmes. “Skolēni papildināja izpratni, kā kompleksi risināt problēmas, parādīja prasmi uzstāties, pārliecināt vērtētājus par savu ideju. Dalība konkursā bija lielisks veids, kā attīstīt sadarbību, papildināt savu pieredzi,” tā M.Matveja.
Komandas jaunieši atzinuši, ka hakatonā vislabāk patikusi veiksmīgā pasākuma organizatoriskā puse, gūta ļoti laba pieredze un bijusi iespēja iepazīt jaunus cilvēkus. Liels prieks bijusi arī ekskursija RTU ēkā, un visi atzīst, ka šāda pieredze ir pavisam cits mācību process, nekā ierasts skolā.
Hakatons vienlaikus norisinājās vairākās Latvijas pilsētās: Liepājā, Rīgā, Valmierā, Daugavpilī.
Komentāri